علت عطسه های مکرر و پی در پی چیست؟


علت عطسه های مکرر و پی در پی چیست؟

آلرژی‌ها بیشتر در اوایل بهار شروع می‌شوند، اما گاهی تا اواخر تابستان علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، عطسه و مشکلات دیگر ادامه می‌یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در طب سنتی علت بروز آلرژی را به صفرا مرتبط می‌دانند. مایع زرد رنگ صفرا که از کبد ترشح می‌شود به کیسه صفرا منتقل می‌شود و سپس از طریق مجرای صفراوی به روده باریک ریخته می‌شود اما این‌که اختلال در کدام قسمت این سیستم کار را به ظهور حساسیت‌ها می‌رساند و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام داد از مسائلی است که با دکتر سعید صانعی، کارشناس طب سنتی و سوزنی درباره شان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

تغییر دما، تولید باد و گرمای زیاد، برانگیختگی صفرای خون ایجاد می‌کنند و تاثیر صفرای خون بر کل اعضای بدن پدیدار می‌شود؛ در این حالت صفرای رقیق تولید می‌شود که به دلیل وزن سبک به سمت بالا حرکت می‌کند و با چسبیدن به اعضای داخلی مربوط به بینی، چشم و مخاط‌های آن نواحی‌ها را تحریک و در نهایت آبریزش و خارش ایجاد می‌کند.

همه چیز زیر سر صفرا است

همیشه صفراهای سبک بر انگیخته نمی‌شوند وگاهی اوقات صفرای دچار هیجان شده وزن متوسطی دارد که در این شرایط علائمی مانند کهیر و خارش ایجاد می‌شود؛ کسانی که به این مشکل دچار می‌شوند، صفرای تولید شده توسط کبد و لوزالمعده‌شان به خوبی وارد مجرا نمی‌شود تا به سمت روده‌ها تخلیه شود. در نتیجه صفرا در مجرا گیر می‌افتد و در کبد می‌ماند.

در ادامه مقداری از خونی که از کبد عبور می‌کند، آلوده به صفرا می‌شود ودر نهایت این خون، خودش را به اعضایی مانند بینی،گوش، چشم، گلو، مخاط دهان و کل بدن می‌رساند و باعث ایجاد خارش و حساسیت می‌شود. هریک از اندام‌ها با دریافت خون آلوده نشانه‌هایی را ظاهر می‌کنند؛ بینی که شامل سوراخ خروجی است، شروع به عطسه می‌کند؛ چشم‌ها با اشک، صفرای خودشان را کم می‌کنند اما این کارها برای اعضا کافی نیست و علائم همچنان ادامه می‌یابند حتی گاهی پوست اطراف چشم هم دچار خشکی و خارش می‌شود.

نیشتر، درمان است

حجامت یکی از درمان‌هایی است که به بهتر شدن بیماری کمک می‌کند.حجامت مخصوص کبدی،مواد صفراوی و بخاراتی تولید شده توسط صفرا را که منجر به خارش می‌شوند بیرون می‌کشد.

فصد بازیلیک دست نیز از دیگر درمان‌ها برای کمک به کاهش حساسیت‌ها و خروج صفراست. فصد به وسیله نیشتر انجام می‌شود و باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ است. خون خارج شده به‌وسیله حجامت مربوط به نواحی سطحی پوست و رقیق است اما خون خارج شده به وسیله فصد، از عمق بدن و غلیظ است.

البته اساسی‌ترین درمان این است که مجرای صفراوی را باز کنیم و با حداکثر بیرون‌دهی مجرا را از کبد و مجاری صفراوی خارج کنیم. در این صورت است که می‌توانیم به میزان زیادی از حساسیت بکاهیم.

در آشپزخانه خود دارو بسازید

گل‌های سرخ، بنفشه، نیلوفر، سنای مکیرا با آلو، تمبر هندی و مقداری ترنجبین مخلوط کنید (البته میزان اصلی ترکیبات گاه بسته به حال بیمار متفاوت است)، این مواد را شب به مدت 12 ساعت در یک ظرف غیر فلزی خیس و صبح ناشتا راس ساعت شش صبح میل کنید. این دستور را چند روز تکرار کنید تا با خروج صفرای اضافی از بدن از شر بیماری رهایی یابید.

یک خوراک دیگر که به خاموش کردن صفرا کمک می‌کند، مخلوط یک لیوان شیر و یک لیوان ماست است که بهتر است هر دو از نوع کم‌چرب باشند. این دو ماده را هم بزنید و یک قاشق شکر به آن اضافه کنید و به‌عنوان شام یا صبحانه میل کنید، این ترکیب در کاهش و تخفیف دادن درد صفرا نقش بسیار مهمی دارد.

​​​​حواستان به تغذیه باشد

مواد خوراکی زیر، تولیدکننده صفرا هستند یا هیجان صفرا را زیاد و حرکت آن را به سمت بالا تشدید می‌کنند و برای بهبود حساسیت‌ها باید حذف شوند:

برخی ادویه‌ها و همه ادویه‌های تند

فست فودهاو غذاهای سرخ کردنی

بادمجان، گوجه‌فرنگی و انواع و اقسام فلفل‌ها

سفیده تخم مرغ

خوردن آجیل و مغزیجات به‌خصوص گردو، پسته و بادام که میزان روغن بیش‌از اندازه و مزاج گرم دارند و می‌توانند صفرا را زیاد کنند. (فندق به میزان زیادی حساسیت ایجاد نمی‌کند و به‌خصوص اگر به صورت خام مصرف شود، بهتر است)

خوردن زیاد گوشت و پروتئین حیوانی هم باعث زیاد شدن صفرا می‌شود. در کل در این فصول بیشتر به گیاهخواری رو بیاورید.

در این فصول از میل کردن غذاهای پروتئینی و به‌خصوص سرخ شده مانند کتلت، شامی، همبرگر و استیک دوری کنید.

خوردن غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده، سوسیس و کالباس هم به ‌خصوص توسط افرادی که کبد بیمار دارند و افراد آلرژیک توصیه نمی‌شود؛ مواد نگه دارنده کبد را در فشار قرار می‌دهد.

همچنین مواد خوراکی که در کنار داروهای مناسب به بهبود بیماری و دفع صفرا کمک می‌کند، شامل موارد زیر می‌شود:

کاهو و سکنجبین

مغز خیار سنتی بوته‌ای همراه سکنجبین

آب هندوانه همراه با سکنجبین (هندوانه اثر پارادوکس دارد، به این معنی که اگر همراه با سکنجبین میل نشود، خودش می‌تواند حساسیت را بیشتر کند.

دمنوش گل بنفشه

میوه‌هایی مانند زغال اخته، شاه‌توت، آلبالو انار که رنگ قرمز دارند

نوشیدن چند لیوان آب در روز به‌خصوص آب ناشنا به شسته شدن صفرا و خروج آن از بدن کمک می‌کند.

آش جو با آلو و تمبر هندی و آبغوره از غذاهای مناسب این فصل است که به کاهش آلرژی هم کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟