ضرورت مدیریت مصرف برق در فصل گرما


ضرورت مدیریت مصرف برق در فصل گرما

گچساران - ایرنا- مدیریت مصرف برق در فصل گرما ضرورتی برای عبور از شرایط اوج مصرف این انرژی حیاتی بدون خاموشی است.

به گزارش ایرنا، گرمای هوا همزمان با آغاز فصل تابستان باعث افزایش چشمگیر میزان مصرف برق در کشور شده است که با توجه به محدودیت منابع انرژی، برای پیشگیری از خاموشی برق مدیریت مصرف برق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

براساس آمار وزارت نیرو پیک مصرف برق در روزهای نخست تیرماه امسال از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور کرد و کارشناسان شرکت توانیر پیش بینی کرده اند با افزایش دما، هوا احتمال افزایش میزان مصرف به بیش از ۵۶ هزار مگاوات در هفته جاری وجود دارد.

آمار مصرف انرژی برق در سال های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که این امر لزوم مشارکت مشترکان برای صرفه جویی در مصرف برق را بیشتر کرده است.
اگر رشد مصرف برق در تابستان امسال نسبت به سال گذشته از مرز ۲.۵ درصد عبور نکند امیدواری زیادی وجود دارد که تابستان امسال بدون خاموشی سپری شود.
هر یک درجه افزایش دمای هوا اگر سراسری باشد حدود یک هزار و ۳۹۰ مگاوات به اوج بار انرژی برق اضافه می‌کند.

کارشناسان بخش انرژی معتقدند: هر کیلو وات برق ۱۵۰ تومان برای شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع، هزینه در بر دارد که حدود کمتر از نصف آن از مشترکان دریافت می‌شود.

در این میان در استان‌های جنوبی کشور به ویژه مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت هوا، گرما به شکل محسوس‌تری آزار دهنده است و خاموشی تأثیر بسیار اثرگذاری بر کیفیت زندگی شهروندان دارد.

از هشت شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد ۶ شهرستان در مناطق گرمسیری واقع شده که این امر باعث افزایش میزان مصرف در تابستان و احتمال بروز خاموشی‌ها می‌شود.

توصیه‌های کارشناسان
مدیر شرکت توزیع نیروی برق شهرستان گرمسیری گچساران گفت: مشترکان در ساعت‌های اوج مصرف (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳)، مصرف خود را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهند.
علی روانگرد اضافه کرد: ساعت‌های اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان هنگام استفاده از کولرهای گازی، ترموستات بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد قرار گیرد.
وی بیان کرد: هنگام استفاده از وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار، تا حد امکان از روشن کردن لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جارو برقی خودداری کنند.
روانگرد ابراز داشت: خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، از دیگر راههای ساده صرفه جویی در مصرف برق است.

پرداخت بدهی مشترکان برق راهکاری برای تأمین هزینه‌های اصلاح شبکه و کاهش مصرف

رئیس اداره برق گچساران گفت: این اداره ۱۶۰ میلیارد ریال از مشترکان بخش خصوصی و عمومی بابت مصرف برق طلبکار است.

علی روانگرد از مشترکان خواست با پرداخت مطالبات، شرکت توزیع نیروی برق گچساران را در اجرای طرح‌های برقرسانی و تقویت شبکه‌ها همراهی کنند.

روانگرد ابراز کرد: در صورت وصول مطالبات علاوه بر افزایش توان شرکت توزیع نیروی برق در ارائه خدمات پس از فروش، تأمین روشنایی معابر و سرعت در خدمات رسانی سبب کاهش تعداد خاموشی‌ها نیز می‌شود.

وی گفت: هم اکنون طول خطوط فشار متوسط در این شهرستان ۸۵۰ هزار کیلومتر و فشار ضعیف ۷۵ هزار کیلومتر است.

رئیس اداره برق گچساران اظهار داشت: ۱۰ درصد از خطوط و شبکه‌های توزیع و انتقال برق این شهرستان فرسوده و عمری بیشتر از ۲۰ سال دارند و افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و بازسازی این خطوط نیاز است.

وی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد ریال سالانه برای اصلاح و بازسازی ۲ کیلومتر از خطوط و شبکه‌های توزیع برق این شهرستان هزینه می‌شود.

روانگرد افزود: ۴۸ هزار مشترک برق در گچساران و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان وجود دارد که ۷۰ درصد مشترکان برق این شهرستان در بخش شهری و مابقی در روستاهاست.

پیش بینی افزایش دما در فصل تابستان

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت هوای استان در تابستان امسال گرم همراه با وزش بادهای گرم پیش بینی می‌شود.

ولی بهره مند اظهار داشت: امسال هم از نظر تعداد روزهای گرم و هم از دیدگاه حداکثر دمای هوا تابستان گرمی برای مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال هوای ۴۰ درجه سانتیگراد در شهر سردسیری یاسوج تجربه شد، ابراز داشت: امسال نیز چنین دمایی دور از انتظار نیست.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حداکثر دمای هوای شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۵۰ درجه سانتیگراد بود که امسال نیز چنین دمایی در مناطق گرمسیری تکرار خواهد شد.

گرم‌ترین دمای هوای کهگیلویه وبویراحمد در خرداد امسال به میزان ۴۶.۵ درجه سانتیگراد در شهر گرمسیری لیکک گزارش شده است.

منطقه امامزاده جعفر نیز با بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان در شبانه روز گذشته بوده است.

راهبردهای شرکت برق برای کاهش مصرف در ساختمان‌های اداری

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و پیک بار تابستان سال جاری، ۸۰ درصد برق ادارات این استان بعد از وقت اداری به صورت خودکار قطع خواهد شد.

داود راهزادی اظهار داشت: قطع و وصل برق ادارات در کهگیلویه و بویراحمد از راه دور انجام می‌شود و میزان مصرف آنها نیز بصورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: بعد از وقت اداری در روزهای آینده، برق‌های غیرضروری ادارات مانند روشنایی‌ها و سیستم‌های سرمایشی بطور خودکار و از راه دور قطع می‌شود.

راهزادی با اشاره به رشد قابل توجه برق مصرفی سال گذشته به دلیل تغییر الگوی مصرف و افزایش دما در کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: برنامه‌های خوبی برای تعادل بخشی به این مصرف در تعرفه‌های مختلف تدوین شده است.

وی میزان برق مصرفی در پیک بار تابستان سال گذشته را ۴۱۵ مگاوات عنوان کرد و افزود: با تمهیدات اندیشیده شده، مصرف برق در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کنترل خواهد شد.

راهزادی با تاکید بر صرفه جویی مصرف برق در پیک بار تابستان امسال، بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات رسان از هم اکنون مصرف برق در بخش‌های زیرمجموعه خود را کنترل و از روشن کردن وسایل سرمایشی غیرضروری خودداری کنند.

وی تعداد مشترکین برق شهری و روستایی در کهگیلویه و بویراحمد را به ترتیب ۶۰ به ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تاکید شرکت توزیع نیروی برق، صرفه جویی در مصرف از سوی تمام مشترکین به خصوص دستگاه‌های اجرایی است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: طول شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف برق در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر بوده که از نوع هوایی هستند و کار اصلاح و بهینه سازی آنها نیاز به زمان واعتبار دارد.
جانی پور شبکه‌های برق پایدار، جلوگیری از نوسانات و قطعی‌های مکرر و کیفیت بخشی به برقرسانی به مشترکان را از مهمترین فواید اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های برق برشمرد.
وی عنوان کرد: گاهی اوقات دمای هوا در برخی از مناطق گرمسیری استان به بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد به همین منظور داشتن برق پایدار برای روشن بودن وسایل سرمایشی ضرورت بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه اصلاح نشدن شبکه‌های فشار متوسط برق باعث نوسان و قطعی مکرر برق می‌شود، گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان برای جلوگیری از این مشکلات هم اکنون فعالیت گسترده خود برای تأمین برق پایدار را در دست اجرا دارد.
جانی پور افزود: همه شهرستان‌های استان دارای خطوط ۲ مداره برق هستند که تعمیر و اصلاح این خطوط با رعایت اولویت‌ها توسط تیم‌های عملیاتی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

حدود ۲۷۰ هزار اشتراک برق در این استان وجود دارد که ۸۵ درصد این مشترکین خانگی و میزان مصرف برق آنها حدود ۴۱ درصد است.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!