مقام پیشین آمریکایی: تحریم های جدید، نمادین و حاوی پیام های احمقانه است


مقام پیشین آمریکایی: تحریم های جدید، نمادین و حاوی پیام های احمقانه است

تهران - ایرنا - مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ کننده ای وزارتخانه در امور ایران گفت که تحریم های جدید اعلام شده علیه تهران نمادین بوده و حتی با این هدف نیز پیام هایی احمقانه به همراه دارد.

«جرت بلانک» معاون هماهنگ‌کننده امور توافق اتمی ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اوباما دوشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: کارشناسان توافق دارند که تحریم‌های جدید اعلام شده علیه ایران نمادین است، چراکه افراد تحریم شده در حال حاضر نیز دسترسی به نظام مالی بین المللی ندارند.

بلانک با بیان اینکه «نمادگرایی می‌تواند ابزاری بسیار مفید در امور بین الملل باشد اما نه زمانی که حاوی پیام‌های احمقانه باشد»، پیامی‌هایی را که تحریم‌های اعلام شده در روز دوشنبه توسط واشنگتن می‌تواند به ایران مخابره کند، برشمرد.

وی تاکید کرد اولین پیام این تحریم‌ها این است که همانگونه که ایران مظنون بود، ابزار تحریم مؤثر و عملی آمریکا تمام شده و این موضوع گزینه‌های آینده را به تنش‌های نظامی محدود می‌کند.

بلانک ادامه داد: (پیام) دوم این است که ما (آمریکا) خود را ملزم به پاسخگویی مورد به مورد درباره اقدامات ایران می‌دانیم، حتی اگر گزینه‌های خوبمان محدود شده باشد.

وی پیام سوم را «جدی نبودن ادعای ترامپ درباره اینکه قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد» و همچنین پیام چهارم را «جدی نبودن آمریکا درباره مذاکرات» دانست که از طریق اعلام تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آینده نزدیک ارسال می‌شود.

مقام دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا افزود: پنجم درباره ظریف؛ آیا کسی گمان می‌کند که این اقدام سفرهای او را محدود می‌کند؟ دولت‌های اروپایی و آسیایی با مقاومت برابر تحریم‌های ما سفرهای او را تسهیل می‌کنند - و باید بکنند - و این کار انزوا و حدود نفوذ ما را به صورت نمادین نشان می‌دهد.

دوشنبه شب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با صدور فرمان اجرایی جدیدی، تحریم‌هایی را علیه ملت ایران وضع کرد تا به زعم خود ایران به میز مذاکره باز گردد. وی که در تلافی سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران وعده داده بود تحریم‌های سخت‌تری را علیه تهران وضع کند، روز دوشنبه فرمانی را امضا کرد و گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

استیون منوچین بلافاصله پس از امضای این فرمان در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه «حریم‌های آمریکا بر نهاد رهبری ایران اعمال می‌شود»، افزود که علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی، امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضا، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شد.
منوچین همچنین گفت که ترامپ به وی دستور داد ظریف را تا اواخر این هفته (اواسط هفته آینده به وقت تهران) تحت تحریم قرار دهد. وی در حالی که تحریم‌های جدید را تشریح می‌کرد، اظهار کرد: همانگونه که رئیس جمهوری گفت این اقدامات برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای دسترسی به یک توافق جامع است.

منوچین همچنین اعلام کرد: فرماندهان پنج ناحیه نیروی دریایی سپاه که عبارتند از عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم، رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم، یدالله بادین فرمانده منطقه سوم، منصور روانکار فرمانده منطقه چهارم و علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه هم به این فهرست اضافه شده‌اند.

پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته و بازگرداندن تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق علیه ایران، آمریکا رفتار خصمانه خود علیه ملت ایران را تشدید کرده که اوج این خصومت در تحریم‌های روز دوشنبه که البته هیچ تأثیر اقتصادی جدیدی ندارد، به نمایش گذاشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان