آیا اپل، باارزشترین برند جهان است؟ پاسخ این سؤال منفی است. گوگل چطور؟ در سال ۲۰۱۸، پاسخ این سؤال مثبت بود. براساس رتبهبندی BrandZ که صد برند برتر جهانی در سال ۲۰۱۹ را توسط Wpp و Kantar طبقهبندی کرده، آمازون با ارزش ۳۱۵ میلیارد دلار باارزشترین نام تجاری جهان است. از آنجا که آمازون یک خردهفروشی محسوب میشود، بزرگترین بازیگران حوزه تکنولوژی همچنان اپل و گوگل به حساب میآیند. دراینمیان، برند اپل با اختلاف بسیار کمی و با ارزش ۳۰۹.۵ میلیارد دلار دربرابر ارزش ۳۰۹ میلیارد دلاری گوگل، عنوان باارزشترین نام تجاری حوزه فناوری را که سال گذشته در اختیار رقیبش بود، از آن خود کرده است.
درکنار اپل و گوگل از دیگر نامهای بزرگ صنعت وایرلس جهان نیز میتوان به نامهایی چون مایکروسافت به ارزش ۲۵۱.۲ میلیارد دلار در رتبه ۴، فیسبوک به ارزش ۱۵۹ میلیارد دلار در رتبه ۶ و همچنین AT T به ارزش ۱۰۸ میلیارد دلار در رتبه دهم اشاره کرد. مایکروسافت نسبت به سال گذشته رشدی ۲۵ درصدی را تجربه کرده، درحالیکه این میزان رشد برای اپل و گوگل به ترتیب ۳ و ۲ درصد بوده است. شرکتهای حاضر در بخش فناوری، رشدی ۴درصدی را بهطور سالیانه شاهد بودهاند و این میزان رشد برای شرکتهای بخش مخابرات تنها ۱ درصد بوده است.
با نگاهی به این فهرست میتوان با نامهای آشنای دیگری مواجه شد:
ورایزن رتبه ۱۱Xfinity رتبه ۲۰T-Mobile رتبه ۲۵China Mobile رتبه ۲۷اینتل رتبه ۳۶ سامسونگ رتبه ۳۸یوتیوب رتبه ۳۹اینستاگرام رتبه ۴۴ادوبی رتبه ۴۵هواوی رتبه ۴۷ودافون رتبه ۴۹لینکدین رتبه ۵۸شیائومی رتبه ۷۴اچپی رتبه ۹۳از نکات جالب این فهرست میتوان به وجود نام شیائومی اشاره کرد که برای اولینبار در میان صد شرکت برتر جای گرفته است. ارزش این برند را ۱۹.۸ میلیارد دلار تخمین زدهاند. در میان نامهای حاضر، اینستاگرام بیشترین رشد را نسبت به سال گذشته داشته است که با رشدی ۹۵درصدی و ارزشی ۲۸ میلیارد دلاری در جایگاه ۴۴ قرار دارد. همینطور ادوبی با ۵۷ درصد رشد و ارزشی برابر با ۲۷.۹ میلیارد دلار و لینکدین با رشدی ۴۶ درصدی و ارزشی برابر با ۲۲.۸ میلیارد دلار در میان برندهایی بودهاند که بیشترین رشد را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ داشتهاند.
برای مشاهده فهرست کامل میتوانید به اینجا مراجعه کنید.