آیا آتش‌سوزی باغستان عمدی است؟


آیا آتش‌سوزی باغستان عمدی است؟

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین گفت: آتش‌سوزی در این چند وقت اخیر در نقاط مختلف، اتفاق افتاده است، برخی باغ‌هایی که رها شده است از آتش‌سوزی به دلایل مختلف در امان نیست، البته نمی‌توانیم بگوییم که آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است.

حمید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آتش‌سوزی‌های باغستان طی هفته گذشته، تصریح کرد: آتش‌سوزی در قسمت‌های مختلف باغستان رخ‌ داده است، سال گذشته بارندگی در استان قزوین زیاد بوده و به‌تبع آن علف‌های هرز زیادی رشد کرده و تراکم علف هرز در باغستان بی‌سابقه است.

وی افزود: آتش‌سوزی در این چند وقت اخیر در نقاط مختلف عمدتاً درجاهایی که رها شده، اتفاق افتاده است، باغبان‌ها علف‌ها را زدند اما برخی باغ‌هایی که رها شده است از آتش‌سوزی به دلایل مختلف در امان نیست، البته نمی‌توانیم بگوییم که آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین اظهار کرد: باغ‌های رها شده پاتوق افراد معتاد و کارتن‌خواب‌هاست این احتمال وجود دارد که به خاطر ته سیگارها آتش‌سوزی رخ دهد از طرفی انعکاس نور در شیشه و داغی آهن نیز ممکن است آتش ایجاد کند.

وی یادآور شد: در برخی موارد نیز افرادی آتش روشن کردند که همان‌طور رها کردند، بااین‌حال ما شواهدی مبنی بر اینکه آتش‌سوزی عمدی باشد نداریم، سازمان باغستان علف‌های هرز فضاهای عمومی، حاشیه جاده‌ها و حاشیه راه‌های دسترسی را جمع‌آوری می‌کند اما در باغ‌هایی که مالکیت خصوصی دارند باید خودشان علف‌های هرز را جمع‌آوری کنند.

رحمانی بیان کرد: ما هشدارهای لازم را به باغداران داده‌ایم تا میزان آتش‌سوزی‌های کاهش یابد، البته امسال دومین سالی است که باغستان به خاطر سرمازدگی محصولی و به‌تبع آن فروشی ندارد، این موضوع مزید بر علت شده است که ازلحاظ اقتصادی مشکل داشته باشند و علف‌زنی را به تأخیر بیندازند.

وی عنوان کرد: در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده کمتر پیش می‌آید که درختی کلاً از بین رفته باشد، اغلب درختان مقداری سیاه شده و برگ‌هایش می‌سوزد اما طبق تجربه ما بالای 97 درصد درخت‌هایی که آتش‌سوزی‌ها آسیب دیدند سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین تأکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که اغلب آتش‌سوزی‌ها در باغاتی رخ می‌دهد که رهاشده و راه دسترسی ندارد و عوامل آتش‌نشانی و پرسنل سازمان باغستان با دست و بدون تجهیزات آتش را خاموش کردند.

وی افزود: راه دسترسی برای عبور ماشین‌های خدماتی مثل آتش‌نشانی و آمبولانس نداریم، همچنین ادوات کشاورزی و ماشین‌های جمع‌آوری میوه نمی‌توانند از این مسیرها عبور کنند، نبود راه دسترسی مناسب یکی از مهم‌ترین مشکلات باغستان است.

رحمانی خاطرنشان کرد: راه‌حل جلوگیری از آتش‌سوزی این است که باغدارها خودشان علف‌های هرز را بزنند، اصولی‌ترین راه این است اگر بگویند آتش بزنیم خودشان می‌آیند خاموش می‌کنند راه‌حل غلطی است، بااین‌حال در باغ‌های رهاشده آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند آتش‌سوزی را عمدی و به خاطر تغییر کاربری باغستان ایجاد می‌کنند این در حالی است که آتش‌سوزی در مکان‌هایی رخ می‌دهد که این قابلیت را ندارد، مثلاً آتش‌سوزی دیروز در خواجه رشید اتفاق افتاد که دور از راه و دسترسی است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین یادآور شد: از طرفی اغلب این آتش‌سوزی‌ها در باغاتی رخ می‌دهد که درختی نیست و رهاشده است، بنابراین آتش ضربه زیادی به این باغ‌ها نمی‌زند چراکه درخت‌ها 30 سال پیش از بین رفته است و چیزی باقی نمانده است.

وی افزود: رهاشدگی، کثیرالوارث بودن و نداشتن متولی ازجمله دلایل از بین رفتن باغستان‌ها است، نمی‌توانم به‌طورکلی منکر شوم که عمدی است اما مدرکی مبنی بر اینکه آتش‌سوزی عمدی رخ‌داده است وجود ندارد و اغلب در حد صحبت و حرف است.

رحمانی تأکید کرد: بیشترین نگرانی ما این است که چرا این باغ‌ها رها شدند و باید برای این‌ها فکری کنیم، باید انگیزه دهیم که مالکان باغ‌های بیایند این در حالی است که در اغلب نقاط مالکین اصلی نیستند و افرادی باغ‌ها را خریدند که برخی به‌دنبال تغییر کاربری آن هستند.

وی یادآور شد: برای درصد کمی از باغات رهاشده باید آستین بالا بزنیم و فکری کنیم در غیر این صورت خسارت‌هایی مانند آتش‌سوزی رخ می‌دهد، همچنین می‌تواند منبع تکثیر آفات و محل جمع‌آوری افراد معتاد شود.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین تأکید کرد: ما باید باغستان را حفظ کنیم این به معنی این نیست که باغ‌ها رهاشده و سوخته را به همین شکل حفظ کنیم چراکه سیمای زشتی دارد و منظر شهری خوب نیست.

وی تصریح کرد: شعار حفظ باغستان به همین شکل شعار غلطی است بلکه ما باید باغستان را احیا و حفظ کنیم، باغ‌هایی که قابلیت احیا دارند باید صاحب و مالک باغ بیایند و باغ‌ها را احیا کنند و در این میان ما باید باغداران را برای این کار تشویق کنیم.

رحمانی یادآور شد: برخی افراد باغ‌های را خریده و صاحبان متفرقه‌ای هستند که هرکدام به دنبال اهداف دیگری هستند، شهرداری باید ورود پیدا کند با بودجه استانی و ملی باغستان را تملک کند، البته این تملک به معنی ساخت‌وساز نیست و احیا باید با حفظ هویت باغستان صورت بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا