حل چالش‌های دنیای امروز نیازمند همکاری‌های علمی بین‌المللی است


حل چالش‌های دنیای امروز نیازمند همکاری‌های علمی بین‌المللی است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران با اشاره به آمادگی 13 دانشگاه سطح یک کشور برای همکاری‌های بین المللی گفت: حل بسیاری از مسائل و چالش‌های امروزی بشر نیازمند همکاری‌های علمی بین المللی است.

محمود نیلی احمدآبادی روز دوشنبه در "همایش بین‌المللی دانشگاهی فرانسه زبان" برگزاری این نشست را نشانه توسعه روابط بین دانشگاهی و در واقع همکاری‌های علمی بین المللی عنوان و اظهار کرد: محورهای این کنفرانس چالش‌های امروزی جوامع بشری را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی در این برنامه که در سالن همایش‌های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: دانشگاه تهران در برنامه پنج ساله توسعه، کارآفرینی، مسئولیت‌های اجتماعی و تقویت روابط بین‌المللی را در برنامه‌های اساسی قرار داده است.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: امروزه با رشد و توسعه علم و فناوری، رفاه و رضایت بشری افزایش یافته، اما در مقابل مسائل و چالش‌های انسانی نیز مرزهای جغرافیایی را شکسته و غلبه بر آنها نیازمند همکاری متخصصان علمی بین المللی است.
وی تاکید کرد: در سده‌های گذشته جوامع به منظور فهم عمیق‌تر، علوم را تقسیم کردند؛ اما در کنار این فهم دقیق از کارایی و اثربخشی علوم غافل شدند.
نیلی احمد آبادی افزود: رشد و توسعه علم و فناوری امروز باید دستاوردهای عظیم‌تری داشته باشد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به وقوع سیل اخیر در کشور اظهار داشت: امروزه آب به عنوان یک ماده تلقی نمی‌شود که تنها متخصصان این علم به آن بپردازند. در حال حاضر مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… نیز به این مهم مرتبط است.
نیلی احمدآبادی با بیان این‌که مسئولیت هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر ایران نیز به دانشگاه تهران واگذار شده است، گفت: ١۶ کارگروه از متخصصان علوم متعدد در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ چراکه حل مسائل و مشکلات جامعه در سطح کلان نیازمند یک نگاه همه جانبه است.
وی اضافه کرد: در این خصوص همچنین نباید تنها بر ظرفیت‌های داخلی تکیه کرد. بلکه همکاری با سایر کشورها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: بهره برداری از ظرفیت‌های عظیم دانشگاهی یکی از چالش‌های امروزی به شمار می‌رود. امروزه موضوع‌های بین رشته‌ای نظیر بهداشت، سلامت، تغییر اقلیم، فضای مجازی و… از اولویت دانشگاه‌ها و همچنین دانشگاه تهران است.
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران دارای ١٠ هزار دانشجوی دکتری و ٢٠ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است، افزود: باید در این مباحث از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
نیلی احمدآبادی با اشاره به همکاری با دانشگاه‌های فرانسه عنوان کرد: دانشگاه تهران در چهار سال گذشته میزبان ٢٠٩ استاد و ٧٣ دانشجو از کشور فرانسه بوده است و این همکاری‌ها در قالب برگزاری دوره‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، برخی از برنامه‌ها نظیر جندی شاپور باید ادامه یابد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ١٣ دانشگاه سطح یک کشور آماده همکاری‌های علمی بین المللی هستند و این مهم از اساسی‌ترین سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به شمار می‌رود.

همایش بین‌المللی دانشگاهی فرانسه زبان با هدف آموزش و بیان تجربیات رویکرد بین رشته‌ای و میان رشته‌ای رویداد بین المللی انجمن دانشگاه‌های فرانسوی زبان امروز در دانشگاه تهران در حال برگزاری است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داستان ساخت فیلم تتلو با بازی چهره مشهور هالیوودی چه بود؟