علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟


علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟

به محض دیدن خلبان از او خواهید پرسیدکه: آیا لرزش‌های هواپیما واقعا ترسناک هستند؟ خلبان‌ها هم در پاسخ خواهند گفت که مسیر ناهموار را دوست ندارند، اما برخورد با این پدیده معمولا اجتناب ناپذیر است. اما نمی‌شود به خاطر این لرزش‌ها از مزایای سفر با هواپیما چشم پوشی کرد، پس بهتر است به جای ترسیدن از آن اطلاعات و دانش خودرا بالا برده و در کمال خونسردی از...

به محض دیدن خلبان از او خواهید پرسیدکه: آیا لرزش‌های هواپیما واقعا ترسناک هستند؟ خلبان‌ها هم در پاسخ خواهند گفت که مسیر ناهموار را دوست ندارند، اما برخورد با این پدیده معمولا اجتناب ناپذیر است. اما نمی‌شود به خاطر این لرزش‌ها از مزایای سفر با هواپیما چشم پوشی کرد، پس بهتر است به جای ترسیدن از آن اطلاعات و دانش خودرا بالا برده و در کمال خونسردی از پروازمان لذت ببریم. در این نوشته اطلاعاتی درباره منشا این پدیده و راه‌های مقابله با آنرا برشمرده ایم، با کوله پشتی همراه باشید:علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟بدون شک پرواز امن‌ترین راه مسافرت است و این تکان‌ها به ندرت برای هواپیما خطرساز می‌شوند، اما دلیل وجود چنین تکان‌هایی دقیقا چیست؟ مهم‌ترین دلیل ایجاد تکان‌های شدید در هواپیما، چاله‌های هوایی یا همان توربولانس می‌باشد. این پدیده در اثر وزش باد (موافق یا مخالف) ایجاد می‌شود. از لحاظ فنی توربالانس یا آشفتگی هوا زمانی رخ می‌دهد که هواپیما بین دو لایه هوای سرد و گرم حرکت کرده و وجود اختلاف دما بین این دو لایه باعث ایجاد تکان برای بدنه هواپیما می‌شوند.
علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟
چاله هوایی (Turbulence) چیست؟
چاله هوایی که به آن توربولانس هم گفته می‌شود، توربولانس همانند دست اندازی است که وقتی هواپیما با آن برخورد می‌کند دچار تکان‌های شدیدی می‌شود. عمده‌ترین عامل ایجاد چاله هوایی، آشفتگی هوا است. چاله‌های هوایی در سه سطح ملایم، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد.
انواع تکانه (لرزش) هواپیما:
براساس تحقیقاتی که به عمل آمده ۴ نوع لرزش در حین پرواز شناسایی شده است که در زیر به آن‌ها میپردازیم:

لرزش بر اثر امواج کوهستانی: هواپیما تحت تاثیر جریانات هوا قرارگرفته و دچار لرزش‌های افقی و عمودی متناسب با جریان هوا به بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌های ناگهانی منجر گردد.

لرزش بر اثر هوای صاف: باد‌های شدید که در هوای صاف در ارتفاع ایجاد می‌شود می‌تواند تکان‌های شدیدی به هوا پیما وارد آورد.

لرزش بر اثر حضور هواپیمای دیگر: حرکت هواپیمای دیگر برروی بال‌ها فشار وارد می‌نماید که منجر به لرزش آن‌ها شود.

لرزش‌های عمودی شکل: توفان‌های شدید دارای حرکات عمودی و پر قدرت بوده و توده‌های مواج هوا روی هواپیما تاثیر گذاشته و باعث لرزش می‌شوند.

علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟
نکات مهم:
با دانستن نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشد. در حقیقت تکان‌های هواپیما یک بخش عادی از سفر هستند و با مهارت خلبان هرگز دردسر ساز نمی‌باشند. در حقیقت تکان‌های هواپیما را با دست انداز‌های جاده‌ای مقایسه کرد.

همیشه کمربند ایمنی خود را ببندید، حتی وقتی که چراغ و علامت بستن کمربند ایمنی روشن نباشد.

خلبان‌ها با توجه به داده‌های هواشناسی مانند بهترین مسیر پروازی را انتخاب می‌کنند.

اگر پرواز به ناچار در مسیر چاله‌ها قرار بگیرند، خلبان‌ها به مهمانداران و مسافران در مورد محل و زمان لرزش زا هشدار خواهند داد.

اولین اقدام خلبان در مواجهه با لرزش، کاهش سرعت هواپیما می‌باشد، سرعت پایین نه تنها شانس خسارت را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود مسافران هم پرواز آرام تری را تجربه کنند.

اگرچه خسارت به هواپیما در تکانه بسیار نادر است، ولی غیر ممکن هم نیست.

هواپیمایی که شما سوار آن هستید، مانند یک تانک ساخته شده است. به همین دلیل به آسانی می‌تواند هر نوع تکانی را تحمل کند.

سیستم (LIDAR) خلبان را قادر به تشخیص مناطق تکان زا از فاصله ۶ یا ۱۰ مایلی می‌نماید. در این زمان (حدودا ۴۵ ثانیه ای) برای اعلام آمادگی به مهمانداران و مسافران جهت قرارگیری روی صندلی و بستن کمربند‌های ایمنی کافی به نظر می‌رسد.

خلبان‌ها به طور مداوم با شبیه ساز آموزش می‌بینند. البته بهترین راه برای مقابله با این تکانه‌ها مواجه نشدن از آنهاست.

وقتی برنامه یک پرواز تنظیم می‌شود، مناطقی را که هواپیما از آن‌ها عبور می‌کند درنظر گرفته شده و بر اساس آن هشدار لرزش به خلبانان می‌دهند.

لرزش و تکان خوردن هواپیما در طی برخی سفرهایی هوایی داخلی موجب نگرانی مسافران میشود، اما واقعیت این طور نیست!

علت تکان های شدید در هواپیما چیست؟نکته دیگر اینکه اگر می بینید که بالهای هواپیما در حین پرواز می لرزند نگران نباشید سازه آنها طوری طراحی شده که اینگونه باشند و لرزش بالها چیز خطرناکی نیست پس نگران نشوید. در واقع جریان هوای مغشوش در زیر بالها موجب لرزش هواپیما میشود و بالها طوری طراحی شده اند که مانند کمک فنر بخشی از این ضربات را بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود