گزارش روزنامه فرانسوی از دودستگی دولت ترامپ در قبال ایران


گزارش روزنامه فرانسوی از دودستگی دولت ترامپ در قبال ایران

تهران - ایرنا - روزنامه فرانسوی «لزکو» نوشت: دولت ترامپ بر سر ایران دچار دودستگی شده، کنگره در حاشیه قرار دارد و پنتاگون یک میدان خرابه است و رییس جمهوری هم به سمت مشاوران غیر رسمی تغییر رویه می دهد.

«نیکلاس رولین» (Nicolas RAULINE) خبرنگار مستقر این روزنامه نگار در نیویورک امروز (شنبه) در مطلبی نوشت: تأثیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در پرونده ایران و بویژه تأثیر «جان بولتون» در واشنگتن بحث برانگیز شده است.

نویسنده با طرح این سوال که "آیا تنش با ایران موجب مبارزه بر سر قدرت در واشنگتن خواهد شد؟ " نوشت: در تئوری، قانون اساسی آمریکا، کنگره مجوز آغاز جنگ را صادر می‌کند اما در عمل، به دولت در سال‌های اخیر تحت قانون «جرج دبلیو بوش» درست پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه تصمیم گیری داده که به رئیس جمهوری آمریکا مجوز می‌دهد تا به سرعت به مواضع القاعده حمله و در امور عراق مداخله کند.

مجلس نمایندگان، که از نوامبر به کنترل دموکرات‌ها درآمده، روز چهارشنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱ برای پایان دادن به مجوز استفاده از نیروی نظامی رأی داد.

پیام آنها روشن است: اگر دونالد ترامپ می‌خواهد سبب درگیری با ایران شود در ابتدا باید با آنها مشورت کند اما مجلس سنا که در اختیار جمهوریخواهان است ناچار به مخالفت با آن است مگر اینکه "کبوترها" (ضد جنگ‌ها) صدای خود را در مقابل "بازها" (جنگ طلبان) رساتر کنند.


گزارش روزنامه فرانسوی از دودستگی دولت ترامپ در قبال ایران

نویسنده نشریه لزکو با اشاره به انتصاب «مارک اسپر» (Mark Esper) به عنوان وزیر جدید دفاع آمریکا نوشت: خروج جیمز ماتیس راه را برای جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا باز کرد. بولتون از ۱۰ سال پیش از ابزار فشار علیه سپاه حمایت کرده و هدف او اکنون اثبات ارتباط بین تهران و القاعده است.

اما دونالد ترامپ بیشتر به توصیه‌های یک مشاور غیر رسمی در این زمینه گوش می‌دهد.

به عقیده «تاکر کارلسن» (Tucker Carlson) ستون نویس و روزنامه نگار فاکس نیوز، ایالات متحده نباید اشتباهاتی را که در حمله به عراق مرتکب شد و همچنان هزینه پیامدهای آن را پرداخت می‌کند، تکرار کند.

در عین حال به عقیده «آرون دیوید میلر» (Aaron David Miller) مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا و نایب رئیس اندیشکده «ودرو ویلسون»، وقتی ترامپ در جهت استفاده از نیروی نظامی برمی آید یک بی رحم خطرناک به نظر می‌رسد. او بدنبال خروج از جنگ‌های غیر ممکن پیشین برای برنده شدن و جلوگیری از جنگ‌های تازه است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نمونه سوالات علوم اول دبستان همه فصلها