برگزاری جشن برداشت گندم در اسفراین


برگزاری جشن برداشت گندم در اسفراین

بجنورد - ایرنا - همزمان با واپسین روزهای بهار و آغاز برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم در اسفراین، روز چهارشنبه، جشن شکرگزاری برداشت گندم در روستای «زُرق آباد» از توابع بخش مرکزی این شهرستان با حضور جمعی از کشاورزان و مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این آیین سنتی برای نخستین بار پس از سال‌ها خشکسالی مستمر در این شهرستان، به شکرانه بارش‌های پربار سال جاری برگزار شد که با استقبال گرم اهالی مواجه شد.

در این جشن که با نوای خوش سازهای قوشمه و دف همراه شده بود کشاورزان و مسئولان ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند به دلیل بارشهای پربار بهاری و افزایش محصول، به صورت نمادین قسمتی از گندمزارهای آماده برداشت را درو کردند.
مدیر جهاد کشاورزی اسفراین در این آیین سنتی اظهار داشت: امسال ۵۵۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان، زیر کشت گندم آبی، ۲۵۰۰ هکتار گندم دیم و ۴۵۰۰ هکتار نیز زیر کشت جو رفته است.
فائزه تاج آبادی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۲۲ هزار تن گندم و ۱۵ هزار تن جو از سطح کشتزارهای این شهرستان برداشت شود.
فرماندار اسفراین نیز در این آیین با اشاره به بارش‌های خوب بهار امسال و تأثیر آن بر بخش کشاورزی، گفت: به دلیل مشکلات سد بیدواز و تکمیل نبودن سد عشایری میاندشت این شهرستان، امسال ۲۰ میلیون مترمکعب سیلاب حاصل از بارندگی‌های بهار از سد بیدواز و ۵ میلیون مترمکعب سیلاب از سد میاندشت شهرستان دریغ شد، که می توانست به بخش کشاورزی کمک شایانی کند.

طاهر رستمی افزود: تلاش می‌شود با تأمین اعتبارات برای تکمیل و علاج بخشی این ۲ سد، در سال آینده از تمام توان ذخیره سازی این منابع آبی استفاده کنیم.
وی به کشاورزان توصیه کرد که به سمت کاشت محصولات کم آب طلب رفته و به بارش‌های مساعد امسال تکیه نکنند.
رستمی با اشاره به مشکل برخی کشاورزان شهرستان برای پرداخت جرایم شرکت آب منطقه‌ای گفت: پیگیری می‌کنیم این جرایم برای کشاورزان تقسیط شود.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد که معیشت نیمی از اهالی آن وابسته به بخش کشاورزی است.

۵۱۳۲/۷۱۸۹


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !