هدف کنفرانس منامه پول در برابر صلح به جای زمین در برابر صلح است


هدف کنفرانس منامه پول در برابر صلح به جای زمین در برابر صلح است

صائب عریقات: بار دیگر به تمام کسانی که به کنفرانس بحرین دعوت شدند می گوییم که کسی این حق و اختیار را ندارد که از جانب ما سخن بگوید

هدف کنفرانس منامه پول در برابر صلح به جای زمین در برابر صلح استبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ‏، صائب عریقات دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) با محکوم کردن سیاست آمریکا در برابر ملت فلسطین، پیش بینی کرد کنفرانس اقتصادی بحرین درباره فلسطین شکست خواهد خورد.
صائب عریقات در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: کنفرانس اقتصادی منامه که آمریکا قصد دارد روزهای 25 و 26 ژوئن ( 4 و 5 تیر) برگزارکند ، تلاش برای جایگزین کردن اصل پول مقابل صلح به جای اصل زمین مقابل صلح است .
دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین سیاست های آمریکا در برابر ملت فلسطین را محکوم و پیش بینی کرد کنفرانس منامه با شکست روبه رو شود .
کنفرانس اقتصادی منامه به درخواست واشنگتن و برای بررسی ابعاد اقتصادی طرح پیشنهادی آمریکا برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به طرح معامله قرن برگزارمی شود. گفته می شود این طرح فلسطینی ها را وادار به دادن امتیازهای اجحاف آمیز به نفع رژیم صهیونیستی از جمله درباره وضعیت شهر قدس و حق بازگشت آوارگان خواهد کرد.
این درحالی است ریاست تشکیلات خودگردان و همه گروههای ملی و اسلامی فلسطین رسما مخالفت خود را با کنفرانس منامه اعلام کردند .
عریقات در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی گفت: آمریکا با به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی، تلاش برای نابودی آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل برای آواگان فلسطینی ( آنروا )، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندیهای اشغالی جولان ( سوریه )در واقع بخش سیاسی طرح معامله قرن را اجرا کرده است.
وی خاطر نشان کرد فقط بخش اقتصادی این طرح باقی مانده است که می خواهند اصل پول مقابل صلح را جایگزین اصل زمین مقابل صلح کنند .
عریقات یادآور شد آمریکا با هدف ایجاد همزیستی با شهرک نشنیان ، تلاش خواهد کرد طرح های اقتصادی را که در صدد اجرای آن است با شهرک های صهیونیستی پیوند دهد. وی خاطر نشان کرد هدف واقعی بخش اقتصادی طرح معامله قرن آمریکا «توسعه و شکوفایی شهرک های صهیونیستی» است.
عریقات گفت: امیدوارم شکست کنفرانس منامه به ایستادگی و پایداری فلسطینی ها و مخالفت با همه طرح ها و توطئه هایی منجر شود که هدف از آن سلب مشروعیت فلسطین است .

صائب عریقات بار دیگر ضمن اعلام مخالفت تشکیلات خودگردان با کنفرانس بحرین و شرکت در آن ،‌از تمام کشورهای عربی و غیر عربی خواست این کنفرانس را تحریم کنند و امیدوار به شکست آن باشند .


دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید کرد ابتکار صلح عربی و اجلاس های عربی درباره فلسطین روشن و شفاف است و همگان باید به آن پایبند باشند ، این چیزی است که ما از همه می خواهیم. این مسئله به فلسطین مربوط است و متعجبیم که کسانی غیر از ما در آن حضور می یابند. ما آن را تحریم می کنیم چون ماهیت آن می خواهد مشروعیت ملی فلسطین را نابود کند.
صائب عریقات با اشاره به تصمیم برخی کشورهای عربی برای حضور در کنفرانس منامه گفت: من میزان فشارها ، منافع ، توازن منافع و تناقضات آن را درک می کنم.
دبیر سازمان آزدایبخش فلسطین در ادامه این مصاحبه آمریکا را به تلاش برای ابطال قطعنامه های مشروع بین المللی و جایگزین کردن طرحهای مورد نظر واشنگتن متهم کرد تا از این طریق به شهرک سازی و اشغالگری رژیم صهیونیستی مشروعیت ببخشد.
وی افزود : بار دیگر به تمام کسانی که به کنفرانس بحرین دعوت شدند می گوییم که کسی این حق و اختیار را ندارد که از جانب ما سخن بگوید .
عریقات گفت : جامعه بین المللی خواهان تشکیل کشور فلسطین در مرزهای اشغالی سال 1967 با مرکزیت شرق قدس اشغالی است اما آمریکا با کل دنیا مخالف است .
صائب عریقات در ادامه از تلاشها برای برگزاری کنفرانسی در لبنان به دعوت برخی احزاب و گروههای عربی در مخالفت با کنفرانس منامه قدردانی کرد . قرار است کنفرانس لبنان همزمان با کنفرانس بحرین برگزار شود .
لبنان و عراق اعلام کردند در کنفرانس بحرین شرکت نخواهند کرد .
در کنار آمریکا و بحرین ، عربستان و امارات و سازمان ملل اعلام کردند در نشست منامه شرکت خواهند کرد .
یک مقام کاخ سفید گفت : مصر ، اردن و مغرب آمادگی خود را برای شرکت در نشست منامه به اطلاع واشنگتن رساندند اما ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن گفت ، امان هنوز موضع خود را درباره کنفرانس بحرین اعلام نکرده است .
صائب عریقات در ادامه این مصاحبه با اشاره به شکاف و دودستگی بین فلسطینی ها گفت : اختلاف میان فلسطینی ها روزنه ای است که آمریکا از آن برای ورود به طرح ملی فلسطین بهره برداری می کند .
وی افزود: ما برای پایان دادن به شکاف و دودستگی ، اتحاد و یکپارچگی صفوف فلسطینی ها و ایجاد سازمان ها و نهادها تلاش می کنیم و انتخاب ما استقامت و پایداری در برابر تمام اقدامات آمریکا و اسرائیل است.

دبیرسازمان آزادیبخش فلسطین یاداور شد ادامه اختلاف و دودستگی فلسطینی ها ، خطرناک تر از طرح معامله قرن و کنفرانس منامه است .


عریقات گفت: این بخش تاریک باید پایان یابد ، اگر بتوانیم به این اختلاف پایان دهیم ، و اگر پایه های داخلی ما خوب و سلامت باشد با همه خطرات مقابله خواهیم کرد و اگر اختلافی نداشته باشیم به صندوق های رای رجوع می کنیم نه جعبه های گلوله .
دو جنبش بزرگ حماس و فتح از سال 2007 با هم اختلاف دارند و بسیاری از وساطت ها و توافقات نتوانسته است به این اختلاف پایان دهد .
حماس و فتح در اکتبر سال 2017 در قاهره توافقنامه آشتی ملی را امضا کردند اما بروز اختلافها درباره برخی مسایل ، مانع از اجرای آن شد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل