عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟


عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

عفونت  ریه چیست+درمان های خانگی زیاد «آب» بنوشید تا مخاط را از بین ببرد و «سُرفه‌» را آسان کند عفونت ریه معمولاً با سرماخوردگی یا آنفولانزا همراه است. علائم «عفونت ریه» سرفه‌های شدید همراه با مخاط به رنگ سبز یا زرد ، خس‌خس سینه و تنگی نفس ،خستگی ، درد در ماهیچه‌ها ،  سردرد ،درد و ناراحتی در سینه ،  تب بالای 38 درجه ، سردرد ، درمان خانگی عفونت...

عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

عفونت ریه چیست+درمان های خانگی

زیاد «آب» بنوشید تا مخاط را از بین ببرد و «سُرفه‌» را آسان کند

عفونت ریه معمولاً با سرماخوردگی یا آنفولانزا همراه است.

علائم «عفونت ریه»

سرفه‌های شدید همراه با مخاط به رنگ سبز یا زرد ، خس‌خس سینه و تنگی نفس ،خستگی ، درد در ماهیچه‌ها ، سردرد ،درد و ناراحتی در سینه ، تب بالای ۳۸ درجه ، سردرد ،

درمان خانگی عفونت ریه

سیر

سیر: ضدعفونی‌کننده قوی برای مجاری ریه است و مصرف آن به سرعت خلط سینه را کم می‌کند. سوپ سیر در زمستان، مجاری تنفسی را تقویت می‌کند و برای مرض برونشیت مفید است.

آویشن(پونه کوهی)
این گیاه حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی هست که برای سیستم ایمنی حیاتی هست. پونه کوهی داری ترکیبات مثل روزمارینیک اسید هست که از ترکیبات طبیعی و کاهش دهنده‌های هیستامین هست. این گیاه تأثیر مثبتی بر جریان هوای تنفسی و عبور از بینی دارد،جایگزین خوبی برای آنتی بیوتیک هست.

آویشن +سیر

این ترکیب درمانگر باعث سم زدایی از ریه ها می شود. ترکیب خواص سیر با اثرات ضدعفونی کننده آویشن سلامت ریه ها را ارتقا می دهد.

مواد لازم
سیر ۱۰ حبه
آویشن تازه۳ شاخه
روغن زیتون به میزان لازم
سیر

روش تهیه
حبه های سیر را در هاون بکوبید تا به صورت خمیر درآید. سپس برگ های آویشن را افزوده و دوباره بکوبید تا هر دو مخلوط و یکدست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید و روی آن روغن زیتون بکر بریزید به طوری که سطح آن را بپوشاند. اجازه دهید ترکیب حاصل یک شب کامل بماند.
محلول بدست آمده را-بعدازیک شب- یک قاشق چای خوری بخورید،بعد از دو هفته مصرف اثرات آن را متوجه خواهیدشد.

عسل +آویشن

گیاه آویشن به عنوان داروی گیاهی برای درمان سیاه سرفه، برونشیت، سرما خوردگی، عفونت ریه و… استفاده می‌شود. برای استفاده از این گیاه داروئی یک مشت آویشن را در یک لیتر آب جوشانده و آن را صاف کنید، سپس ۲۵۰ گرم عسل به آن اضافه کرده و هر روز نصف فنجان میل کنید.

شربت زنجبیل، سیر، زردچوبه، پیاز و شکر
تأثیر اصلی این داروی خانگی ناشی از میزان بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سم زدا و ضدالتهاب آن است. خواص موجود در ترکیبات دیگر باعث می شود که اثرات سیر چند برابر شود. چون پیاز، زنجبیل و زردچوبه نیز حاوی خواص ضدویروسی هستند و قدرت دفاعی بدن را بالا می برند. این مواد غذایی همچنین باعث دفع مواد زائد تجمع یافته در ریه ها می شوند.

مواد لازم
آب نیم لیتر
شکر ۲۰۰ گرم
پیاز نیم کیلو
ریشه ی زنجبیل تازه یک تکه
زردچوبه یک قاشق چای خوری
سیر له شده ۳ حبه
سیر

روش تهیه
آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس پیازهای پوست کنده را اضافه کرده و هم بزنید. زنجبیل و سیرهای له شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که ترکیب به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. باید اجازه دهید آب ترکیب به نصف برسد. سپس ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود.

محلول تهیه شده را هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید. می توانید این شربت را در آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. دو هفته ی مداوم از این شربت استفاده کنید و سپس یک هفته استراحت کرده و دوباره شروع کنید.در هر دو صورت سیر ترکیب اصلی داروی خانگی تان برای پاکسازی ریه ها محسوب می شود.

عناب

جوشانده عناب: تسکین دهنده برای درمان عفونت‌های گلو، برونشیت، روده‌ها و مجاری ادرار است. به این صورت که ۳۰ تا ۶۰ گرم عناب خشک را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت می‌جوشانند و آن را مصرف می‌کنند.

عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

تغذیه

چی بخوریم؟

مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار درافرادمبتلا به «عفونت ریه» به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر ،بدن «کالری»بیشتری می طلبد،واما بعلت کاهش اشتها، میل به غذا کم می‌شود، بنابراین بیمار باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد« کم حجم و پرکالری» استفاده کند.

«سوپ‌»های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد.

مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینیآن ضروری است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن« آب» است.

اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

«آبمیوه‌ها» هم علاوه بر آب فراوانی که دارند حاوی قند هستند. آب برخی میوه‌ها مانند سیب بدون هیچ افزودنی‌ای حدود ۱۰درصد قند دارد. یک لیوان آب سیب حدود ۲۴ گرم(معادل ۸حبه قند معمولی) قند دارد و قند آن سریع جذب می‌شود. آبمیوه فیبر، ویتامین محلول در آب و پیش‌نیاز ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A یعنی بتاکاروتن را نیز تامین می‌کند و یک «آنتی‌اکسیدان »قوی است که در کنترل التهاب و عفونت‌ها به‌خصوص عفونت‌های تنفسی خیلی موثر است. آبمیوه به‌دلیل اینکه پروتئینی ندارد و از نظر برخی املاح خیلی غنی نیست، زمان مصرفش نباید طوری باشد که باعث کاهش اشتها در وعده اصلی غذا شود بلکه باید در میان‌وعده صبح و عصر گنجانده شود. البته مصرف آبمیوه در افرادی که مشکل اضافه وزن یا قندخون دارند توصیه نمی‌شود.

کودکان و سالمندان مبتلا به این بیماری اغلب دچار کاهش اشتها می‌شوند و نمی‌توانند در وعده‌های اصلی به اندازه کافی غذا بخورند. ممکن است بیمار غذای یک وعده را در ۴وعده با حجم کم مصرف کند. به هر صورت باید سعی کنیم کالری مورد نیاز فرد را تامین کنیم. سوء‌تغذیه در ۲گروه کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۰ سال با بروز این بیماری ارتباط دارد و وزن نباید کاهش یابد.

سردربلندی

هنگام خواب، باید سرتان رو به بالا قرار بگیرد، از چند بالش استفاده کنید تا سطح سرتان بالا قرار بگیرد و تنفس‌تان راحت‌تر شده، مخاط‌ها نیز تخلیه بشوند.

از مسکن‌ها استفاده کنید تا تب‌تان پایین بیاید و سردرد و ناراحتی موجود در ماهیچه‌ها کاهش پیدا کند.

عسل و آب‌لیمو

برای کاهش گلودرد نیز عسل و آب‌لیمو را با آب جوش مخلوط کنید و بخورید.

«پنومونی » چیست؟

پنومونی(Pneumonia) شایع ترین نوع عفونت ریه می باشد.« ذات الریه» در واقع همان التهاب ریه می باشد که با یک عفونت ایجاد می شود.هنگامی که کیسه های هوایی در ریه محتوی مقدار زیادی مایعات می شوند، ذات الریه رخ می دهد.عفونت ذات الریه می تواند از نوع ویروسی، باکتریایی و یا قارچی باشدکه به آن «سینه پهلو»هم گفته می شود.

علائم این بیماری عبارت است از:

التهاب ریه، تنگی تنفس، درد قفسه سینه، تب بالا، سرفه خلط دار، لرز، گرفتگی قفسه سینه، درد عضلانی و خستگی.

درمانهای آنتی بیوتیکی سنتی

پنیرک

پنیرک گیاهی است که در طب سنتی خواص بی‌شماری دارد و از برگ و گل آن استفاده‌های بهینه می‌شود. اما خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن زبانزد است، فقط کافی است۴۰گرم گیاه پنیرک را به‌همرا یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰دقیقه بگذاریم تا دم بکشد. یک فنجان از این دمکرده را روزی سه‌بار بنوشید تا عفونت‌های ادراری، برونشیت و عفونت‌های سرخک و مخملک از‌بین بروند.

گل‌پامچال

اسهال‌های عفونی اکثرا ناشی از عفونت‌های معده و روده است. با این حال اسهال‌های عفونی، برونشیت و بیماری ذات‌الریه را می‌توان با دمکرده گل‌پامچال تا‌حدودی درمان کرد. برای دم کردن گل‌پامچال ۲۰گرم از این گیاه را به‌همراه یک لیتر آب دم کنید. فقط دقت داشته باشید که بیشتر از۱۰دقیقه دم نکشد و بعد از ۱۰دقیقه دمنوش را صاف کرده و بنوشید. این دمکرده را روزی سه‌بار به اندازه یک فنجان بنوشید تا ترتیب اثر داشته باشد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است که می‌توان به‌عنوان یک دمکرده برای پاک‌سازی بدن از میکروب استفاده کرد. این گیاه قادر است اکثر عفونت‌های بدنی را از‌بین ببرد، حتی گاهی اوقات شما خبر ندارید که در بدن‌تان چه می‌گذرد، اما اگر در هوایی آلوده یا در محیطی قرار گرفته بودید که ممکن است میکروب یا ویروس به شما انتقال پیدا کند؛ در این مواقع توصیه می‌شود ۴۰گرم بادرنجبویه را به مدت ۱۵دقیقه به‌همراه آب جوش بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید تا عفونت‌های احتمالی از‌بین بروند. برای تاثیرگذاری بهتر این دمنوش توصیه می‌شود روزی سه‌بار در روز به اندازه یک فنجان نوشیده شود.

نام علمی این گیاه ملیسا (Melissa officinalis)می باشد .

عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده می شود. اسانس این گیاه در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی خوابی، استفراغ های دوران بارداری، کم خونی دختران جوان، درد عصبی دندان و رفع تندخویی در دختران جوان و زنان بسیار مؤثرست.

بابادم

برای درمان جوش‌های چرکی و عفونی باید از آنتی‌بیوتیک‌های قوی استفاده کرد. در طب سنتی توصیه می‌شود از دمکرده بابادم استفاده شود. ۸۰گرم ریشه بابادم را به‌همراه یک لیتر آب جوش دم کنید. مدت زمان دم کشیدن ۲۰دقیقه است و بعد از آن روزی سه‌بار در روز ‌برای درمان جوش‌های چرکی دم کرده را بنوشید.

اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس برای عفونت‌های مجاری تنفسی به‌صورت« بخور» از آن استفاده می‌شود.
اکالیپتوس برای بهبود تنفس و کمک به کاهش تحریک گلو استفاده می شود. اکالیپتوس در بسیاری از دارو‌های رایج برای از بین بردن سرفه و تنفس مناسب تراست.

عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

علاوه بر بخور این برگ‌، برای عفونت‌های مجاری تنفسی دچار شدید ۵۰گرم برگ این گیاه را با یک لیتر آب دم کنید و بعد از ۱۰دقیقه دم کشیدن روزی سه تا چهار بار به مقدار یک فنجان از این گیاه را بنوشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند بخور این گیاه در اولویت است در‌صورتی که اگر سینوزیت یا ریه‌های‌تان چرکی شده‌اند، بهتر است در کنار بخور دم کرده برگ اکالیپتوس را هم فراموش نکنید.

انجیر زرد شیرازی

۵۰گرم انجیر زرد شیرازی ‌را به‌همراه نیم کیلو شیر به مدت ۱۵دقیقه می‌گذاریم تا بجوشد. این جوشانده برای گلودردهای چرکی، آن‍‍ژین‌ها، عفونت و زخم‌های داخل دهان بسیار مناسب است. برای تاثیرگذاری باید روزی سه فنجان از این جوشانده را میل کنید.

چای سبز

چای سبز به اندازه یک قرص‌های چرک‌ خشک‌کن کاربرددارد ،در طب سنتی توصیه می‌شود افرادی که گلو دردهای چرکی دارند چای سبز بنوشند.

یک قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب می‌ریزیم تا به مدت ۱۰دقیقه خیس بخورد. نکته اینجاست که برای درمان گلودردهای چرکی نباید چای سبز را به‌صورت روتین دم کرد (‌ روی کتری دم نمی‌کشد). حتی می‌توانید به‌جای آب‌نمک، چای سبز را غرغره کنید. از تفاله آن هم می‌توانید به شکل کمپرس برای درمان عفونت‌های چرکی پوستی مثل کورک‌ها استفاده کنید.

تره +شیر

تره را در شیر بپزید و سپس از شیر جدا کنید و تره پخته شده را روی زخم بگذارید. بعد از چند ساعت باید ضماد تره را از روی زخم بردارید و محل زخم را تمیز و پانسمان کنید، چراکه تره چرک را به خود می‌گیرد و باید تعویض شود. اگر این کار را روزی یک‌بار انجام دهید، در مدت کوتاهی چرک از زخم خارج می‌شود.

پونه

برای ضدعفونی کردن ریه از عفونت می‌توانید از دم کرده پونه استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری پونه را به‌همراه یک لیوان آب جوش بگذارید بین‌۱۰ تا ۱۵دقیقه دم بکشد و سپس صاف کرده آن را همراه با عسل روزی سه بار میل کنید.

مریم گلی
عصاره‌ یا از چای مریم گلی برای درمان بیماری‌های تنفسی و ریه استفاده کنید.

عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟عفونت ریه +درمان+چی بخوریم ،چی نخوریم؟

مریم گلی دارای تیژون، کافور، ترپن و سلنیوم هست که وقتی که در فرم بخار استنشاق میشود، میتواند اختلالات ریه رو برطرف کند و حتی سینوزیت شما رو پاک کند. این گیاه چه بعنوان دمنوش و چه بعنوان بخور استفاده کنید در درمان بیماری عفونت ریه مؤثراست.

شاهدانه
بخور شاهدانه باعث ایجاد پاسخ طبیعی ایمنی در بدن می شود، موجب کاهش عفونت می شود.

بخور شاهدانه باعث می شود تا راه‌های هوایی و سینوس‌ها باز شود.

خرگوشک
گل و برگ گیاه ماهور اروپایی یا خرگوشک ارزش دارویی زیادی دارن و از هر دو برای تولید عصاره گیاهی استفاده میشه و برای تقویت ریه‌ها کاربرد زیادی داره در طب گیاهی اغلب از اون برای پاک کردن ریه از مخاط استفاده میشه. برای تهیه دمنوش خرگوشک باید یک قاشق چایخوری از گیاه خشک شده در یک فنجان آب جوش بریزید و بهد از دم کشیدن کامل دمنوش اون رو میل کنید.

بارهنگ
بارهنگ برای درمان عفونت ریه و سرفه‌های خشک داروی خوبی است. این گیاه بخاطر داشتن ترکیبات ضد التهابی و ضد عفونی بهترین گزینه برای درمان عفونت ریه محسوب می شود.

بارهنگ برای درمان سرفه، سرماخوردگی و از بین بردن خلط ریه‌ها مفیداست.

تغذیه بیماران مبتلا به «عفونت ریه»

مواد غذایی مفید برای بیماران ریوی

دریافت وعده‌‌های متعدد و کوچک به جای۳ وعده بزرگ را به این بیماران توصیه می‌‌کنیم زیرا زمانی‌که معده بیمار بیش از حد پر باشد به دیافراگم فشار وارد می‌‌کند و تنفس را برای این بیماران مشکل‌تر خواهد ساخت بنابراین بیماران ریوی بهتر است ۶ وعده کوچک دریافت کنند، علاوه بر این مواد غذایی نفاخ مانند خانواده کلم، حبوبات و نوشابه‌‌های گاز‌دار بایستی در بیماران ریوی محدود گردد. نکته مهم دیگر برای این بیماران این است که باید غذا را به آهستگی بجوند و از بلعیدن غذا خودداری کنند زیرا هنگامی‌‌که غذا بلعیده شود مقدار هوا وارد معده فرد می‌‌شود که موجب احساس تجمع گاز معده در شخص می‌‌گردد.

استفاده از برخی ادویه جات مانند فلفل و ادویه کاری به سلامتی دستگاه تنفس کمک می‌‌کند. از سوی دیگر استفاده از سیر و زنجبیل هم که ارتقا دهنده سیستم ایمنی است، در این بیماران مفید است.
مصرف نوشیدنی‌‌های کافیین در بیماران ریوی بایستی مورد استفاده قرار گیرد زیرا از خانواده متیل گزانتین‌‌ها هستند و نقش گشاد کنندگی مجاری تنفسی دارند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A موجب ترمیم بهتر ریه‌‌ها می‌‌شود

بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین و یا پیش‌ساز‌‌های آن از قبیل هویج، زردآلو، گوجه‌فرنگی و هندوانه توصیه می‌‌شود.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و ویتامین E باید افزایش پیدا کند، زیرا مانع آسیب سلول‌های ریه می‌‌شوند. ویتامین C در ساخت کلاژن و الاستین که در ساخت و ترمیم بافت ریه مهم هستند، نقش ایفا می‌‌کند بنابراین منابع خوب این ویتامین از قبیل مرکبات، فلفل، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی به بیماران ریوی توصیه می‌‌شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درتوصیه های یافته های پزشکی مدرن بعضاً مواردی مشاهده می شود که با توصیه های متخصصان طب سنتی مغایرت دارد،نمونه اش رادرپزشکان اسانیامشاهده خواهیدکرد.

پزشکان موسسه «لاوکسیر» اسپانیا به افراد مبتلا به بیماری ریوی توصیه کردند که از خوردن مواد غذایی و میوه‌هایی مانند عدس، لوبیا سبز، فلفل، سیب، خربزه و آووکادو پرهیز کنند.

کارشناسان این نهاد غیرانتفاعی حامی بیماران ریوی می‌گویند که این غذاها موجب تورم شکم و وخیم‌شدن مشکلات تنفسی خواهد شد، به‌خصوص اگر فرد دچار بیماری مزمن انسدادی ریه باشد.

متخصصان این موسسه همچنین می‌گویند: آن‌گونه که میزان ناکافی غذا برای ریه مضر است، حجم زیاد غذا نیز برای ریه‌ها ضرر دارد زیرا هضم آن موجب ایجاد مشکل در اکسیژن‌رسانی به ریه‌ها می‌شود.

دیگر غذاهایی که این موسسه توصیه می‌کند که بیماران دارای مشکلات تنفسی از خوردن آنها پرهیز کنند شامل غذاهای سرخ‌کرده، پرچرب، ادویه‌دار، گل کلم، ذرت، خیار، تره فرنگی، پیاز، نخود فرنگی و نوشابه‌های گازدار است.

پزشکان موسسه در عوض، توصیه می‌کنند که این بیماران، برخی میوه‌های دیگر را به دلیل اینکه منبع اصلی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که قدرت بدن یا خوددفاعی را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها تقویت می‌کند، بیشتر مصرف کنند.

طبق این گزارش این مواد شامل گردو و انواع میوه‌های خشک دارای منبع طبیعی اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر و پروتئین است اما به هر حال مصرف این خوراکی‌ها نیز باید به طور متعادل باشد.

پزشکان افزون بر این غذاها، توصیه کرده‌اند که انواع خوراک‌های دریایی، جایگزین گوشت قرمز و گوشت‌های بریان و کباب‌شده شوند زیرا خوراک دریایی سرشار از امگا ۳ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال