مقایسهٔ هایپرکارهای هیبریدی فراری، SF90 در برابر لافراری


مقایسهٔ هایپرکارهای هیبریدی فراری، SF90 در برابر لافراری

فراری به‌تازگی جدیدترین هایپرکار و پرچم‌دار خود را بنام SF90 استراداله رونمایی کرده است. با توجه به اینکه این هایپرکار جدید به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز شده است می‌توان آن‌را جانشین لافراری دانست. SF90 تنها شش سال بعد از معرفی لافراری رونمایی شده است درحالی‌که یازده سال طول کشید تا فراری هایپرکار لافراری را به‌عنوان... The post مقایسهٔ...

فراری به‌تازگی جدیدترین هایپرکار و پرچم‌دار خود را بنام SF90 استراداله رونمایی کرده است. با توجه به اینکه این هایپرکار جدید به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز شده است می‌توان آن‌را جانشین لافراری دانست. SF90 تنها شش سال بعد از معرفی لافراری رونمایی شده است درحالی‌که یازده سال طول کشید تا فراری هایپرکار لافراری را به‌عنوان جایگزین مدل انزو معرفی کند. دلیل این موضوع احتمالاً این است که صنعت خودروسازی پویا و سریع امروزی دیگر اجازه نمی‌دهد تا فراری چنین شکاف‌های زمانی طولانی را بین هایپرکارهای خود ایجاد کند. حال در این مطلب قصد داریم SF90 استراداله را با سلف آن یعنی لافراری مقایسه کنیم تا ببینیم شش سال اختلاف سن میان این دو هایپراسپرت چگونه خود را نشان داده است.

طراحی بیرونی

یک مقایسهٔ سریع میان این دو هایپرکار کافی است تا متوجه شویم SF90 چقدر از لافراری جلوتر است. درحالی‌که هم انزو و هم لافراری با دماغهٔ تیز و خطوط زاویه‌دار از خودروهای فرمول یک الهام گرفته بودند، طراحی SF90 بیشتر خیابانی بوده و برخلاف اسلاف خود، در برخی از ویژگی‌های ظاهری با دیگر محصولات کنونی فراری مثل F8 تریبوتو و 812 سوپرفست اشتراک دارد. با نگاه به جلوی دو خودرو، SF90 کمی پهن‌تر از لافراری به نظر می‌رسد اما دماغهٔ آن چندان تهاجمی نیست و سپر نیز پیچیدگی کمتری دارد. مطمئناً قطعهٔ مشکی‌رنگی که ورودی‌های بزرگ درون سپر را به دو قسمت تقسیم کرده از خودروهای فرمول یک قرض گرفته شده است اما غیر از این ویژگی، به نظر نمی‌رسد SF90 را فضایی‌ها طراحی کرده باشند. چراغ‌های جلوی خودرو نیز با طراحی C شکل، ویژگی طراحی جدیدی برای فراری هستند و نوار سه‌تایی LED درون آن‌ها نیز ویژگی جالبی به نظر می‌رسد. کاپوت SF90 هم نسبت به لافراری نسبتاً صاف‌تر است و بخش مرکزی V شکل در آن دیده نمی‌شود.

طراحی پروفیل جانبی SF90 نیز ساده‌تر از لافراری است زیرا از نقش عمیق روی درهای لافراری در اینجا خبری نیست که این موجب شده گلگیر عقب عضلانی‌تر به نظر برسد. البته این ویژگی در پروفیل جانبی لافراری، نسبت به دیگر ساخته‌های فراری نمای منحصربه‌فردی ایجاد کرده بود اما در SF90 طراحان ایتالیایی تصمیم به ایجاد نمایی معمول‌تر گرفته‌اند. علاوه بر این، در هایپرکار جدید فراری ورودی هوا به بالای گلگیر عقب منتقل شده که این ویژگی در دیگر محصولات این شرکت مثل F8 تریبوتو هم دیده شده است. طراحی کابین SF90 از بیرون هنگام نگاه از طرفین ویژگی خاصی ندارد اما از بالا، سقف با رنگ مشکی خود مانند کاناپی هواپیماهای جنگنده به نظر می‌رسد. همچنین پوشش موتور بزرگ و سنتی لافراری که از سقف به عقب کشیده شده در SF90 جای خود را به یک پنجرهٔ بسیار کوچک‌تر داده که بخش کوچکی از پیشرانه را نشان می‌دهد.

نمای عقبی SF90 هنوز هم آشنا به نظر می‌رسد زیرا فراری بار دیگر به طرح چهار چراغ عقب بازگشته است اما حالا بجای چراغ‌های سنتی دایره‌ای، از نمونه‌های تقریباً مستطیل شکل استفاده کرده است. یکی دیگر از تغییرات بزرگ طراحی در SF90 انتقال سر اگزوزها از گوشه‌های سپر به مرکز بخش عقبی است. علاوه بر این، طرح چهار سر اگزوز نیز حالا با دو سر اگزوز بزرگ‌تر جایگزین شده است. این تغییر امکان ایجاد دیفیوزر بسیار عریض‌تری را فراهم کرده که تا گوشه‌های سپر کشیده شده است. این ویژگی موجب آئرودینامیک بهتر و عملکرد بهتر خودرو در پیست‌ها می‌شود. درمجموع می‌توان گفت هرچند طراحی بیرونی SF90 جذاب است اما به‌عنوان پرچم‌دار فراری چندان افراطی به نظر نمی‌رسد. هایپرکارهای قبلی فراری مانند خودرویی فرمول یک برای استفاده در خیابان به نظر می‌رسیدند درحالی‌که SF90 بیشتر به نسخه‌ای قدرتمندتر از 488 پیستا شباهت دارد.

طراحی داخلی

هنگامی‌که لافراری معرفی شد، با کابین خود که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته بود همه را شگفت‌زده کرد. غربیلک فرمان با بالا و پایین صاف، دریچه‌های تهویهٔ الهام گرفته از هواپیما، کنترل‌کننده‌های روی کنسول مرکزی و استفادهٔ زیاد از فیبر کربن، همگی انسان را به یاد خودروهای مسابقه‌ای لمانز می‌انداختند. بااین‌وجود، کابین لافراری به لطف استفاده از چرم نرم و کیفیت ساخت شگفت‌انگیز، درعین‌حال لوکس هم به نظر می‌رسید. کابین SF90 اما به‌اندازهٔ لافراری افراطی نیست. در این خودرو مانند بسیاری از خودروهای اسپرت، فقط بخش پایینی غربیلک فرمان صاف است درحالی‌که دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای هم با نمونه‌های پیچیده‌تری جایگزین شده‌اند که طراحی آن‌ها بیشتر به خودروهای جاده‌ای شباهت دارد. SF90 اما از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نسبت به لافراری برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، صفحه آمپر خودرو یک نمایشگر 16 اینچی منحنی است که این ویژگی برای اولین بار است که در صنعت خودروسازی ارائه می‌شود. غربیلک فرمان SF90 نیز بسیار مدرن‌تر بوده و از کنترلرهای لمسی برخوردار است که امکان استفاده از تمامی ویژگی‌های مهم خودرو را فراهم می‌کند.

قوای محرکه

هرچند لافراری و SF90 استراداله هردو هیبریدی هستند اما قوای محرکهٔ زیر پوست آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است زیرا قوای محرکهٔ لافراری از نوع هیبریدی خفیف است که از یک موتور بنزینی به همراه سیستم بازیابی انرژی KERS تشکیل شده درحالی‌که SF90 یک خودروی هیبریدی کامل است که در آن پیشرانهٔ بنزینی سنتی در کنار موتورهای الکتریکی قرار گرفته است. قوای محرکهٔ لافراری تا حد زیادی بر اساس سیستم هیبریدی خفیف خودروهای فرمول یک فراری ساخته شده بود اما مهندسان مارانلو پیشرانهٔ کوچک و کم‌حجم فرمول یک را با یک نمونهٔ 6.3 لیتری V12 جایگزین کردند و در سیستم KRES هم تغییراتی جزئی صورت گرفت تا بتواند با موتور بزرگ V12 کار کند. پیشرانهٔ بنزینی V12 با 800 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور به‌تنهایی کافی بود تا لافراری را به خودروی بسیار سریعی تبدیل کند اما سیستم KERS با اضافه کردن 163 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور به آن، مجموع خروجی سیستم را به 963 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور می‌رساند تا لافراری به یک جنگندهٔ تمام‌عیار تبدیل شود.

از سوی دیگر، در SF90 پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی جای خود را به یک نمونهٔ کوچک‌تر 4 لیتری V8 توئین توربو داده است که به‌تنهایی 780 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این موتور 20 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به موتور لافراری دارد اما به لطف توربوشارژرهای خود، 100 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و همچنین قوی‌ترین پیشرانهٔ V8 تاریخ فراری هم محسوب می‌شود. در بخش نیروی الکتریکی نیز برخلاف لافراری، SF90 فاقد سیستم KERS است اما در عوض از سه موتور الکتریکی و یک پکیج باطری بزرگ‌تر 7.9 کیلووات ساعتی سود می‌برد. از این سه موتور، یکی در عقب قرار دارد اما دو موتور دیگر روی محور جلو نصب شده‌اند تا سامانهٔ چهارچرخ محرک را ایجاد کنند. این سه موتور مجموعاً 223 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و مجموع قدرت خودرو را به 1000 اسب بخار می‌رسانند که 37 اسب بخار بیشتر از لافراری است. گشتاور موتورهای الکتریکی SF90 اما هنوز اعلام نشده است.

مقایسهٔ هایپرکارهای هیبریدی فراری، SF90 در برابر لافراری

در لافراری تمام نیروی تولیدی توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد درحالی‌که این وظیفه در SF90 بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است که نیرو را به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. طبیعتاً باید SF90 با قدرت بیشتر، خودروی سریع‌تری نسبت به لافراری باشد اما درواقع این‌طور نیست زیرا طبق اعلام رسمی فراری این هایپرکار جدید ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که با لافراری یکسان است درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز 340 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که 10 کیلومتر از لافراری کمتر است. از سوی دیگر اما SF90 در پیست آزمایشی فیورانوی فراری سریع‌تر است به‌گونه‌ای که یک دور این پیست را ظرف 79 ثانیه طی کرده که هفت‌دهم ثانیه بهتر از لافراری است؛ بنابراین هرچند شاید SF90 در خط مستقیم سریع‌تر از لافراری نباشد اما در پیست مسابقه خودروی بهتری است.

مقایسهٔ هایپرکارهای هیبریدی فراری، SF90 در برابر لافراری

در لافراری امکان حرکت به‌صورت تمام الکتریکی وجود نداشت اما در SF90 به لطف باطری‌های بزرگ‌تر و سه موتور الکتریکی، این امکان وجود دارد و خودرو می‌تواند تا 25 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند که هرچند در مقایسه با خودروهای هیبریدی بازار مسافت زیادی نیست اما پیشرفت خوبی را نسبت به لافراری تجربه کرده است. در پایان این مقایسه باید گفت هرچند انتظار می‌رفت سوپراسپرت هیبریدی جدید فراری جایگزینی برای لافراری باشد اما درواقع این‌طور نیست و SF90 استراداله صرفاً هایپرکاری است که در سبد محصولات فراری بالاتر از 812 سوپرفست قرار می‌گیرد. این ماشین را نمی‌توان جایگزینی برای لافراری افسانه‌ای دانست و بنابراین این مقایسه هم بین لافراری و جانشینش نیست بلکه مقایسهٔ تنها محصولات هیبریدی تاریخ فراری محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

فراری لافراری فراری SF90 استراداله
پیشرانهٔ بنزینی 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی 4.0 لیتری V8 توئین توربو
قوای الکتریکی سیستم KERS 3 موتور الکتریکی
قدرت پیشرانهٔ بنزینی 800 اسب بخار 780 اسب بخار
گشتاور پیشرانهٔ بنزینی 700 نیوتن متر 800 نیوتن متر
قدرت الکتریکی 163 اسب بخار 223 اسب بخار
مجموع قدرت 963 اسب بخار 1000 اسب بخار
مجموع گشتاور 900 نیوتن متر ؟
باطری 2.2 کیلووات ساعت 7.9 کیلووات ساعت
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 2.5 ثانیه 2.5 ثانیه
حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت 340 کیلومتر بر ساعت
طول 4,702 میلی‌متر 4,710 میلی‌متر
عرض 1,992 میلی‌متر 1,972 میلی‌متر
ارتفاع 1,116 میلی‌متر 1,186 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,650 میلی‌متر 2,650 میلی‌متر
وزن 1585 میلی‌متر 1570 کیلوگرم
برد تمام الکتریکی ندارد 25 کیلومتر
منبع: TopSpeed

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها