به گزارش «اخبار خودرو»، قیمتگذاری خودرو موضوعی است که این روزها پای همه نهادها را به میان آورده و از یک بحث صرفا اقتصادی تبدیل به معضلی فرا اقتصادی شده است. به دلیل علاقه مردم به کالایی مانند خودرو، حساسیت روی آن بسیار بالا است. مردم پیگیر اخبار حوزه خودرو هستند، اما قطعا مردم عادی به قیمت فولاد و پتروشیمی کاری ندارند. هرچقدر هم افزایش قیمت محصولات این دو صنعت پایه روی بسیاری از اجناسی که آنها خریداری میکنند، اثرگذار باشد، باز کسی به افزایش قیمت آن توجهی نمیکند.
در جدیدترین اظهار نظرها درخصوص قیمتگذاری خودرو، عباس تابش، معاون وزیر صمت از اعلام قیمت جدید خودروها پس از مشخصشدن صورتحسابهای مالی شرکتها خبر داده است.
ورود سران و مسئولان بلندپایه به بحث قیمت خودرو
در روزهای اخیر از قوه قضاییه گرفته تا مجمع تشخیص مصلحت همگی در مورد قیمت خودرو و مسائل مربوط به بازار این محصول اظهار نظر کرده یا جلساتی را بهمنظور ساماندهی بازار خودرو برگزار کردهاند. صحبتهای بسیاری مبنی بر تغییر نوع و البته مرجع قیمتگذاری مطرح شد و برخی از نمایندگان خواستار بازگشت شورای رقابت به بحث قیمتگذاری شدند.
در این میان اما رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به همه صحبتها و جلساتی که در نهادهای مختلف بهمنظور رسیدگی به قیمت خودرو برگزار شده است، همچنان این سازمان و فرمول 5درصد را اصلیترین تصمیمگیر برای قیمت خودرو میداند.
مرجع صالح برای قیمتگذاری خودرو
رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در این خصوص میگوید: «هیچ مصوبه جدیدی در رابطه با تغییر در مرجع صالح برای قیمتگذاریها از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است. لایحههای مطروحه در مجلس شورای اسلامی زمانی قابلیت اجرا دارند که پس از قانونیشدن به دولت ابلاغ شوند و تا ابلاغ قانون جدید، مصوبات گذشته پابرجا خواهد بود.»
وی میافزاید: «حتی اگر لایحه مذبور در کمیسیون مربوطه مطرح و به تایید آنها برسد، هیچ تغییری در مبنای قیمتگذاری خودرو ایجاد نخواهد شد و مبنا همان 5درصد زیر قیمت حاشیه بازار است.»
انتقاد نمایندگان از بیتاثیر بودن فرمول قیمتگذاری 5درصد کمتر از حاشیه بازار در حالی است که زمان زیادی از اجرای آن (حتی به صورت ناقص) نگذشته است. حالا به نظر میرسد وزارت صمت نیز با وجود تاکید بر اجرای فرمول 5درصد کمتر از حاشیه بازار راه دیگری برای قیمتگذاری در نظر گرفته است.
قیمتهای جدید با اعلام صورتهای مالی شرکتها
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و معاون وزیر صمت در خصوص قیمتهای جدید این سازمان میگوید: «قیمتهای جدید بعد از آن که صورتهای مالی شرکتها اعلام شود، تعیین خواهد شد. بر این اساس قیمتهای تمامشده شرکتها بهازای تکتک خودروها احصا و قیمت نهایی اعلام میشود.»
فرمول 5درصد از بین میرود؟
به نظر میرسد جلسات مختلفی که در این خصوص برگزار شده قیمتگذاری خودروها را وارد مسیر تازهای کرده است و احتمالا فرمول 5درصد کمتر از حاشیه بازار یا از بین خواهد رفت یا معطوف به فروشهای فوری خودروسازان خواهد شد. البته درصورتیکه این رویه اجرا شود، باز هم شاهد اتفاقات سالهای اخیر در صنعت خودرو خواهیم بود. این در حالی است که بسیاری بر لزوم قیمتگذاری به صورت شفاف و مشخص تاکید دارند، اما قیمتگذاری با فرمولهای عجیب و سردرگم همچنان ادامه خواهد داشت.
پکیج وزارت صمت برای قیمت و قطعات خودرو
رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان همچنین اظهار میکند: «وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیته خودرو در حال پیگیری پکیجی حول محور ساماندهی خودرو هستند که قیمتگذاری تنها یکی از بخشهای آن است. این پکیج شامل بخشی برای تعمیق تولید داخل است که یکی از فعالیتها و اهداف اصلی ما است تا بدینوسیله بتوانیم ارزبری خودرو در تامین قطعات را کاهش دهیم. در این راستا اعلام کردیم که شرکتهای خودروساز از شرکتهای دانشبنیان و نیروی انسانی متبحر استفاده کنند تا وابستگیها به خارج کم شود.»
فاصله قیمت بازار و خودرو 5 درصد میشود
تابش همچنین با اشاره به فاصلهای که بین بازار و قیمتگذاریهاست که باید براساس سیاست 5درصد باشد ولی بیشتر است، گفت: «این فاصله ماندگار نیست و پیشبینی ما این است که با توجه به سیری نزولی که در قیمتها شاهد هستیم بهزودی تفاوت قیمت بازار و قیمت خودروسازان به همان 5درصد برسد.»
دلایلی دیگر برای افزایش قیمت خودرو
وی تاکید میکند: «بخشی از گرانی و تغییر قیمتها در کالاها از کنترل ما خارج است. مثلا اگر قیمت جهانی قطعهای افزایش پیدا کند و آن قطعه جزو قطعات وارداتی باشد، امکان این را که بتوانیم در آن تغییری ایجاد کنیم، نداریم. همچنین زمانی که دستمزدها افزایش مییابد، قطعا در قیمت تمامشده موثر است و در قیمت نهایی لحاظ میشود.»