ظرفیت گاز ورودی منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزایش یافت


ظرفیت گاز ورودی منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزایش یافت

شیراز- ایرنا- مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: افزایش ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد از حدود 2 میلیون متر مکعب در ساعت به 29 میلیون مترمکعب در ساعت، گامی اساسی در جهت تامین گاز بزرگترین مجتمع تولید شمش آلومینیوم جنوب کشور در این منطقه راهبردی است.

روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در گزارش روز یکشنبه خود به نقل از فریدون فدایی دولت، در حاشیه اتمام پروژه عملیات انشعاب گرم (هات تپ) افزود: به منظور انشعاب گیری از خط لوله گاز سراسری برای افزایش ظرفیت حجم گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، عملیات انشعاب گرم (هات تپ) با هماهنگی شرکت ملی گاز ظرف مدت یک هفته اجرا شد.

وی ادامه داد: این پروژه مهم در شرایط سخت و دشوار جوی و با تهمیدات و تجربه مهندسان، بدون بروز هیچ حادثه‌ای با موفقیت انجام شد و ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد از حدود ۲ میلیون متر مکعب در ساعت به ۲۹ میلیون مترمکعب در ساعت رسید که این ظرفیت قابلیت افزایش نیز دارد.

او اظهار داشت: بر پایه طراحی انجام شده، گاز مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد شامل یک انشعاب اصلی ۲۰ اینچی از خط لوله ۵۶ اینچ سراسری چهارم تأمین می‌شود که این مهم طی عملیات اتصال گرم یا انشعاب گرم محقق شد.

مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان تصریح کرد: پارسال اتصال خط لوله ۶ اینچ از سایت انرژی بر لامرد به خط لوله ۵۶ اینچ سراسری انجام گرفت و این خط لوله (۶ اینچ) به برقراری تعادل جریان گاز در خط لوله فعلی ۲۰ اینچ کمک می‌کند.

فدایی دولت در خصوص پیشینه این عملیات گفت: پروژه تأمین گاز منطقه ویژه اقتصادی لامرد شامل اجرای سه هزار و ۳۱۲ متر خط انتقال گاز ۲۰ اینچ و چهار هزار و ۷۰۰ متر خط تغذیه گاز ۳۰ و ۴۲ اینچ و مشتمل بر محوطه سازی، طراحی ایستگاه تقلیل فشار گاز، ساخت و نصب ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب و سایر تجهیزات مورد نیاز سال گذشته با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی تکمیل شد.

او افزود: اجرای این پروژه که نقش مهمی در تسریع احداث زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد دارد با صرف حدود ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه عملیاتی شده است.

به عملیات انشعاب گیری در لوله‌ها در حالتی که خط، حامل جریان باشد، عملیات اتصال گرم یا انشعاب گرم HOT-TAP گفته می‌شود. طی این عملیات، فشار گاز خط لوله سراسری از یک هزار و ۴۰۰ به ۷۰۰ پوند بر اینچ مربع کاهش داده می‌شود.

مجتمع آلومینیوم جنوب که در فاز نخست، سالانه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم را دارد بنا است امسال به بهره برداری برسد.

شهرستان لامرد در ۳۷۴ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

۶۱۲۲ / ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت