با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویر


با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویر

دیدنیها و جاذبه های یزد - تاریخ و تمدن ایران را به خوبی می‌توان در شهر‌های مرکزی، مخصوصا با بازدید از جا‌های دیدنی یزد مرور کرد و پی به شکوه و اقتدار این مرز و بوم در سال‌های مختلف برد. دیدنی‌های این شهر نه تنها به بنا‌های تاریخی، بلکه به طبیعت منحصر به فرد آن نیز ختم می‌گردد و هر یک بدون شک زیبایی‌های خاص خودشان را دارند.

دیدنیها و جاذبه های یزد - تاریخ و تمدن ایران را به خوبی می‌توان در شهر‌های مرکزی، مخصوصا با بازدید از جا‌های دیدنی یزد مرور کرد و پی به شکوه و اقتدار این مرز و بوم در سال‌های مختلف برد. دیدنی‌های این شهر نه تنها به بنا‌های تاریخی، بلکه به طبیعت منحصر به فرد آن نیز ختم می‌گردد و هر یک بدون شک زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. در ادامه بهترین جا‌های دیدنی یزد را معرفی خواهیم کرد.بنا‌های تاریخی یزد؛
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرامیرچخماق
مجموعه‌ی امیرچخماق یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی یزد به شمار می‌رود که نه تنها از لحظا تاریخی بلکه از بعد سیاسی نیر دارای اهمیت بسیار زیادی از گذشته تا امروز بوده است. این مجموعه که در واقع میدانی در مرکز شهر می‌باشد، به یادگار مانده از حکومت تیموریان در قرن نهم بوده و به خوبی استقامت و استواری آن تا به امروز حفظ شده است. مجموعه‌ی امیر چخماق شامل مسجد بسیار قدیمی با ورودی‌های سنگ کاری شده، گنبد زیبا و سبز رنگ و غرق در هنر کاشی کاری و شبستان و محراب می‌باشد که در سال ۸۴۱ هجری قمری ساخت شده است. آیه‌های قرآن به خط کوفه که در کتیبه‌های این مسجد به چشم میخورند، از جمله بخش‌های بسیار با ارزشی می‌باشد که بعد معنوی و تاریخی این بنا را پر رنگ‌تر می‌کند.
از دیگر بخش‌های میدان امیر چخماق می‌توان به بازار حاجی قنبر، تکی امیرچخماق، نخل تاریخی آن، مجموعه سهل بن نبی، آب انبار و بقعه ستی فاطمه اشاره کرد که هر یک به تنهایی از جاذبه‌های بی نظیر یزد محسوب میشوند.
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرآب انبار شش بادگیر

یزد در تمام دنیا به شهر خشتی و شهر بادگیر‌ها شهرت دارد و سیستم خنک کننده‌ی به کار رفته در آن‌ها جای بسی تامل می‌باشد. آب انبار شش بادگیر یکی از ۶ آب انبار معروف این شهر می‌باشد که از ۶ بادگیر تشکیل شده و یکی دیگر از آثار تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریان می‌باشد. جالب است بدانید که نوع معماری ۳ بادگیر ابتدایی این بنا با ۳ مورد دیگر تفاوت زیادی دارد و به خوبی ساخت آن‌ها را در دوره‌های مختلف زمانی نشان می‌دهد. بدون شک پایی رفتن از ۵۵ پله‌ی این آب انبار و قدم گذاشتن به دل تاریخ مرور زیبایی‌های معماری منحصر به فرد این شهر ارزشش را خواهد داشت.


آدرس: یزد، محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرزندان اسکندر

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه؛ مجموعه‌ای بسیار کهن و به جای مانده از قرن هفتم هجری قمری می‌باشد که توسط خانواده‌ی ضیاء الدین حسین رضی شروعبه ساخته شد. نوع معماری به کار رفته در این مجموعه آذری بوده و مهم‌ترین ویژگی آن خشتی بودنش می‌باشد، در نتیجه با قدم گذاشتن در زندان اسکندر نباید انتظار داشته باشید کاشی کاری‌های رنگارنگ و گچ بری‌های ظرافتمندانه در گوشه و کنار آن به چشم بخورد.
در حال حاضر در بخشی از زندان اسکندر موزه‌ی سنگ قبر و کتبه‌های بسیار قدیمی مشغول به فعالیت می‌باشد و می‌تواند در کنار بازدید از سایر بخش‌های این بنا و خرید صنایع دستی یزد در غرفه‌های مختلف آن، تجربه‌ای متفاوت باشد.


آدرس: یزد، محله فهادان، کوچه رختشورخانه، کوچه حمام نو
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرباغ دولت آباد

در دل کویر ایران و شهری تاریخی مانند یزد، باغ دولت آباد همچون نگین سرسبزی می‌درخشد و تاریخ و طبیعت زنده‌ی ایران را به هم گره زده است. باغ دولت آباد علاوه بر داشتن قدمت بالا، بخاطر داشتن بلندترین بادگیر دنیا از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده و لیست آثار ثبت شده در یونسکو می‌درخشد. این باغ در سال ۱۱۶۰ هجری قمری و توسط محمد تقی خان بافقی؛ حاکم وقت یزد بنا شد و در بین بنا‌های به جای مانده از دوره افشاریه قرار گرفت.

با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویروجود تعداد بسیار زیاد درخت در این مجموعه باعث شد تا لقب خیابان هزار درخت به آن اختصاص یابد و تا امروز سرسبزی و اقتدار آن گردشگران زیادی از گوشه و کنار دنیا را به سمت خودش جذب کرده است و فرصتی عالی برای لمس تاریخ و طبیعت در کویر زیبای کشورمان به شمار می‌رود. اندرونی، ساختمان هشتی، تالار طنبی، بهشت آیین و بیرونی از جمله بخش‌های باغ دولت آباد می‌باشد و قدم گذاشتن در هر یک می‌تواند انتخابی عالی در بین جاذبه‌های دیدنی یزد محسوب گردد.
آدرس: یزد، بلوار دولت آباد
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرمواردی که به آن‌ها اشاره شد تنها بخش کوچکی از بنا‌های تاریخی یزد می‌باشند و آتشکده‌های زرتشتیان، مسجد جامع و میدان وقت الساعت نیز در این بین می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مرور تاریخ به شمار آیند.
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرخانه‌های قدیمی یزد
به جرأت می‌توان گفت، یکی از بهترین و زیباترین جا‌های دیدنی یزد، خانه‌های قدیمی می‌باشد که معماری ایرانی را با هنر کاشی کاری، گچ بری، منبت کاری و نقاشی و ... به زیباترین شکل تلفیق کرده اند. از معروف‌ترین خانه‌های قدیمی یزد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرخانه لاری‌ها
خانه لاری‌ها یا موزه اسناد فعلی، یکی از زیباترین و معروف‌ترین خانه‌های یزد می‌باشد که در بافت قدیمی شهر و در محله فهادان واقع شده است. این خانه در سال ۱۲۸۶ هجری قمری و توسط خاندان لاری‌ها در این شهر بنا شد و بخش‌های مختلفی مانند ۳ حیاط، اتاق‌های بسیار زیبا، تالار و بادگیر را شامل میشود. هنر کاشی کاری، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی در اتاق‌های این مجموعه، گچ بری در سقف و آجرکاری از جمله مواردی می‌باشند که توانسته اند هر گوشه از خانه لاری‌ها را بی بدیل کنند. در حال حاضر خانه لاری‌ها به عنوان موزه اسناد در دسترس می‌باشد و البته بخاطر خرابی‌های که در این عمارت زیبا به وجود آمده است، در حال بازسازی و مرمت است.

آدرس: یزد، فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرخانه کلاهدوز‌ها
خانه کلاهدوز‌ها یا موزه آب از جمله جا‌های دیدنی یزد می‌باشد که علاوه بر داشتن زیبایی‌های چشمگیر در نوع معماری و تزئینات به کار رفته در اتاق و تالار‌های آن، موقعیت مکانی بسیار خوبی برای بازدید از سایر جاذبه‌های شهر را دارد. این خانه در واقع از ۵ طبقه تشکیل شده است که در هر سطح آن بخش‌های مختلفی از موزه آب به نمایش گذاشته شده و پیشنهاد می‌کنیم بعد از مرور نحوه دسترسی به آب در طبقات اول تا سوم، حتما از تزئینات فوق العاده در اتاق و تالار‌های طبقه سوم حتما بازدید کنید.
خانه کلاهدوز‌ها متعلق به دوره قاجار بوده و توسط یکی از تجار معروف آن دوره به نام حاج سید علی اکبر کلاهدوز ساخته شده است.

آدرس: یزد، شمال میدان امیرچخماق، خیابان قیام
خانه مرتاض، خانه شکوهی، خانه مرشد، خانه محمودی، خانه گلشنی و خانه آقایی‌ها از دیگر بنا‌ها و عمارت‌های بسیار باشکوهی هستند که هر یک در گوشه‌ای از این شهر میزبان گردشگران و عاشقان تاریخ می‌باشند.
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرجاذبه های طبیعی یزد
جا‌های دیدنی یزد تنها به بنا‌های تاریخی ختم نمیشوند، بلکه طبیعت بسیار زیبایی در این شهر وجود دارد و می‌تواند چهره‌ای کاملا متفاوت از یزد را برایتان نشان دهد. برای مثال کویرنوردی در کویر‌های ریگ زرین، کاراکال، عقدا، هفت سنگ و درانجیر از بهترین انتخاب‌هایی می‌باشد که در فصل پاییز و زمستان شرایط بسیار ایده آلی برای سافاری، رصد ستارگان و کمپ زدن‌های شبانه در آن‌ها فراهم شده است.
با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویرالبته با کمی فاصله گرفتن از شهر یزد می‌توانید روستا‌های دیدنی و همچنین آبشار و پارک و مناطق حفاظت شده‌ی زیادی را مشاهده کنید و با انتخاب هر یک، لحظات به یادماندنی را تجربه نمایید. آبشار غربالبیز مهریز، آبشار دره گاهان تفت، آبشار بیشه بهاباد و دامگاهان مهریز از معروف‌ترین آبشار‌های استان یزد هستند که طبیعت متفاوتی کویر را برایتان نشان خواهند داد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید