بالا رفتن سن، لذت قلقلک را کم‌تر می کند


در میان شوخی های رایج بین افراد یکی از آزاردهنده ترین آنها قلقلک است اما شاید برایتان جالب باشد که همین قلقلک فواید…

بالا رفتن سن، لذت قلقلک را کم‌تر می کند

قلقلک دادن چه فایده‌ای برای انسان دارد؟

بالا رفتن سن، لذت قلقلک را کم‌تر می کند
سیناپرس: در میان شوخی های رایج بین افراد یکی از آزاردهنده ترین آنها قلقلک است اما شاید برایتان جالب باشد که همین قلقلک فواید بسیاری دارد.

قلقلک دادن بیشتر در میان خانواده ها و والدین و فرزندانشان اتفاق می افتد. از این رو، وقتی مادری کودکش را قلقلک می‌دهد و فرزندش را می‌بوسد، در همان حال محبت شدیدی نسبت به فرزندش احساس می‌کند.

یا هنگامی که کودکان و نوجوانان والدین خود را قلقلک می‌دهند و آنها بی اختیار می‌خندد و التماس کرده و تلاش می کنند خود را برهانند ناخوداگاه آنها را مثل خودشان می‌بینند و به همین دلیل لذت می‌برند و روابط عاطفی موجود بین آنها عمیق تر می شود.

این درحالی است که برخلاف تصور بسیاری از مردم، قلقلکی‌ها از قلقلک شدن لذت نمی‌برند. نتایج یک نظرسنجی نشان داده که از بین ۸۴ دانشجو فقط ۳۲ در صد آن‌ها از قلقلک شدن لذت بردند .۳۲ در صد احساسی نداشتند و ۳۶ در صد از آن متنفر بودند، همچنین تحقیقات نشان داد که بسیاری از قلقلکی‌ها از اینکه دیگران بفهمند قلقلکی هستند خجالت می‌کشند.

نکته جالب توجه این است که اینگونه به نظر می رسد که قلقلک قوانین خاصی برای خودش دارد.

رابرت پروواین معتقد است همین واقعیت‌ها در مورد قلقلک، نشانه‌ای از ارزش‌های تکاملی آن است. به گفته وی، قلقلک راهی برای ایجادارتباط اجتماعی بین دوستان و اقوام نزدیک است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، عکس العمل خنده در برابر قلقلک از همان ماه‌های اولیه تولد نوزاد آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، در ماه های نخست تولد قلقلک و خنده از اولین راه‌های برقراری ارتباط بین نوزاد و والدین و مراقبان اوست.

قلقلک همچنین ارتباط چهره به چهره‌ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند نقطه شروعی برای تعامل‌های دیگر باشد.

از سوی دیگر، کودکان نیز گاهی یکدیگر را قلقلک می‌دهند. بسیاری از محققان معتقدند که کارکرد قلقلک در بین همسالان، فقط ایجاد ارتباط نزدیک‌تر نیست. بلکه در این فرآیند، نقاطی از بدن که بیشتر از همه قلقلکی هستند، مثل گردن و دنده ها، در مبارزه از همه آسیب پذیرترند؛ بنابراین وقتی بچه‌ها با انعطاف از دست دوستانشان در می‌روند تا قلقلک نشوند، در واقع در حال تمرین برای دفاع از خود و نقاط حساس بدنشان در آینده هستند و دیگر اینکه اینکه صدای خنده در یک جمع، باعث بیشتر خندیدن افراد در آن جمع می‌شود.

اما فراموش نکنیم که انسان‌ها همیشه به صورت یکسان یه قلقلک واکنش نشان نمی دهند چراکه، با بالا رفتن سن، لذت قلقلک کم‌تر می‌شود و در ۴۰ سالگی دیگر فرد قلقلکی نیست.

منبع: مشرق

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!