تلاش وزارت علوم برای برقراری عدالت آموزشی در دانشگاه‌های کشور


تلاش وزارت علوم برای برقراری عدالت آموزشی در دانشگاه‌های کشور

مشاور وزیر علوم در امور هیأت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌های کشور گفت: وزارت علوم بر اساس مطالعات آمایشی آموزش عالی خود، در تلاش است تا عدالت آموزشی را در کل دانشگاه‌های کشور برقرار کند و با این نگاه، دانشگاه‌های استان مرکزی بیش از گذشته نیازمند توجهات ویژه هستند.

به گزارش ایسنا، مرتضی ممویی در آئین معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی اراک و قدردانی از رئیس سابق آن، حضور دکتر محسن نجفی به عنوان رئیس سابق این دانشگاه را در جمع رایزنان علمی کشور، افتخار بزرگی برای مجموعه دانشگاه صنعتی اراک دانست، اظهار کرد: این دانشگاه به خاطر قرارگیری در یکی از قطب‌های صنعتی کشور از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است و بر این اساس باید دانشکده فنی و مهندسی آن بیش از پیش توسعه یابد.

وی با اشاره به انتخاب دکتر حمیدرضا رضایی آشتیانی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اراک، خاطر نشان کرد: دانشگاه صنعتی اراک ظرفیت‌های سرشاری دارد و تا کنون اقدامات ارزنده‌ای را در حوزه فعالیت‌های خود انجام داده است که امیدواریم در آینده نیز چنین فعالیت‌هایی تداوم داشته باشد.

ممویی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور باید به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم حرکت کنند؛ بدین معنی که این مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی باید علاوه به مرتفع ساختن نیازهای کشور، در مسائل مختلف جامعه نیز تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

مشاور وزیر علوم در امور هیأت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌های کشور یکی از وظایف اصلی رئیس دانشگاه را، ایجاد هماهنگی بین تمام ارکان دانشگاه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر وزارت علوم بر اساس مطالعات آمایشی آموزش عالی خود، در تلاش است تا عدالت آموزشی را در کل دانشگاه‌های کشور برقرار کند و با این نگاه، منطقه استان مرکزی بیش از گذشته نیازمند توجهات ویژه است.

وی با اشاره به وظایف ملی و منطقه‌ای دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بر اساس یک وظیفه ملی، نیروهای ماهری را بر اساس نیازهای کنونی کشور در اختیار جامعه قرار دهند و بر اساس یک وظیفه منطقه‌ای نیز باید در راستای توسعه پایدار و متوازن استان نقش آفرینی کند. در حال حاضر دانشگاه صنعتی اراک با وجود برنامه‌ای جامع، تمام زمینه‌های لازم را برای انجام فعالیت‌های منسجم و هدفمند داراست و من به شخصه به آینده این دانشگاه بسیار امید دارم.

ممویی گفت: امیدواریم با تعامل سازنده‌ای که بین سرپرست دانشگاه و سایر ارکان آن صورت می‌گیرد، به دغدغه‌ها و مشکلات اعضای هیأت علمی و سایر کارکنان دانشگاه بیش از گذشته توجه شود و شرایط لازم برای رشد و تعالی این دانشگاه در تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

به گزارش ایسنا، محسن نجفی رئیس سابق دانشگاه صنعتی اراک نیز در این آئین با تاکید بر اینکه دانشگاه به عنوان یک نهاد خود ارجاع، نیازمند تعاملی سازنده با جامعه و عناصر مختلف آن است، خاطر نشان کرد: دانشگاه آگاهی جامعه است و انتظار داریم این مجموعه به عنوان مکانی که فرماندهی فکری و آگاهی جامعه را بر عهده دارد، سکان هدایت جامعه بشری را به دست بگیرد.

وی تعامل با ابعاد مختلف سیاسی، فکری، امنیتی و اجتماعی کشور را از رسالت‌های اصلی دانشگاه برشمرد و افزود: دانشگاه جزئی از مبلمان کشور و بدنه واحد کشور به حساب می‌آید و باید ارتباطات خود را با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور تقویت کند. دخالت در امور دانشگاه که خود نهادی خود ارجاع و راهبر جامعه محسوب می‌شود، امری پسندیده نیست و ما تلاش داریم تا نهاد دانشگاه را به جایگاه اصلی خود برسانیم و دخالت‌هایی را که به خاطر توسعه نیافتگی ساختار کشور با مؤثر واقع شدن دانشگاه در تضاد است، به حداقل برسانیم.

نجفی اظهار کرد: دانشگاه مهد اندیشمندان است و اداره چنین نهادی کار آسانی نیست. مدیر دانشگاه در واقع رئیس نیست، بلکه هماهنگ کننده عناصر مختلف دانشگاه است و باید اساس کار خود را بر مبنای مشارکت و کار جمعی قرار دهد. مدیریت امروز کار گروهی را می‌طلبد و باید رئیس دانشگاه با شناسایی ترکیب اعضای مجموعه خود، توانمندی‌های موجود در جامعه را به وحدت برساند و سرریز توانمندی‌های آن را به جامعه تزریق کند.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اراک با تاکید بر اینکه تمام نهادهای جامعه باید دانشگاه را نهادی خود ارجاع بدانند، خاطر نشان کرد: اینکه ما در جامعه راهبری‌های کلانی را انجام می‌دهیم، اما در شاخ و برگ‌های مدیریتی کشور با مشکل مواجه هستیم، صحیح نیست؛ بلکه باید از مشارکت‌های محتوایی دانشگاه‌های کشور نهایت استفاده را ببریم و از ظرفیت سیاست گذاران و حکمرانان جامعه در سیاست گذاری نهادهای دانشگاهی به خوبی بهره مند شویم.

وی با اشاره به سی امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک و با بیان اینکه این دانشگاه در زمان تأسیس خود در سال ۶۸ با مشکلات متعددی مواجه بوده است، گفت: خوشبختانه این دانشگاه در یکی از قطب‌های صنعت کشور، کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است و فارغ التحصیلان این دانشگاه توانسته اند اداره بسیاری از شرکت‌های بزرگ استان و کشور را به دست بگیرند. هم اکنون این دانشگاه جزو دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که ضریب اشتغال آن بسیار بالا است و رشته‌های تحصیلی آن کاملاً با نیاز صنعت استان تناسب دارد.

نجفی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اراک امروزه به عنوان هاب منطقه‌ای وزارت علوم در سطح کشور مطرح است، افزود: در حال حاضر بسیاری از مراکز تحقیقاتی این دانشگاه با واحدهای تحقیق و توسعه صنایع پیوند زده شده اند و برای اولین بار نیز انجمن R D صنایع در این دانشگاه شکل گرفته است. هویت دانشگاه صنعتی اراک، برگرفته از دانشگاه علم و صنعت ایران است و این مجموعه آموزشی به عنوان دانشگاهی منسجم و برنامه محور، ظرفیت پذیرش تنوع فکری و سیاسی جامعه را داراست.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را با محوریت منافع ملی و دینی دنبال می‌کند و در این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نیست، اضافه کرد: خوشبختانه وزارت علوم با استفاده از یک نظام مشورتی منظم، از توانمندی‌های موجود در این مجموعه برای پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده کرده است که این امر، تعهد سنگینی را متوجه دانشگاهیان این مرکز می‌کند. امیدواریم خلاقیت دانشگاه، با استفاده از نیروهای جوان این مجموعه بیش از پیش شدت بگیرد و به مرور زمان شاهد هم افزایی بخش‌های مختلف این دانشگاه باشیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی اراک نیز با بیان اینکه اسناد بالادستی این مجموعه در سه حوزه نقشه جامع علمی کشور، آمایش آموزش عالی و مدیریت کیفیت جامع خلاصه می‌شود، اظهار کرد: مأموریت گرایی و افزایش کیفیت آموزشی از رسالت‌های اصلی هر دانشگاهی به حساب می‌آید که خوشبختانه از سالیان گذشته دانشگاه صنعتی اراک تمام فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را در همین راستا به پیش برده است.

حمیدرضا رضایی آشتیانی با اشاره به مراکز تحقیقاتی متعددی که به صورت مشترک با صنایع در دانشگاه تأسیس شده اند، اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اراک در سالیان گذشته در حوزه فعالیت‌های پژوهشی خود به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است و توانسته ارتباطات خود را با صنایع استان بیش از گذشته تقویت کند.

وی توجه به بحث مدیریت مشارکتی و استفاده حداکثری از پتانسیل‌های اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه را از اولویت‌های کاری این مجموعه برشمرد و بیان کرد: امروزه رفع نیازهای جامعه به یکی از اصلی ترین رسالت‌های مراکز دانشگاهی کشور تبدیل شده است و ما امیدواریم با حمایت‌های مجموعه استانداری مرکزی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت بتوانیم مشکلات جامعه را مرتفع کنیم و موضوع دانشگاه‌های نسل چهارم را تحقق ببخشیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: امیدواریم با هماهنگی با رؤسا و هیأت امنای دانشگاه‌های استان بتوانیم ارتباطات این دانشگاه را ارتقا دهیم و شاهد افتخار آفرینی این مجموعه در سطوح ملی و بین المللی باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر