اصل دین حکمت است


اصل دین حکمت است

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اصل دین حکمت است، گفت: اسلام تنها دینی است که همه رسل الهی را تایید می‌کند و یک دین جهانی است لذا حکمت قرآنی حکمت جهانی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، بیست و سومین همایش ملی حکیم ملاصدرا، با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» صبح امروز (چهارشنبه، 22 خرداد) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد.

«غلامرضا اعوانی» در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: اصل دین حکمت است، ادیان آن طور که رسل و انبیا آورده اند، عین حکمت هستند. در ادیان غیر ابراهیمی کلمه ای برای پیامبر و رسل نداریم. مسلمانان چین وقتی کتاب در مورد حضرت رسول(ص) نوشتند، پیامبر(ص) را به عنوان بزرگترین حکیم معرفی کردند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در ایران روی هم رفته دو دین بزرگ بود، یکی زرتشت و دیگری اسلام، این دو حکمت، نبوی است. تلقی ایرانیان فارغ از نفوذ ترک و عرب و برداشت ایرانیان از دین همواره حکمت بوده است که در میان حکمای اسلامی و به ویژه ملاصدرا می بینیم. جریان حکمت نبوی بزرگترین سرمایه است.

وی تاکید کرد: در اینجا این سوال مطرح می شود که از خصوصیات حکمت نبوی با فلسفه چیست. در دین زرتشت و البته دین اسلام تعالی ابعاد وجود انسان تحت تاثیر حکمت است، حکمتی که از ادبیات و شعر گرفته شده و تا جهان شناسی و آخرت شناسی معاد متأثر است. تمامی منابع، مفاهیم، علوم و فنون ما تحت تاثیر حکمت بوده لذا حکمتی که تمام ابعاد وجود است در دین زرتشت و اسلام دیده می شود، بنابراین همه چیز از وجود انسان تا زمین و آسمان و عالم حضور خداوند است.

اعوانی اظهار کرد: اشتباهاتی را که در مورد حضرت زرتشت شده است، باید از میان برداریم، زرتشت خود رسول بود، متاسفانه بر اساس تعصبات عرب و برخی دیدگاه ها زرتشت را مجوس گفته اند در حالی که چنین نیست، مجوس هم جزء اهل کتاب است، در بسیاری از شرایط به اسلام شباهت دارد. زرتشت تنها دین باستانی بود که بت نداشت.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به حکمت در اسلام و قرآن، گفت: برخی ادیان در تقسیم بندی غربی ها به سرزمین یا قومی تعلق دارند و برخی ادیان جهانی هستند. اسلام تنها دینی است که همه رسل الهی را تایید می کند و یک دین جهانی است لذا حکمت قرآنی حکمت جهانی است. جهانی بودن حکمت قرآنی باعث شده که مسلمانان سمت حکمت بروند. پیامبر اسلام(ص) فرمودند: حکمت گمشده مومن است.

اعوانی با بیان اینکه مسلمانان همواره در جست و جوی حکمت بودند، خاطرنشان کرد: آنچه که در ایران شکل گرفت موید همین قضیه است. فارابی از مدینه فاضله سخن می گوید و رییس مدینه فاضله پیامبر و امام است. حکمت مشرقیه حرکت به سوی حکمت نبویه است. در این میان ملاصدرا از حکمت اولیا و عرفا استفاده کرد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید