فشارخون مردم شهرستان پردیس سنجش می شود


فشارخون مردم شهرستان پردیس  سنجش می شود

تهران- ایرنا- رییس اورژانس شهرستان پردیس گفت: طرح ملی سنجش و ارزیابی فشار خون همزمان با سایر شهرهای کشور در شهرهای پردیس، بومهن، بخش جاجرود و روستاها در حال برگزاری است.

دکتر نادر شایان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اورژانس در همراهی با اداره بهداشت و درمان شهرستان با راه اندازی ایستگاه‌های سیار در سطح شهر و روستا در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مشارکت دارد.

وی افزود: علاوه بر ایستگاه‌های ثابت اداره بهداشت و درمان در مناطق مختلف شهرستان، ایستگاه‌های سیار فشارسنجی اورژانس در مساجد و ادارات و مناطق پر تردد شهرستان در طی اجرای طرح به طور موقت مستقر هستند.

رییس اورژانس شهرستان پردیس در ادامه اظهار داشت: واحدهای سیار فشارسنجی اورژانس فردا صبح در محل دهیاری روستای واصفجان طرح فشار سنجی از روستائیان را اجرا خواهند کرد.

شایان گفت: بر اساس برآوردها، ۴۰ درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون بالای خود اطلاعی نداشته و حتی نیمی از افرادی که از فشار خون بالای خود خبر دارند اما برای درمان اقدامی نمی کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بیماری فشار خون را با عنوان قاتل خاموش می شناسند، این بیماری معمولاً علامتی ندارد و تنها راه تشخیص کنترل مداوم آن است.

رییس اداره اورژانس شهرستان پردیس عنوان کرد: دلیل ایجاد فشار خون بالا در ۹۵ درصد از موارد مشخص نیست که به آن فشار خون اولیه می‌گویند و در ۵ درصد باقی مانده به علت بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های کلیوی، تومورهای فوق کلیه و بیماری های مادرزادی قلبی، فشارخون بالا می رود که به آن فشار خون ثانویه می گویند.

شایان افزود: استرس، اضافه وزن، کم تحرکی، استعمال دخانیات و الکل، مصرف بیش از حد سدیم، مصرف کمتر از حد پتاسیم، سابقه خانوادگی و بیماری ها و مشکلات زمینه‌ای از عوامل موثر بر فشارخون هستند.

وی تاکید کرد: مصرف سیگار نه تنها فشار خون را سریع بالا می‌برد بلکه مواد شیمیایی آن به شدت به لایه داخلی دیواره سرخرگ ها آسیب رسانده و موجب سفتی و سختی جدار سرخرگ ها شده و فشار خون را بالا می برد.

رییس اورژانس شهرستان پردیس گفت: تغییر سبک زندگی بهترین روش برای پیشگیری و در مرحله بعد درمان فشار خون بالا است، خوردن غذای سالم، اجتناب از مصرف دخانیات، حفظ وزن در محدوده طبیعی، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، انجام منظم ورزش و افزایش فعالیت بدنی، مدیریت استرس و چک کردن دوره ای فشار خون راهکارهایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری است.

شهرستان پردیس با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد.

تهرام/۹۴۴۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است