راه‌اندازی واحد جدید ساخت خطوط انتقال نیروی درون‌شهری در آونگان/ موانع صادرات بسیار است


راه‌اندازی واحد جدید ساخت خطوط انتقال نیروی درون‌شهری در آونگان/ موانع صادرات بسیار است

مدیرعامل شرکت آونگان اراک گفت: واحد جدید ساخت خطوط انتقال درون‌شهری جهت ساخت خطوط انتقال نیرو ویژه عراق در شرکت راه‌اندازی شد.

حسن میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرکت ورشکسته آونگان در ۱۵ دی ماه ۹۷ به تیم جدید مدیریتی تحویل داده شد، افزود: متأسفانه در دوره ورشکستگی، طلبکاران شرکت یک سری از قطعات و تجهیزات را توقیف کرده بودند که رفع توقیف آن زمان زیادی به طول انجامید و از طرف دیگر مدیریت کارخانه تا نوروز ۹۸ درگیر تعمیرات اساسی بود.

وی گفت: علاوه بر این امر مرمت سقف، لوله‌کشی‌ها و کابل‌ها انجام و سالن‌ها احیا شد و همین امر یک ماه زمان برد. پس از آن تولید آزمایشی خط نورد جهت تعمیرات لازم انجام گرفت. در حال حاضر خط نورد با تولید نبشی ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اجرایی شده است و در مرحله تولید قرار دارد، به دلیل سرقت تابلو برق‌های خط ریخته‌گری شرکت، جهت تأمین و تجهیز خط با شرکت سازنده مکاتبات لازم انجام شد، اما ظاهراً این شرکت هم ورشکسته و تعطیل شده بود که برای تأمین نیازها در این بخش نیز، قطعات مورد نیاز در حال طراحی است تا واحد ریخته‌گری راه‌اندازی شود.

میرزایی با اشاره به تلاش انجام شده جهت راه‌اندازی واحد گالوانیزه شرکت آونگان بیان کرد: سیستم این واحد به صورت کامل از رده خارج شده و آلودگی داشت و از زمان تحویل شرکت تاکنون در حال بازکردن این سیستم و جمع کردن آن هستیم. همچنین پایه‌های سالن دچار زنگ‌زدگی شدید است، سقف باید به صورت کامل تعویض شود، کابل‌ها به سرقت رفته است و باید این واحد به صورت بنیادین احیا شود به همین دلیل طراح‌های بزرگ ترکیه‌ای دعوت شده‌اند تا طراحی جدیدی از این خط صورت گیرد و ساخت را توسط مهندسان داخلی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در واحد CNC متأسفانه با کدگذاری و پسوردگذاری تجهیزات و دستگاه‌ها مواجه شدیم که بعد از سه ماه تلاش جهت لغو این کدگذاری‌ها، هزینه‌های بالایی برای اینکار از ما درخواست شد که تأمین آن برای شرکت مقدور نبود، به همین دلیل از توان دانشگاه‌ها و دانشجویان استفاده کردیم و کدها شکسته شدند و خوشبختانه ۲ دستگاه CNC فعال شده است، یکی از دستگاه‌ها به مرحله تولید آزمایشی رسیده و از هفته جاری نیز تولید آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آونگان اراک با اشاره به راه‌اندازی یک واحد جدید در شرکت تحت عنوان ساخت خطوط انتقال درون‌شهری گفت: شرکت آونگان سازنده خطوط انتقال نیروی بین‌شهری است، اما طی یک ماه اخیر خط انتقال نیروی درون شهری ۱۱ و ۳۳ کیلوولت ویژه صادرات به عراق راه‌اندازی شده است و ۳۲ نفر در خط بکارگیری شده‌اند که با تکمیل تجهیزات از هفته جاری این تعداد به ۱۰۰ نفر می‌رسد.

وی به فعالیت دو شرکت دانش‌بنیان در کارخانه آونگان اشاره کرد و گفت: شرکت دانش‌بنیان مصحف در زمینه تولید لوله‌های خروجی چاه نفت فعالیت دارد. این محصولات به صورت انحصاری تنها در امریکا و ژاپن تولید می‌شود، اما با تلاش‌های صورت گرفته توسط این شرکت تولید آزمایشی قطعات با یک پنجم هزینه واردات آن انجام شده است، پروانه ساخت دریافت و در آستانه عقد قرارداد با شرکت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء هستیم.

میرزایی افزود: شرکت دوم طرح اسکوتر برقی را دنبال می‌کنند که مطالعات و تست لازم انجام شده است و اخیراً رونمایی شد.

وی در خصوص استفاده از نیروهای قدیمی شرکت، بیان کرد: ۳۰ نفر از نیروهای قدیمی با سابقه بالای کاری در شرکت بکار گرفته شده اند. همچنین تیم طراحی از تجربه و توان نیروهای قدیمی شرکت استفاده کرده است و در کنار آن نیروهای جوان بکارگیری شده اند تا ضمن کسب تجربه، از توان علمی آنها نیز استفاده شود، در حال حاضر ۱۲۰ نفر در شرکت مشغول به کار هستند که از این پس با سرعت بالاتری جذب نیرو انجام خواهد شد و به دنبال دوشیفته شدن شرکت هستیم. شرکت در ۱۲۰ روز کاری ۱۲۰ نفر را جذب کرده است و درصدد هستیم که ظرف ۳۶۵ روز، شمار کارگران به ۳۶۵ نفر برسد.

این عضو هیأت مدیره شرکت آونگان با بیان اینکه ۶ میلیارد تومان معوقات کارگری به صورت کامل و نقدی قبل از تحویل گرفتن شرکت به حساب دادگستری واریز شد و به گفته دادگستری تمام طلبکاران کارگری و ۴ درصد مستمری بازنشستگان تسویه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت با موضوع طلب کارگری روبرو نیست البته ممکن است تعدادی از کارگران اختلاف حساب داشته باشند به طوری که به عنوان مثال معوقه ۱۰ میلیون تومانی داشته است، اما دادگستری ۸ میلیون تومان محاسبه کرده باشد، ما دخل و تصرفی در این محاسبات نداشتیم و هرآنچه دادگستری ارزیابی کرده بود نقدا پرداخت شد.

وی در خصوص مشکلات موجود بر سر راه شرکت تصریح کرد: عمده مشکلات شرکت در واقع مشکلات بخش دولتی است، به محض شروع کار در شرکت موانعی ایجاد شد، شرکت برای اعلام لیست بیمه تأمین اجتماعی باید دارای کد کارگاهی باشد که شرکت برخی از شرایط لازم و مدارک را در اختیار ندارد، اما با توجه به وضعیت قبل شرکت همکاری لازم صورت نگرفت تا کارگران بیمه شوند و پروسه متقاعدسازی مسئولان مربوطه در این خصوص ۲ ماه به طول انجامید که در واقع ۲ ماه پر استرس را پشت سر گذاشتیم چراکه ممکن بود حادثه‌ای برای کارگران رخ دهد.

میرزایی با اشاره به مشکلات شرکت در حوزه پروانه بهره‌برداری، کد بورسی، مجوز صادرات و کارت بازرگانی شرکت، افزود: روال کار به شدت طولانی شده است در حالی که در شرایط امروز مدیران باید به سرعت دستور انجام کار را بدهند، اما امور کند پیش می‌رود و حتی تصمیمات جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی به عرصه عمل و تسهیلگری وارد نمی‌شود و با وجود اینکه شرکت مشتری دارد، موانع بسیاری برای صادرات وجود دارد.

وی گفت: متأسفانه اخیراً وزیر صنعت در نامه به گمرک ایران تعدادی از شرکت‌ها را مجاز به صادرات اعلام کرد و عملاً این اقدام مانع صادرات آونگان شده است و در واقع کالایی که با زحمت بسیار تولید می‌شود درگیر خودتحریمی شده است، آونگان تبدیل به مخروبه شده است و باید همزمان با کار تولید کار عمرانی و اداری نیز در آن انجام شود، اما امروز کار عمرانی و تولیدی از کار اداری جلوتر است.

مدیرعامل شرکت آونگان تصریح کرد: کارخانه‌هایی که دارای ۲ سال سابقه فعالیت هستند می‌توانند وارد بورس شوند ولی به دلیل اینکه آونگان نوبنیاد قلمداد می‌شود عملاً در قانون بورس برای آن تعریفی صورت نگرفته است و در شرایط کنونی شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...