توزیع کالاهای اساسی مخصوص اقشار خاص نیست


توزیع کالاهای اساسی مخصوص اقشار خاص نیست

خبرگزاری آریا- عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس بابیان اینکه دردادن اقلام کوپنی مساوات درکل کشور برقرار خواهدشد، تصریح کرد: آنچه در مجلس درجریان تصویب قانون بودجه سال98 مطرح شد، برای تمام مردمی که در ایران زندگی می کنند این اقلام باید توزیع شود.

توزیع کالاهای اساسی مخصوص اقشار خاص نیست
خبرگزاری آریا- عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس بابیان اینکه دردادن اقلام کوپنی مساوات درکل کشور برقرار خواهدشد، تصریح کرد: آنچه در مجلس درجریان تصویب قانون بودجه سال98 مطرح شد، برای تمام مردمی که در ایران زندگی می کنند این اقلام باید توزیع شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو گفتگو، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به چرایی کوپنی شدن کالاهای اساسی گفت: در سال 97، 14 میلیارد دلار از بیت المال پول گذاشته ایم تا به خرید ارزان تر کالاهای اساسی توسط مردم کمک شود اما به این هدف با روش اینکه این پول را در اختیار واردکنندگان یا تهیه کنندگان در داخل قرار دادیم، نرسیدیم و اصلا به دست مردم نرسید.
وی افزود: برای سال 98 نیز، همین مقدار ارز و پول در بودجه پیش بینی شده، اعتقاد ما این بود که کل این پول مستقیما به حساب سرپرست خانوارهای ایرانی قرار بگیرد که خودشان با این پول بروند و با آن خرید انجام بدهند و این بهترین است ولی رای نیاورد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: راهکار دوم این است که این اقلام را در سراسر کشور با کوپن الکتریکی در اختیار همه افرادی که دوست دارند این کالاها را خریداری کنند، قرار دهیم. معتقدیم اکنون کمبود کالا نداریم بلکه یارانه ای داریم که می خواهیم این یارانه را درست به همه اقشار مردم توضیح کنیم. به نظر من این روش روش درستی است.
وی با ذکر اینکه هرگونه اقدامی که انسان می خواهد انجام بدهد عوارضی دارد مثل دارویی که انسان مصرف می کند و عوارضی دارد، در عین حال بیان کرد: منتها باید به دنبال راهکاری برویم که کمترین آسیب را دارد و به نظر می رسد الان برای اینکه این کالاها به کمک مردم بیاید، راهی جز این در حال حاضر نیست یا اینکه برگردیم و پول را مستقیم در اختیار خود مردم قرار دهیم.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه در دادن اقلام کوپنی مساوات در کل کشور برقرار خواهد شد، تصریح کرد: آنچه در مجلس تاکنون مطرح بوده و هست و در جریان تصویب قانون بودجه سال 98 مطرح شد، مساوات برای همه مردم ایران اسلامی است. برای تمام مردمی که در ایران زندگی می کنند این اقلام باید توزیع بشود.
در ادامه مرتضی افقه با اظهار بر اینکه با شرایط فعلی، ناچار هستیم تا از روش کوپن برای توزیع اقلام اساسی استفاده کنیم، گفت: کوپن هم نوعی رانت است و هرجا رانت بود، زمینه فساد وجود دارد.
وی متذکر شد: رانت به خودی خود بد نیست در واقع رانت را سیاست گذار برای تعدیل درآمد هم در سطوح افراد و هم در مناطق ایجاد می کند. آنچه که باعث می شود رانت در جامعه ما، منفی تلقی بشود افرادی سودجو این رانت را بگیرند ولی در مسیری غیر از آن مسیر سیاست گذار استفاده کنند.
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وقتی وارد مرحله توزیع کوپنی بشویم یعنی بازار را کنار گذاشته ایم، تصریح کرد: ولی این به این معنا نیست که باید این کار را بکنیم چون در شرایط بحرانی، شرایط جنگی و یا شرایط غیر عادی بازار کارایی خودش را از دست می دهد و ورود دولت اجتناب ناپذیر می شود و این برای سرمایه دار ترین کشور ها هم تجربه شده است.
افقه متذکر شد: حتی اگر زمینه فساد وجود داشته باشد، نباید باعث حذف صورت مسئله بشود و آن را از بین ببریم بلکه باید دستگاه های نظارتی را تقویت کنیم تا آن قسمت منفی اش را جبران کند تا این توزیع درآمد بهتر انجام شود.
وی در خاتمه گفت: یارانه نباید مساوت باشد اما چون دولت و دستگاه های اجرایی توان شناسایی افراد متمول را از افراد کم درآمد ندارند ناچارند مساوات برقرار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان