تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است


تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است

یک استاد اخلاق با بیان اینکه تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است، گفت: وهابیت شیعه را به مشرک بودن متهم می‌کند، در حالی که خود به علت عدم پذیرش ربوبیت تشریعی الهی مشرک هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی آقاتهرانی» شامگاه شنبه، ۲۸ اردیبهشت به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد شهید بهشتی (واقع در خیابان پیروزی) به سخنرانی پرداخت و گفت: توحید الهی به چند قسمت تقسیم می‌شود.

این استاد اخلاق با بیان اینکه ربوبیت الهی یکی از اقسام توحید است که شامل دو بخش تکوینی و تشریعی است، ابراز کرد:‌ در توحید تکوینی خداوند خود عالم هستی را نظم داده و آن را تدبیر می‌دهد و کسی نمی‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

وی درباره توحید تشریعی بیان کرد:‌ در توحید تشریعی خداوند برای عالم هستی که آن را خلق کرده قانون‌گذاری می‌کند و کسی که به خدا ایمان دارد توحید تشریعی او را قبول دارد.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به مثالی ابراز کرد: خداوند شراب را آفریده و خود برای آن قانون حلال و حرام مشخص کرده است، همچنین به انسان چشم یا گوش عطا کرده و قانون نهاده که چه چیزی‌های را بنگرد یا بشنود یا از چه مواردی پرهیز کند.

وی با بیان اینکه هر کس ربوبیت تشریعی خداوند را قبول نداشته باشد او سکولار است، تاکید کرد:‌ تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است، شخص موحد در مقام تشریع به قانون‌گذاری خداوند اعتقاد دارد اما کسی که این جایگاه را قبول ندارد برخی ضروریات دین را انکار می‌کند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در اروپا اگر اکثریت مردم موافق همجنس‌گرایی باشند این مسئله می‌تواند تبدیل به قانون شود اما در تشیع چنین نیست هر قانونی که خداوند وضع کرده باشد هر کس مخالف آن باشد حتی اکثریت مردم، قانون الهی تغییر نمی‌‌کند.

حجت الاسلام آقاتهرانی افزود: در اسلام هر کس غیر از خداوند، قانونی وضع کند مورد پذیرش نیست و کسانی که قوانین غیرالهی را بپذیرند موحد نیستند، در کشور ما هر قانونی وضع می‌شود زیر نظر شارع مقدس است، وهابیت شیعه را به مشرک بودن متهم می‌کنند، در حالی که خود به علت عدم پذیرش ربوبیت تشریعی الهی مشرک هستند.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) بیان کرد: بر اساس دین الهی هرآنچه انسان را به جهنم نزدیک کند حرام و آن عملی که او را به بهشت نزدیک کند حلال است، ما نباید اسلام را برای خود بخواهیم بلکه باید خود را برای اسلام بخواهیم زیرا اسلام آنقدر عزیز است که ارزش فدایی شدن دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تفاوت جایگاه ولی فقیه با سایر فقها، گفت: خداوند به ولی و جانشین خود اختیاراتی داده که سایرین آن را ندارند بر همین اساس همه باید مطیع ایشان باشند.

حجت الاسلام آقاتهرانی در پایان با بیان اینکه اسلام هیچ‌گاه افکار ناسیونالیستی را قبول ندارد، خاطرنشان کرد:‌ کسانی که در انتخابات بدون توجه به صلاحیت افراد به شیوه قبیلگی عصر جاهلی نمایندگان خود را انتخاب کردند به نوعی توحید تشریعی الهی را رد کردند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !