اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید


اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید

با توجه به تاریخچه‌ی غنی و پربار فورد، این برند چالش‌های زیادی در تولید نسل جدید فوکوس ST داشته است. از زمان عرضه‌ی نسل قبلی فوکوس ST در سال 2012 تاکنون تغییرات زیادی در این کلاس به وجود آمده و خودروهای خانوادگی و سریعی همچون هوندا سیویک تایپ R و هیوندای i30 N تکنولوژی‌های بسیار... The post اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید appeared first...

با توجه به تاریخچه‌ی غنی و پربار فورد، این برند چالش‌های زیادی در تولید نسل جدید فوکوس ST داشته است.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
از زمان عرضه‌ی نسل قبلی فوکوس ST در سال 2012 تاکنون تغییرات زیادی در این کلاس به وجود آمده و خودروهای خانوادگی و سریعی همچون هوندا سیویک تایپ R و هیوندای i30 N تکنولوژی‌های بسیار زیادی را با بودجه‌ای مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
فورد این چالش‌ها را دست‌کم نگرفته و همه‌چیز در فوکوس جدید بهبود یافته است. هم‌اکنون ما فرصت بررسی این خودرو را به همراه مدیر پرفورمنس فورد در اروپا آقای لئو روکس پیدا کرده‌ایم.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
از جمله تکنولوژی‌های برجسته‌ی این خودروی جدید می‌توان به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، دامپرهای تطبیقی، لاستیک‌های چسبان، پیشرانه‌ی توربو با سیستم ضد تأخیر، سیستم لانچ کنترل و عملکرد هماهنگی با دور پیشرانه اشاره کرد؛ اما علیرغم تمامی این موارد، فاکتور انسانی همچنان پیشروی فرایند توسعه‌ای این خودرو بوده است. این را روکس می‌گوید.
او خاطرنشان ساخته است:

ما همیشه خواهان ایجاد ارتباطی عالی و عمیق بین راننده و خودرو بوده‌ایم. به همین دلیل است که ما همانند آنچه در فیستا ST انجام دادیم روی 4 ستون اصلی تمرکز کرده‌ایم.

این ستون‌ها عبارت‌اند از: دینامیک خودرو، پرفورمنس، احساس و صدا.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
فوکوس ST جدید از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.3 لیتری توربویی استفاده می‌کند که جایگزین قلب آهنین 2 لیتری نسل پیشین شده است. این پیشرانه حاصل تکامل نیروگاه فوکوس RS بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر با 276 اسب بخار و 420 نیوتون متر است که افزایش 12 و 17 درصدی را نسبت به فوکوس ST پیشین نشان می‌دهند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت نسل پیشین برابر با 6.5 ثانیه بوده درحالی‌که فورد ادعا می‌کند نسل جدید فوکوس ST در مسافت 400 متر به اندازه‌ی فوکوس RS سریع است.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
فورد همچنین می‌گوید به لطف استفاده از سیستم ضد تأخیر توربو پاسخ‌های پیشرانه بهبود یافته است. این سیستم باعث می‌شود در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز همچنان گاز باز باقی بماند و زمانی که دوباره گاز دهید بوست توربو سریع‌تر ایجاد شود.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
این خودرو در مقایسه با نسل پیشین از سیستم CCD سود می‌برد که هر دو میلی‌ثانیه اقدام به پایش و تنظیم دامپرهای سیستم تعلیق می‌کند. این دامپرها در جلو و عقب به ترتیب 20 و 13 درصد سفت‌تر شده‌اند. ارتفاع این خودرو نیز در مقایسه با فوکوس استاندارد 10 میلی‌متر کاهش یافته است.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
نسخه‌ی استیشن فوکوس ST هم عرضه می‌شود که البته فاقد تکنولوژی CCD می‌باشد. تمامی مدل‌ها از دیفرانسیل لغزش محدود با سیستم هدایت گشتاوری سود می‌برند تا به این ترتیب کشش و چابکی خودرو بهبود یابد. پارامترهای دیفرانسیل با انتخاب حالت‌های گوناگون رانندگی تغییر می‌یابد و همین موضوع درباره‌ی فرمان، پیشرانه، سیستم کنترل پایداری و سیستم افزایش صدای الکترونیکی هم صدق می‌کند. این سیستم آخری در واقع از فیستا ST گرفته شده است.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
چهار حالت رانندگی لغزنده، نرمال، اسپورت و پیست وجود دارد که البته حالت آخری با پکیج پرفورمنس همراه می‌شود. این پکیج دارای سیستم‌های لانچ کنترل، هماهنگی دور پیشرانه، تعویض‌های سبک گیربکس و… می‌باشد.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
داخل کابین نیز صندلی‌های اسپورت ریکارو نصب شده‌اند که عالی و راحت بوده و از بدن به خوبی حمایت می‌کنند.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
از نظر صدای تولیدی باید گفت سیستم افزایش صدای الکترونیکی همیشه خوب نیست اما ST در کل وضعیت مناسبی دارد. این سیستم فرکانس‌های خروجی اگزوز را تقویت کرده و از بلندگوها پخش می‌کند. غرش پیشرانه در حالت‌های رانندگی اسپورت و پیست بیشتر به گوش می‌رسند.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
ما اولین بار این فرصت را داشتیم که در بلژیک روی صندلی سرنشین فورد فوکوس ST بنشینیم.

حتی در صندلی سرنشین این خودرو نیز می‌توانید پرفورمنس قابل‌توجه فوکوس ST را حس کنید. فرمان خودرو 15 درصد سریع‌تر از فوکوس استاندارد بوده و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت 4S چسبندگی زیادی در سر پیچ‌ها ایجاد می‌کنند. توازن طبیعی شاسی نیز کاملاً دل‌چسب بوده و دیفرانسیل نیز به بهبود اوضاع کمک می‌کند. به نظر می‌رسد کشش خودرو هم در وضعیت خوبی قرار دارد.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
شاسی خودرو سفت بوده و این سفتی در حالت‌های اسپورت و پیست بیشتر به چشم می‌آید اما دامپرها نرم و کنترل شده بوده بنابراین حتی در صورت استفاده از رینگ‌های 19 اینچی نیز سواری خوبی را تجربه خواهید کرد. این خودرو در کل تخت و پایدار بوده و با اعتمادبه‌نفس می‌توان وارد پیچ‌های تند شد.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
به نظر می‌رسد پیشرانه نیز انعطاف بالایی دارد. توربوی توئین اسکرول باعث شده‌اند بوست آن از دورهای پایین و حدود 2 هزار ایجاد شود و تا دور 3 هزار شاهد عملکرد حداکثری آن باشیم.

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید
قطعاً فوکوس ST ظرفیت‌های بالایی دارد. با توجه به اولین تجربه‌ی سواری با این خودرو می‌توان گفت فورد کار خود برای تولید خودرویی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را به خوبی انجام داده اما قضاوت نهایی را باید در چند ماه آینده و با راندن این خودرو انجام داد.

مشخصات فورد فوکوس ST جدید

قیمت: 31995 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی بنزینی گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهش تولید در صنعت خودرو با مدیریت نوآوری