وحشت اسرائیل از توان حزب الله در حمله به زیرساخت ها


وحشت اسرائیل از توان حزب الله در حمله به زیرساخت ها

از چند سال پیش تهدیدهایی را از بخش شمالی و تعداد موشک‌ها و وزن و دقت آنها می‌شنویم اما درباره چگونگی عملکرد آنها در صورت وقوع جنگ تردید وجود دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، براساس گزارش‌های تهیه شده توسط «آلون بن دیوید» تحلیل‌گر نظامی کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، بخش دوم گزارش‌های "جنگ سوم لبنان" که این شبکه آن را پخش می‌کند، بر صحبت از زیرساخت‌های این رژیم، توان تاثیرگذاری حزب‌ الله بر آنها در صورت وقوع جنگ میان اسرائیل و لبنان و وخیم شدن وضعیت زندگی شهرک‌ نشینان متمرکز است.

شبکه الیمادین با اعلام این موضوع از قول رسانه اسرائیلی نقل کرد که، «موشه تامیر»، معاون سابق فرمانده تیپ شمال می‌گوید: فهم اینکه حزب‌ الله تا چه اندازه قصد دارد زیرساخت‌های اسرائیل را تخریب کند، دشوار است، تجربه نشان می‌دهد که توان آنها همیشه فراتر از حد تصور ما بوده است.

تامیر مسؤولان اسرائیلی را نصیحت کرده و می‌گوید: اگر گمان می‌کنید در صورت وقوع جنگ میان دو طرف، اوضاع بسیار بد می‌شود، باید بدانید که اوضاع بسیار بدتر خواهد شد و خودتان را برای سناریویی بسیار خطرناک‌تر آماده کنید.

وی ادامه می‌دهد، بحث درباره عمق اسرائیل تا بندر اشدود است. حزب‌الله در حال حاضر قصد دارد عمق اسرائیل را هدف بگیرد و تنها به دنبال مشوش کردن زندگی شهرک‌ نشینان نیست. به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل با وجودی که بررسی و تحلیل می‌کند اما تا این لحظه میزان، عمق و شدت هدف گیری جبهه داخلی توسط حزب‌الله را درک نکرده است.

«ایتسیک بار»، فرمانده منطقه شمالی در فرماندهی جبهه داخلی می‌گوید: ما اینجا درباره حجم بیش از ۱۰۰ هزار ذخایری صحبت می‌کنیم که در شمال و دیگر بخش‌های اراضی اشغالی آن را آزمایش خواهند کرد. در صورت وقوع جنگ سوم لبنان، شما با چالش‌های مربوط به بخش‌هایی مانند برق و ارائه خدمات حیاتی به غیرنظامیان مواجه خواهید شد.

در این گزارش گرشون کوهن، از فرماندهان سابق ارتش به موضوع آسیب دیدن برق اسرائیل، حملات سایبری و توانایی مقاومت پرداخت و گفت: شیعیان لبنان توان مقاومتشان بالاتر از ماست، زیرا آنها در طول روز به برقی که لبنان از قطر وارد کرده‌ وصل نیستند و اکثرشان در خانه خود ژنراتور برق دارند اما در تل‌آویو اینگونه نیست. یک لبنانی می‌تواند بدون اینترنت زندگی کرده و در جیبش پول دارد اما یک اسرائیلی نمی‌تواند برای برداشت پول از بانک اقدام کند زیرا اینترنت و برق ندارد. ما نقاط ضعف داریم.

در این راستا، آلون بن دیوید، تحلیل‌گر نظامی کانال۱۳ تلویزیون این رژیم هم در گزارشش به فرودگاه‌ها و بنادر اراضی اشغالی اشاره کرده و آنها را نقطه ضعف دانست و گفت: نخستین موشک به فرودگاه منطقه بن گوریون بخورد آن را به حالت تعطیلی خواهد کشاند. ما این مسائل را در عملیات "صخره سخت" اسرائیل علیه غزه که از هشت ژوئیه تا ۲۶ اوت ۲۰۱۴ طول کشید، شاهد بودیم. همچنین از طریق دو بندر ما در دریای مدیترانه که ۹۵ درصد کالاها به اراضی اشغالی وارد می‌شود، در سال ۲۰۰۶ در زمان جنگ دوم لبنان، به دلیل وجود درگیری هیچ کشتی نپذیرفت بار خود را در حیفا تخلیه کند.

وی ادامه داد: از چند سال پیش تهدیدهایی را از بخش شمالی و تعداد موشک‌ها و وزن و دقت آنها می‌شنویم اما درباره چگونگی عملکرد آنها در صورت وقوع جنگ تردید وجود دارد.

بن دیوید در پایان گزارش خود گفت، پژوهش‌ها مشخص می‌کنند که قدرت مقاومت به دو عامل بستگی دارد، عامل نخست قدرت فراهم کردن مستمر خدمات حیاتی است و اکثر مقامات خودشان را برای این چالش آماده می‌کنند اما عامل دوم درباره رهبری و عملکرد آن است که تعیین این مساله از قبل دشوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی