خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست


خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست

بشار اسد گفت تقویت شعائر دینی به تقویت ملی گرایی و تقویت ملی گرایی به تقویت وابستگی های دینی منجر می شود و خائنان به کشور را نمی توان مومن دانست

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما بشار اسد ­رئیس جمهور سوریه در جمع روحانیون و مفتی سوریه و علمای ارشد دمشق گفت تقویت شعائر دینی به تقویت ملی گرایی و تقویت ملی گرایی به تقویت وابستگی های دینی منجر می شود و نمی توان کسی را که به کشورش خیانت کرده است مؤمن واقعی و صادق دانست.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد در مراسم افتتاح مرکز اسلامی بین المللی مبارزه با تروریسم و افراطی گری موسوم به ”شام“ در سخنانی گفت: واقعیت این است اولین سؤالی که بعد از مطرح شدن موضوع افتتاح این مرکز به ذهنم رسید این بود که ما در سوریه درباره موضوع افراطی گری و تروریسم در چه جایگاهی ایستاده ایم. ما نمی توانیم در حد نظریه صحبت کنیم بلکه باید بر اساس واقعیتی که امروز در آن به سر می بریم صحبت کنیم. شاخص افراطی گری برای جامعه در درجه اول به حالتی از فرقه گرایی گفته می شود. افراطی گری به افزایش بی سابقه فرقه گرایی در سوریه منجر شد. برخی جدا بدبین خواهند بود و خواهند گفت فرقه گرایی به نقطه بی بازگشتی رسیده است. برخی شاید کمتر بدبین باشند و بگویند ما به مرحله ای رسیده ایم که درمان این وضعیت بسیار سخت خواهد بود. بخشی از این صحبت بر پایه واکنش هایی است که نتیجه جنگ و گفتمان فرقه گرایانه آن است و برخی دیگر نیز از خارج تغذیه می شود تا تفکرات یا تصورات فرقه گرایانه را به واقعیت تبدیل کند. اما امروز من در کنار شما هستم و با اطمینان می گویم, با وجود احترامی که برای همه نظرها قائل هستم, با آنها مخالفم. می گویم این واکنش طبیعی است. وقتی طرحی فرقه گرایانه وجود دارد که در ابتدای جنگ از آن به عنوان یک ابزار استفاده شد پس کاملا طبیعی است که واکنش ها هم از نوع فرقه گرایانه باشد اما تفاوت زیادی بین عملکرد واقعی و بین واکنش ها وجود دارد. ما با اطمینان می گویم این دیدگاه, دیدگاه درستی نیست و غیر واقعی است. از این فراتر می روم و می گویم اوضاع امروز جامعه سوریه نه تنها از آغاز جنگ بهتر بلکه بهتر از قبل از جنگ است. شاید این صحبت غافلگیر کننده باشد اما می دانید که من احساسی صحبت نمی کنم. ما در قلب جنگ هستیم و هیچ جایی هم برای تعارف نیست و نمی خواهیم بی جهت روحیه ها را بالا ببریم زیرا این کار فریب کاری است در صورتی که ما در چارچوب واقعیت ها و رخدادهای ملموس صحبت می کنیم.

بشار اسد گفت وقتی طرحی فرقه گرایانه وجود دارد که در ابتدای جنگ از آن به عنوان یک ابزار استفاده شد پس کاملا طبیعی است که واکنش ها هم از نوع فرقه گرایانه باشد


بشار اسد افزود اولین واقعیت این است که اگر اوضاع بدتر بود, سوریه و مردم این کشور مقاومت نمی کردند. سوریه در همان آغاز جنگ فرو می پاشید. حتی اگر بگوییم نظر برخی سوری ها که می گویند اوضاع قبل از جنگ بهتر بود, که این درست نیست, به این معنا است که سوریه چند ماه یا چند سال مقاومت خواهد کرد بر اساس این منطق و با گذشت نه سال از جنگ انتظار می رود اوضاع بدتر و بدتر و بدتر شود؛ نتیجه این خواهد بود که اگر سوریه در ماه های اول فرونپاشید در آینده فروخواهد پاشید. بعد از نه سال این صحبت کاملا غیرمنطقی است و با هر منطق و واقعیتی مغایرت دارد. این واقعیت اول. واقعیت دوم این است که این جنگ درس سختی به همه ما داد و ما را مجبور کرد باردیگر عواملی را بررسی کنیم که به وقوع جنگ منجر شد. درست است که جنگ خارجی بود اما عوامل که بر اساس آنها جنگ رخ داد داخلی بود. این بازنگری باعث شد ما به خود رجوع کنیم و با اقشار مختلف جامعه سوریه ارتباط داشته باشیم تا خود را بیشتر و بیشتر بشناسیم که خوشبختانه اکثر مردم سوریه این درس را یادگرفتند. باردیگر بر این نکته مهم تأکید می کنم که اوضاع امروز ما خیلی بهتر از قبل از جنگ است و این یعنی ما در مسیر روند مبارزه با تروریسم سریعتر حرکت می کنیم.
رئیس جمهور سوریه افزود: امروز در مقایسه با دوران قبل از جنگ توانایی ما در تشخیص سطح عمومی جامعه افزایش یافته است. وقتی می گویم سطح عمومی جامعه منظور همه بخش ها از فعالان در بخش های دینی است.
اما منظور من از تشخیص چیست؟ در آغاز و حتی قبل از جنگ تدین و تعصب را از هم تشخیص نمی دادیم. برخی فعالان در زمینه دینی معتقد بودند هرقدر بیشتر تعصب داشته باشیم بیشتر در جهت دین حرکت می کنیم. آنها معتقدند بودند آنچه انجام می دهند تعصب نیست بلکه تدین بیش از حد است. اما وقتی جنگ شد و نتایج آن را دیدیم بین انسان متدین و انسان متعصب تفاوت قائل شدیم و شروع کردیم بین دین به عنوان ابزاری برای سازندگی و تعصب به عنوان عاملی برای ویرانی تفاوت بگذاریم. برخی که کمتر متدین بودند نتوانستند بین تدین و تعصب تفاوت بگذارند.از دیدگاه آنها هر متدینی یا افراطی است یا تمایلات اخوانی دارد. این طبیعتا از پیامدها و نتایج دوره اخوان الشیاطین در پایان دهه 1970 و آغاز دهه 1980قرن گذشته است. بحران باعث شد بسیاری از این افراد بین شهروند متدین و شهروند متعصب و روحانی متدین و روحانی متعصب تفاوت بگذارند و تفاوت روحانی واقعی که در عقل خود علم را جای داده است و لباس روحانیت را برتن کرده با روحانی فرصت طلب نادان که فقط لباس روحانیت را برتن دارد متوجه شوند که این از نتایج مثبت بحران بود.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد افراطی گری دینی زاییده دین نیست بلکه از دل جامعه بیرون آمده است. افراطی گری شکل های متفاوتی دارد, افراطی گری دینی, سیاسی, عقیدتی, حزبی و افراطی گری دینی هم یکی از این انواع است.


بشار اسد افزود: درباره این مرکز باید بگویم که خیلی افراد آن با این دید به مرکز نگاه می کنند که آغازی برای مبارزه با تروریسم و طبیعتا مبارزه با افراطی گری است یا برخی گمان می کنند فقط این مرکز مسئولیت مهم مبارزه با تروریسم را بر عهده دارد که طبیعتا این تفکر بسیار سطحی است اما من به شما خواهم گفت شما نخواهید توانست این وظیفه را انجام دهید پس چرا مرکز تأسیس شد.. به یک علت ساده.. زیرا افراطی گری دینی زاییده دین نیست بلکه از دل جامعه بیرون آمده است. افراطی گری شکل های متفاوتی دارد, افراطی گری دینی, سیاسی, عقیدتی, حزبی و افراطی گری دینی هم یکی از این انواع است. آنچه در جنگ از آن شکایت داشتیم به افراطی گری دینی مربوط بود. افراطی گری دینی بعد از حوادث 11 سپتامبر نظر جهان را به خود جلب کرد و تفکر وهابیت در تثبیت این تفکر دست داشت و آن را به عنوان یک واقعیت نهادینه کرد. که در سوریه هم به یک واقعیت تبدیل شد. پس این مسئله در جامعه وجود دارد و شما نمی تواند صرفا از طریق این مرکز یا در شبکه های اجتماعی یا در مساجد در این میدان موفق شوید و برای موفقیت باید به صورت موازی شکاف های موجود در جامعه را بررسی کنید که به ایجاد افراطی گری منجر می شود.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه دین برای تکمیل مکارم اخلاق آمده است افزود: دین درست به جامعه ای متعادل نیاز دارد. دین کاملا با تمایلات و نیازها همسو شده است اما برخی معتقدند دین آمده است که تمام نیازها را برطرف کند یا اینکه کاملا در تضاد با نیازها و تمایلات انسان قرار دارد این برداشت ها عدم تعادل ایجاد می کند و عدم تعادل نیز به مروز زمان به انحراف و افراطی گری منجر می شود. پس مشکل از ما انسانهاست و باید به درون خود مراجعه کنیم و بپرسیم در نتیجه گیری های علمی و فقهی کجا اشتباه کردیم. دین به عقلی باز نیاز دارد زیرا عقل بسته درک محدودی دارد در صورتی که دین گسترده و عمیق است. عقل بسته از دین برداشتی سطحی دارد اما عقل باز جوهر دین را درک می کند.

بشار اسد گفت تقویت شعائر دینی به تقویت ملی گرایی و تقویت ملی گرایی به تقویت وابستگی های دینی منجر می شود و نمی توان کسی را که به کشورش خیانت کرده است مؤمن واقعی و صادق دانست.


وی افزود: تقویت شعائر دینی به تقویت ملی گرایی و تقویت ملی گرایی به تقویت وابستگی های دینی منجر می شود و نمی توان کسی را که به کشورش خیانت کرده است مؤمن واقعی و صادق دانست.
رئیس جمهور سوریه در پایان این سخنرانی گفت آگاهی, تنها عاملی است که جامعه و فرد را از خطا و انحراف مصون می دارد از این رو باید فرهنگ گفتمان را تقویت کنیم. دین بدون گفتمان فقط دین شعائر است که مضمونی ندارد. اگر دین درست که شما هر روز و هر ساعت برای رسیدن به آن تلاش می کنید پلی است که با عبور از آن به میانه روی می رسیم جامعه سالم هم پلی است که با عبور از آن به اجرای دین صحیح و حمایت آن از انحرافات می رسیم.

خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست خائنان به وطن را نمی توان مؤمن دانست
#carousel74620, #thumbs74620 , #carousel_desc74620 #carousel-wrapper74620 .caroufredsel_wrapper img #carousel-wrapper274620 .caroufredsel_wrapper img #carousel74620 span #carousel74620 img #thumbs74620 a, #thumbs74620 img #carousel_desc74620 span #carousel74620 span, #carousel74620 a, #thumbs74620 span, #thumbs74620 a #carousel74620 img #thumbs74620 img #carousel74620 span #carousel_desc74620 span #thumbs-wrapper74620 #thumbs74620 a #thumbs74620 a:hover, #thumbs74620 a.selected .fluid_container_album img#shadow .next_thumbnail74620 .next_thumbnail74620:hover .prev_thumbnail74620 .prev_thumbnail74620:hover .next_thumbnail74620, .prev_thumbnail74620

بشار اسد مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم را افتتاح کرد

بشار اسد در مراسم افتتاح این مرکز که با نام مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم و تندروی الشام شناخته می شود, در جمع روحانیان و علمای حاضر، خیانت کنندگان به وطن را مومنان راستین ندانست و گفت, آغاز به کار چنین مرکزی در ماه مبارک رمضان, بیانگر آن است که این ماه, ماه پویایی و ماه دستاوردهاست.
بشار اسد پس از ورود به مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم و تندروی الشام, با استقبال شیخ عدنان الافیونی وزیر اوقاف و مدیر مرکز تازه تاسیس, مفتی اعظم سوریه, رئیس انجمن علمای بلاد شام (سوریه), و تعدادی از علمای کشور قرار گرفت.
وی ضمن بازدید از بخش های مختلف مرکز به توضیحات شیخ الافیونی درباره فعالیت هر بخش گوش فرا داد.مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم و تندروی الشام, مرکز ترویج فکری مبارزه با اندیشه های تکفیری و افراطی است که زیر نظر وزارت اوقاف سوریه اداره می شود. این مرکز از امروز (سه شنبه) به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان