86 درصد جمعیت استان قزوین تا سال 1415 شهرنشین خواهند شد


86 درصد جمعیت استان قزوین تا سال 1415 شهرنشین خواهند شد

قزوین - ایرنا - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: طبق سرشماری سال 95، 75 درصد جمعیت کل استان شهرنشین بوده اند که این رقم تا سال 1415 به 86 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا منوچهر حیاتی روز دوشنبه در همایش جمعیت که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد، افزود: جمعیت کشور و استان از وضعیت سنتی به دوره مدرنیته در حال گذار است و این موضوع باید در برنامه ریزی های جمعیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جمعیت استان در سال 95 بر اساس شاخص های جمعیتی یک میلیون و 273 هزار نفر بوده است اضافه کرد: میزان باروری در سال 86 تا 90 در حد 1.6 و از سال های 91 تا 95 به میزان 1.95 افزایش یافته است.
حیاتی، تراکم جمعیت استان را 81.5 در هر کیلومتر عنوان کرد و گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال 95 تعداد 96 هزار نفر وارد استان و 94 هزار نفر از آن خارج شدند.
وی با بیان اینکه جمعیت فعال استان در سن کار در قزوین 71 درصد است، گفت: 34 درصد جمعیت تحصیلات عالی دارند.
حیاتی گفت: هر کدام از شهرستان های قزوین ویژگی های جمعیتی خاص خود را دارند و نمی توان برای همه آنها نسخه واحد پیچید.
وی اظهار داشت: جمعیت 15 تا 64 سال استان عمدتا در شهرستان قزوین سکونت دارند و باید برنامه ریزی مناسب برای آنها انجام شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین یادآور شد: اکثر جمعیت زیر 14 سال استان نیز در شهرستان بویین زهرا و عمده جمعیت بالای 64 سال در آوج هستند و البرز کمترین جمعیت بالای 64 سال را دارد که نشان دهنده موقعیت صنعتی آن برای جوانان است.
حیاتی نوع برنامه ریزی برای اشتغال جمعیت در همه شهرستان ها را متناسب با تعداد جمعیت فعال آنها دانست و افزود: سهم جمعیت بیکار باسواد شهرستان قزوین از سایر شهرستان ها بالاتر است و پس از آن به ترتیب البرز، آبیک، بویین زهرا و آوج قرار دارند.
6101* 7388

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول