تربیت مجتهد و پزشک در «مکتب الرضا(ع)»/نهضتی قرآنی هم‌سن و سال انقلاب


تربیت مجتهد و پزشک در «مکتب الرضا(ع)»/نهضتی قرآنی هم‌سن و سال انقلاب

فعالیت مکتب الرضا(ع) با برگزاری جلسات هفتگی شروع شد تا اینکه اکنون ده‌ها تن از قرآن‌آموزان آن در جایگاه مجتهد، پزشک و مربی قرآنی، به ایران و ایرانیان خدمت می‌کنند. این نشان می‌دهد برای انجام کارهای بزرگ همت‌های بلند لازم است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار با جامعه قرآنی کشور بر گره خوردن فعالیت های قرآنی با مساجد تاکید کردند و همین توصیه معظم له، بهانه ای شد برای تهیه گزارش از تشکل قرآنی مکتب الرضا (ع) در مسجد جامع امام رضا (ع) واقع در خیابان شهید ناصری تهران.

۴۰ سال پیش یعنی زمانی که انقلاب اسلامی تازه متولد شده بود فردی به نام بیگدلی با همکاری تعدادی از شهروندان منطقه 15 تهران تصمیم گرفتند فعالیت های قرآنی را به شکلی نو راه اندازی کنند و مسجد جامع امام رضا (ع) را که آیت الله «سید جعفر آیت میردامادی»، سنگ بنایش را گذاشته بود و آیت الله سید باقر آیت میردامادی، مسئولیت تکمیل ساخت و امامت جماعت آن را برعهده داشت، به عنوان پایگاه فعالیت خود انتخاب کردند.

تربیت مجتهد و پزشک در «مکتب الرضا(ع)»/نهضتی قرآنی هم‌سن و سال انقلاب

کار مکتب الرضا (ع) با جلسه هفتگی در شبستان مسجد جامع امام رضا (ع) آغاز شد و کودکان و نوجوانان، آموزش های لازم در حوزه قرائت و ترجمه قرآن را فرا می گرفتند تا اینکه افزایش استقبال، این جلسه در برخی از مناسبت ها و ایام سال از جمله ماه مبارک رمضان، سبب افزایش فراوانی این جلسات شد.

فعالیت های مکتب الرضا (ع) ادامه داشت تا اینکه آیت الله سید باقر آیت میردامادی؛ امام جماعت مسجد امام رضا (ع) مشوق مدیریت این نهاد مسجدی و قرآنی شد و همین موضوع انگیزه ای شد تا آقای بیگدلی، سفره مکتب الرضا (ع) را پهن تر کنند تا گروه های بیشتری از مردم مهمان خوان پر برکت کلام الهی شوند.

مکتب الرضا (ع) در ادامه فعالیت های خود اقدام به برگزاری کلاس ها و دوره هایی درباره آموزش نهج البلاغه و تربیت نیروهای انقلابی کرد به طوری که یکی از مربیان آن، به نام شهید احسانی، بعدها در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، به شهادت رسید.

تربیت مجتهد و پزشک در «مکتب الرضا(ع)»/نهضتی قرآنی هم‌سن و سال انقلاب

برنامه های این نهاد در مسجد امام رضا (ع) هر روز بیشتر و بیشتر شد تا جایی که به تعبیر مهران احمدپور؛ عضو هیات امنای این مسجد، چندین تن از شرکت کنندگان در مکتب الرضا (ع) صاحب درجات و مراتب بالای علمی در حوزه علمیه و دانشگاه شدند و اکنون در مقام مجتهد، فقیه، مهندس، پزشک و استاد حوزه و دانشگاه، به ایرانیان خدمت می کنند. حجت الاسلام والمسلمین سید میرهاشم حسینی؛ استاد حوزه علمیه قم و تولیت حوزه علمیه فیلسوف الدوله، یکی از شاگردان این مکتب بود.

یکی از برنامه های جالب مکتب الرضا (ع) برگزاری جلسه بزرگ قرآنی با حضور ائمه جماعات مساجد محلات اتابک و نفیس و مسئولان شهرداری منطقه 15 شهر تهران است و این برنامه امسال نیز در یکی از روزهای ماه رمضان برگزار شد و همگی از تلاوت مجلسی یکی از قاریان پرورش یافته در مکتب الرضا (ع) بهره مند شدند.

آیت الله آیت میردامادی در جمع بندی فعالیت های مکتب الرضا (ع) گفته بود «مرکز فرهنگی آقایان با عنوان مکتب الرضا (ع) ویژه آقایان است و هر هفته حدود 100 نفر در آن کسب علم می‌کنند. در اینجا دروس اخلاقی و دینی آموزش نیز ارائه می‌شود.»

سخن آخر اینکه، برای کارهای بزرگ لازم نیست اصطلاحا@ سنگ های بزرگ را نشانه رفت باید همت های بلند را به کار گرفت، به طوری که هیچ اراده ای نتواند خللی در صف محکم آن ایجاد کند؛ مکتب الرضا (ع) مسجد جامع امام رضا (ع) واقع در تهران (منطقه 15 شهرداری)، خیابان شهید ناصری، نمونه ای است از یک موج بلند که با گام های کوچک آغاز شد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی