باغات سیل دیده لرستان رسوب گرفته‌اند


باغات سیل دیده لرستان رسوب گرفته‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: حداکثر ظرف 20 روز آینده کار پاک‌سازی انجیرستان معمولان به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا بازدار اظهار کرد: باغبانی یکی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های لرستان در حوزه درآمد، تولید و اشتغال است.


وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار هکتار انواع باغات از گونه‌های مختلف در سطح استان داریم و یکی از فعال‌ترین، با برنامه‌ترین و آینده دارترین بخش کشاورزی استان باغبانی است، زیرا پتانسیل خوبی جهت توسعه باغات وجود دارد و سازمان جهاد کشاورزی نیز در جهت رشد این زیر بخش برنامه‌های ویژه‌ای در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سیل اخیر بالغ‌بر ۵۰۰۰ هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغات استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود ۱۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصربه‌فرد استان واقع در منطقه زیودار معمولان به‌شدت آسیب دید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: اولین گام ما این است که بتوانیم آب موردنیاز این باغات را تأمین کنیم؛ در این راستا در همان روزهای اول وقوع سیل با همه امکانات و با به‌کارگیری انواع و اقسام ماشین‌آلات سنگین اقدام به جمع‌آوری، بازسازی، تعمیر ترانس‌های برق و موتورپمپ‌ها با راه‌اندازی کارگاه تعمیر این ادوات در شهرستان پل‌دختر به‌صورت رایگان کردیم و تا جایی که توانستیم وسایل کشاورزی را تعمیر و راه‌اندازی کردیم.

بازدار افزود: خیلی از باغات را رسوب احاطه کرده است و آن‌هایی را هم که خیلی آسیب ندیده برای آبیاری و آب‌رسانی مشکل دارند. اگر آب موردنیاز آن تأمین نشود باغات از بین خواهد رفت، بنابراین اولین اولویت ما آب‌رسانی به باغاتی است که منبع تأمین آب و خطوط انتقال آن از بین رفته و یا برقش قطع است.


وی ادامه داد: خوشبختانه به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم و بیش از ۷۰ درصد منابع آب موردنیاز باغات شامل ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبیاری بازسازی و راه‌اندازی شده و ظرف کمتر از ۲۰ روز آینده همه به شرایط مطلوب و پایدار می‌رسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: در حال راه‌اندازی ۴ ایستگاه پمپاژ سیار با مشارکت مردم هستیم که به جای ایستگاه‌هایی که به‌طور کامل از بین رفته با استفاده از آنها آب باغات و مزارع را تأمین کنیم تا در فصل گرم باغات آسیبی نبینند.

بازدار تصریح کرد: چندین هکتار از انجیرستان زیودار معمولان و انارستان تنگ سیاب کوهدشت زیر گل‌ولای رفتند، بدین منظور ماشین‌های مخصوص مثل باب کت اجاره کرده‌ایم و با استفاده از بیل مکانیکی، لودر و کمپرسی در حال تخلیه رسوب موجود در سطح این باغات با کمک‌های نیروهای جهادی، ارتش، سپاه و نیروهای جهادگر هستیم.

این مسئول گفت: با دستور استاندار لرستان هزینه‌های خوبی برای این منظور اختصاص داده شده و با همه امکانات تلاش می‌کنیم گل‌ولای را از باغات خارج و این کار را به حساسیت انجام می‌دهیم و روند کار نیز مطلوب است؛ حداکثر ظرف ۲۰ روز آینده کار پاک‌سازی انجام خواهد شد و پس از انجام این مرحله اقدامات تحقیقاتی ترویجی، تهیه سم و کود و توصیه‌های ترویجی را انجام خواهیم داد که کشاورزان و باغداران بیشتر خسارت نبینند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی