لوبیا لیما: 7 خواص شگفت آور لوبیا لیما برای سلامتی


... نوشته لوبیا لیما: 7 خواص شگفت آور لوبیا لیما برای سلامتی اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

لوبیا لیما یک ماده‌ی غذایی بسیار خوشمزه و همه کاره است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله بهبود هضم، تقویت سلامت قلب، تأثیر مثبت بر سطح انرژی، بهبود گردش خون، تحریک رشد و ترمیم، تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌های مزمن و محافظت از بدن در برابر دیابت.

لوبیا لیما: 7 خواص شگفت آور لوبیا لیما برای سلامتی

لوبیا لیما چیست؟

لوبیا لیما یا کره لوبیا یکی از پرمصرف‌ترین انواع حبوبات است که در سراسر جهان مصرف می‌شود. این دانه‌ها در واقع بذر این گیاه هستند، اما اندازه‌ی بزرگ و مواد مغذی فراوانی که دارند، سبب شده که به عنوان یک ماده‌ی غذایی عالی محسوب شوند. گونه‌های بزرگ‌تر این دانه‌ها به طور معمول لوبیا لیما هستند، در حالی که گونه‌های کوچک‌تر لوبیا سیِوا نامیده می‌شود، اما در واقع این دو یک گونه لوبیا هستند.

ارزش غذایی

با توجه به USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا)، لوبیا لیما منبع خوب بسیاری از مواد مغذی است از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین B و کالری. لوبیا لیما در عین حال حاوی فیبر غذایی، پروتئین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هم است که همه‌ی این‌ها سبب می‌شوند این ماده‌ی خوراکی یک افزودنی عالی برای برنامه‌ی غذایی‌تان باشد. حالا بیایید نگاهی دقیق‌تر به فواید خواص لوبیا لیما برای سلامتی داشته باشیم.

خواص لوبیا لیما برای سلامتی

۱. به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند

لوبیا لیما می‌تواند به شیوه‌های زیادی تاثیر مثبت روی سلامت انسان داشته باشد. این لوبیا نه تنها حاوی فیبر غذایی است و می‌تواند کلسترول بد را از بین ببرد و آن را از بدن حذف کند، بلکه منبع خوبی از منیزیم و فولات نیز محسوب می‌شود. داشتن مقدار کافی منیزیم در بدن (در عملکردی شبیه به پتاسیم)، با شل کردن عروق خونی و کاهش فشار روی قلب به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، و در نتیجه مانع بروز سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی می‌شود. فولات نیز با سطوح پایین هوموسیستئین مرتبط است که یک اثرگذاری مطلوب محسوب می‌شود زیرا افزایش سطح هوموسیستئین در بدن عامل مهمی در بروز بیماری قلبی عروقی است.

۲. سطح انرژی را افزایش می‌دهد

با توجه به مقدار قابل‌توجه پروتئین موجود در لوبیا لوبیا، اگر در حال حاضر پروتئین کافی در رژیم غذایی‌تان دارید، بدن این پروتئین را به عنوان یک منبع عالی انرژی که به راحتی قابل دسترس است، نگه می‌دارد. لوبیا لیما می‌تواند به بهبود قوه‌ی شناخت و افزایش تمرکز کمک کند. سطح منگنز موجود در لوبیا لیما نیز به بهبود روند تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. در نهایت، مقدار آهن لوبیای لیما نیز باعث افزایش گردش گلبول‌های قرمز خون، بهبود اکسیژن‌رسانی به ارگان‌های بدن و افزایش انرژی می‌شود.

۳. به مدیریت دیابت کمک می‌کند

مصرف این لوبیا یک راه عالی برای به دست آوردن فیبر غذایی است که بدن آن را به دلایل مختلف نیاز دارد. فیبر به تنظیم میزان جذب مواد مغذی توسط بدن کمک می‌کند و سطح قند خون را در حد بهینه نگه می‌دارد و به این ترتیب به مدیریت دیابت کمک می‌کند. با تعادل سالم و پایدار انسولین و قند خون، احتمال افت قند خون و افزایش آن به طور ناگهانی بسیار پایین است، و به همین دلیل می‌توانید از ابتلا به دیابت جلوگیری ‌کنید یا در صورت ابتلا به این بیماری علائم آن را تحت کنترل دربیاورید.

۴. خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

منگنز کوفاکتور یک آنزیم کلیدی برای تعدادی از مواد مهم بدن است، از جمله ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند و استرس اکسیداتیو را به حداقل می‌رسانند. غلظت بالای منگنز در لوبیا لیما ممکن است به محافظت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از اختلالات مختلف سلامتی کمک کند.

۵. هضم را بهبود می‌دهد

فیبر غذایی به دلیل تاثیری که روی فرایند هضم و دستگاه گوارش دارد، شناخته‌شده است. فیبر غذایی حجم مدفوع را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز اسهال جلوگیری کرده و همچنین حرکات روده را برای عبور مواد غذایی از روده‌ی بزرگ تحریک می‌کند. فیبر همچنین می‌تواند جذب مواد مغذی را در روده افزایش دهد، و به این ترتیب تضمین می‌کند که ما بیش‌ترین میزان مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خوریم،‌ دریافت خواهیم کرد. لوبیا لیما منبع باور نکردنی فیبر است (یک فنجان از این ماده‌ی خوراکی بیش از 50 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند) و فیبر واقعا می‌تواند برای سلامتی دستگاه گوارش شما شگفتی خلق کند.

۶. تحریک‌کننده‌ی گردش خون است

مقدار بالای آهن موجود در لوبیا لیما سبب می‌شود که برای سیستم گردش خون بسیار مناسب باشد. آهن یک مولفه ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است و می‌تواند باعث افزایش گردش خون شود. هنگامی که خون حاوی اکسیژن به دست‌ها و پاها منتقل می‌شود، می‌تواند شفای پس از بیماری یا ترمیم بعد از جراحت را بهبود ببخشد و در عین حال می‌تواند سطح انرژی و سرزندگی فرد را افزایش دهد. کم‌خونی یک نام دیگر برای کمبود آهن است و جلوگیری از ضعف، حالت تهوع، خستگی و سردرد ناشی از این اختلال با استفاده از این لوبیا در برنامه‌ی غذایی انتخاب خوبی است.

۷. رشد و ترمیم را بهبود می‌دهد

لیما حاوی مقدار زیادی پروتئین است، ‌به طوری که فقط یک فنجان از آن ۳/۱ از نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. پروتئین برای همه‌ی فرایندهای بدن مهم است و در واقع بلوک ساختمانی بدن ما محسوب می‌شود. ما برای همه چیز از توسعه‌ی سلول و بافت گرفته تا توانایی شناختی، استحکام استخوان و انرژی به پروتئین نیاز داریم. در صورتی که می‌خواهید رشد طبیعی خود را حفظ کنید یا از آسیب و بیماری رخ داده برای‌تان زودتر رهایی بیابید، افزایش میزان پروتئین دریافتی‌تان با مصرف لیما یک گزینه‌ی مناسب حتی برای گیاه‌خواران است!

کاربردهای لوبیا لیما

لوبیا لیما را می‌توانید به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار بدهید:

– به عنوان منبع اصلی پروتئین

– به عنوان مخلفات کنار غذا

– در سوپ‌ها

– در تهیه‌ی انواع خوراک

– در سالاد

محبوبیت گسترده‌ی لوبیا لیما سبب شده که در سراسر جهان به راحتی قابل دسترس باشد. این نوع لوبیا بر خلاف سایر سبزیجات و میوه‌هایی که متحمل فرآیند تهیه‌ی کنسرو می‌شوند، حتی به صورت کنسروی هم به طور کامل مواد مغذی خود را حفظ می‌کند.

لوبیا لیما – تاریخچه

اعتقاد بر این است که لوبیای لیما 4000 سال پیش در آمریکای جنوبی کشت می‌شده و سپس در دوران‌های دیگر در آمریکای شمالی و مرکزی نیز کشت شده‌است. به همین دلیل لوبیا لیما یک محصول اساسی برای بومیان این مناطق بوده‌است. کشت این نوع لوبیا حتی در شرایط آب و هوایی بد هم آسان است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: ارگانیک فکتس

لوبیا لیما: ۷ خواص شگفت آور لوبیا لیما برای سلامتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه