توسعه راهکاری جدید برای جلوگیری از ورود کربن کارخانجات به اتمسفر


توسعه راهکاری جدید برای جلوگیری از ورود کربن کارخانجات به اتمسفر

تهران- ایرنا- محققان سوییسی راهکاری برای تولید چارچوب‌های فلز-ارگانیک با سطوح سخت توسعه دادند که امکان جداسازی مولکول‌های گاز را با استفاده از این مواد فراهم می‌کند. با این روش جدید می‌توان مانع ورود کربن تولید شده در کارخانجات صنعتی به اتمسفر زمین شد.

چارچوب‌های فلز- ارگانیک، ساختارهای شبکه‌ای از ترکیبات فلزی هستند که درون آن‌ها حفره‌هایی در مقیاس نانو وجود دارد. این حفره‌ها برای جدا کردن انواع مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین، هیدروژن و طلا از محلول‌های آبی کاربرد دارند. با وجود این کارکرد این چارچوب‌های فلز- ارگانیک در جداسازی گازها چندان مطلوب نیست و حتی مولکول‌های گازی بزرگتر از ابعاد حفره‌های موجود در این مواد نیز امکان عبور از حفره‌ها را دارند.
اکنون محققان با استفاده از تکنیک موسوم به گرمایش سریع پس از تولید، ساختار شبکه‌ای این مواد را مستحکم کرده و پیوندهای شیمیایی آن را تقویت کردند.
در آزمایشات اولیه محققان این تکنیک را برای افزایش استحکام ماده‌ای موسوم به چارچوب زئولیتیک ایمیدازولات 8 (ZIF-8) به کار گرفتند. برای این منظور ZIF-8 را برای چند ثانیه در گرمای 360 درجه سانتیگراد قرار دادند و در نتیجه این اقدام قابلیت جذب کربن توسط این ماده افزایش یافت.
محققان امیدوارند با استفاده از این ماده جدید بتوانند مانع ورود کربن تولید شده در کارخانجات صنعتی به اتمسفر زمین شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
علمی **9259** 1055

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه