پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده برگزار شد


پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده برگزار شد

مشهد- ایرنا- پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده روز پنجشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در محل دادسرای مشهد برگزار شد.

به گزارش ایرنا در این جلسه که به ریاست قاضی سید هادی منصوری برگزار شد دادستان عمومی و انقلاب مشهد به کسانی که که به دنبال جوسازی در این پرونده هستند هشدار داد.
غلامعلی صادقی گفت: ما تنها به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم و هیچ گونه انتظاری از هیچ کسی نداریم.
وی با اشاره به تلاش عده ای برای اخلال در روند احقاق حقوق شاکیان افزود: متاسفانه نمونه‌هایی از این گونه رفتار و گفتار را در فضای مجازی شاهدیم اما به تمامی سهامداران اطمینان خاطر می‌ دهیم که دستگاه قضایی تحت تاثیر این گونه جوسازیها و فضاسازیها قرار نخواهد گرفت و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: با کسانی که به دنبال جوسازی هستند اتمام حجت می‌کنیم و به آنها هشدار می ‌دهیم که دست از اقدامات خود بردارند و در مسیر اجرای قانون سنگ اندازی نکنند.
صادقی افزود: تحقیقات در خصوص تمامی افراد و مراجعی که در این پرونده کوتاهی کرده‌اند ادامه دارد و منعی برای رسیدگی به این گونه تخلفات نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: علیرغم مهلتهای مختلفی که به متهمان برای جبران مافات داده شد و جلسات متعددی که با حضور متهم اصلی و مسئولان برگزارشد متاسفانه شاهد بودیم که متهمان نه تنها همکاری نکردند بلکه برمشکلات موجود افزودند.
دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: تا قبل از تشکیل پرونده، تذکرات متعددی به متهمان داده شد تا جلوی انحرافات را بگیرند و به وعده‌هایی که به سهامداران داده اند عمل کنند اما پس از طی شدن زمان قابل توجهی عملکرد متهمان درجهت انجام تعهداتشان در قبال مردم، ما را نا امید کرد و در نهایت مجبور به انجام اقدامات مضاعف قضایی شدیم.
صادقی افزود: متاسفانه متهمان در مهلتهایی که برای جبران عملکرد خود به آنها اعطا شد اقدام مفیدی در جهت انجام تعهداتشان انجام ندادند و در همین ایام میزان قابل توجهی از اموال سهامداران حیف و میل شد و چنانچه اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شد این روند ادامه می‌ یافت.
وی ادامه داد: اولویت اول ما در این گونه پرونده‌ها ابتدا استیفای حقوق سهامداران و شاکیان و پس از آن مجازات قانونی متهمان است و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به سیاستهای قوه قضائیه و تاکیدهای رئیس قوه قضاییه در زمینه برخورد قاطعانه با مفاسد گفت: همان گونه که با تمام توان در جهت حمایت از تولید، صنعت و کارآفرینی گام برمی داریم با همان عزم با مفسدان اقتصادی هم طبق قانون و برحسب وظیفه برخورد خواهیم کرد و در این مسیر تحت تاثیر فشار‌ها و جوسازیها قرار نخواهیم گرفت.
پس از اتمام سخنان دادستان عمومی و انقلاب مشهد، قاضی منصوری از تعدادی از نمایندگان شاکیان حاضر در دادگاه خواست تا به بیان مطالب و شکایت خود بپردازند.
نمایندگان شاکیان نیز با بیان گوشه‌ای از مشکلاتی که به دلیل تخلفات متهمان برایشان پیش آمده است مجازات متهمان و اجرای عدالت را خواستار شدند.
پس از آن نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد کیفرخواست متهم علیرضا یزدانی لنگرودی فرزند ضیاءاله را قرائت کرد که مطابق آن تشکیل شبکه کلاهبرداری و اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از جمله اتهامات متهم علیرضا یزدانی لنگرودی بود.
این متهم در اظهاراتش با تشریح عملکرد خود در شرکت پدیده گفت: قیمت گذاری سهام توسط آقای پهلوان انجام می ‌شد و با توجه با این که در تمامی جلسات شرکت حضور نداشتم و تخصصی هم در زمینه سهام نداشتم به دلیل اعتمادی که به متهم ردیف اول داشتم اوراق را امضا می ‌کردم.
در ادامه دادگاه، وکیل مدافع علیرضا یزدانی لنگرودی و وکیل جمعی از شاکیان و سهامداران نظرات خود را در خصوص مسائل طرح شده ارائه کردند.
در انتهای دادگاه، قاضی منصوری ادامه رسیدگی به اتهامات متهمان شرکت پدیده را به صبح روز شنبه موکول شد.
به گزارش ایرنا، رسیدگی به این موضوع در صحن دادگاه با حضور 22 متهم در قالب پرونده ای 100 جلدی به ریاست قاضی سید هادی منصوری از یکشنبه این هفته آغاز شد و امروز نیز پنجمین جلسه آن برگزار شد و پیگیریهای قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسئولان در قبال این شرکت نیز مفتوح است.
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده از 22 اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شده است. تاکنون 'عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت تمامی مجوز‌های لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی و عدم رعایت حقوق بیت المال' از جمله مواردی بوده که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شده است.
پیش از این با برپایی 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجازات مجرمان آنها اعلام شد.
فعالیت شرکت پدیده شاندیز که 130 هزار سهامدار دارد چهار سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت را با حکم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پروژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده است به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد 45 شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.
هم اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.
1922/7505

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022