بازار داغ ظروف یک بار مصرف در ماه رمضان


بازار داغ ظروف یک بار مصرف در ماه رمضان

رمضان یک مناسبت مذهبی است ، که در طول نهمین ماه قمری ، هرسال رخ می‌دهد و به عبارتی بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود،از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. اعمال خاصی در این ماه انجام می گیرد.
این ماه از گذشته تاکنون از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و آئین ها و مناسبت های خاصی در این ماه در میان مسلمانان به ویژه ایرانیان مرسوم است .
ایرانیان به تبع آن نیز مردم کهگیلویه و بویراحمد از این آئین و رسوم استقبال می کنند، پخت نذری در طول ماه رمضان به ویژه شب های قدر همچنین شب نشینی و میهمانی رفتن به مساجد، توزیع افطاری تنها بخشی از آدابی است که مردم در این ماه انجام می دهند . اما این آدارب و رسوم زمان های گذشته به شیوه سنتی در بین مردم رواج داشت، از جمله سرو غذا و نوشیدنی در ظروفی مانند مسی، چینی، روی که در گذشته استفاد ه می شد مناسب ترین ظروف برای نگهداری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی بود . اما آنچه که در تغییر شیوه زندگی و پیشرفت صنعت و تکنولوژی اتفاق افتاده است، استفاده مردم از ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف است که به طور معمول در مراسمات مذهبی کاربرد بیشتری دارد، و این مهم باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات خاص در بین مردم شده است.
مواد سرطان زای ظروف یکبار مصرف شفاف یا پلی استایرنی که در بسیاری از ارگانها و مراسم ها برای چای و دیگر مواد غذایی داغ استفاده می شوند در دمای 40 درجه سانیتگراد آزاد شده و وارد مواد غذایی می‌شوند و در چند دهه اخیر پلاستیک ها باتوجه به سبکی و ارزانی جایگزین همه این مواد شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می گوید : هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در هنگام سحر و افطاری حجم زیادی از نذری ها در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در سطح کشور توزیع می‌شوند .
جعفری نژاد افزود: آنچه که باید هموطنان عزیز و روزه داران درماه مبارک رمضان مراعات کنند، استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است ؛ لذا هموطنان و دوستداران محیط زیست” باید مراقب باشند در هنگام افطار و یا سحر برای حفظ محیط زیست از استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خود داری کنند .
محسن جعفری نژاد افزود: شاید استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به منظور تهیه غذا در این ماه راحت تر بنظر برسد اما تماس این ظروف با غذای گرم‌ ، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می کند که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب شده و مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال هایی در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر درعملکرد هورمونی آن شده و این اختلال های هورمونی می تواند در ابتلای به چاقی و اضافه وزن و انواع امراض نقش بسزایی ایفا کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی های داغ و غذای چرب را تائید شده دانست و از هموطنان خواست : برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیر و چای از لیوان های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن هستند.
وی در ادامه رفع بخش کوچکی از نیاز نیازمندان را در کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی دانست و گفت: در واقع همان هزینه ای که برای تهیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پرداخت می شود، بجای آن با صرف خرید سبد غذایی خشک از جمله ماکارونی ،روغن، برنج و غیره و توزیع آن بین نیازمندان می توان بخش کوچکی از نیاز آنان را برطرف کرد.
جعفری نژاد ضمن برشمردن مزایای استفاده از ظروف گیاهی بجای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گفت: سازگاری با طبیعت، تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از 6 ماه، عاری بودن از هر گونه اثرات مضر پلاستیک می تواند جایگزین خوبی برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف شود.
وی افزود: اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود، اقشار مختلف مردم می پذیرند، لذا از فعالان محیط زیست درخواست می شود تا با کار فرهنگی برای حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای فرهنگ سازی در این زمینه، ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به روزه داران ورود کنند.
این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی اقدام کنند.
جعفری نژاد با بیان اینکه رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجب آلودگی شهری و بروز معضلات زیست محیطی می شود، گفت: همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، با تهیه سطل زباله یا کیسه های بزرگ، از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.
جعفری نژاد از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند.
**استفاده از غذای داغ در ظروف یک بار مصرف مساوی با سرطان
کارشناسان می گویند: استفاده از ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد، این ظروف علاوه بر سمی بودن به دلیل آزاد کردن ماده «مونومر استایرن» باعث ایجاد سرطان کبد می‌شوند.
در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.
استفاده دراز مدت از این ظروف باعث مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می شود.
برای نوشیدنی‌های گرم از لیوان‌های کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفیدرنگ و برای نوشیدنی‌‌های سرد از ظروف پلی استایرنی بی‌رنگ و شفاف استفاده کنند و از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف خودداری کنند.
اگر قرار است غذاهای طبخ شده پس از 2 ساعت ماندگاری در این گونه ظروف مصرف شوند باید غذا در شرایط مطلوب یعنی زیر دمای 14 درجه یا بالای 60 درجه نگه داشته شود و بهتر است این مواد غذایی را روی شعله ملایم گاز قرار داد تا از آلودگی ثانوی جلوگیری شود.
اگر آب بیش از 6 ماه در بطری های آب آشامیدنی بماند، آلوده می‌شود، بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند.
در دیگر ایام هم برای نگهداری موادی چون آبلیمو، سرکه و آب غوره از ظروف پلاستیکی استفاده نشود و قرار دادن این گونه ظرف ها جلوی آفتاب، باعث آزاد شدن ترکیبات خطرناک شده و احتمال سرطان‌زایی در مصرف‌کنندگان را بالا می‌برد.
اغلب مردم از این خطرات و موارد استفاده هر کدام از این ظرف‌ها بی‌اطلاع هستند و لازم است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعیت‌های آن به صورت اتیکت روی محصول درج شود.
بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف، فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آنهاست که پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت.
علاوه بر همه مظراتی که این ظروف برای انسان دارد، آلوده کردن محیط زیست و انباشته شدن آنها در طبیعت نیز خطرات دیگری در پی دارد.
**هوای پاکبانان شهرمان را داشته باشیم
از همه این عوارض که بگذریم پاکپانان کسانی هستند که در این ایام و شب ها زحماتشان چندین برابر می شود.
شهردار یاسوج در این زمینه گفت: با توجه به خوش آب و هوا و گردشگر پذیر بودن این شهر و نظر به این که در مناسبت های مختلف و پذیرایی های عمومی که در سطح شهر بیشتر انجام می شود، صحنه های نازیبایی از انبوه زباله های رها شده در سطح کوچه ها ، خیابانها و معابر بوجود می آید.
نستهن مقدم افزود: با توجه به این مهم که هم مشکلات بهداشتی برای شهروندان و ساکنان ایجاد می کند و هم زحمات پیک بهداشت را چندین برابر می کند، بهتر است شهروندان گرامی و بانیان برگزاری برنامه های عمومی نسبت به نظافت عمومی شهر دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.
شهردار یاسوج تاکید کرد: مردم اجازه ندهند زحمت پاکبانان مضاعف شود تا اینکه شهری شایسته زندگی شهروندان داشته باشیم.
یکی از پاکبانان شهر یاسوج در این باره گفت : وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است و برای این کار شبانه روز تلاش می شود.
براتی افزود: خانواده ها باید شهر را مثل خانه خودشان بدانند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.
وی بیان کرد: بیشترین کار و زحمت پاکبانان در ایام مذهبی و در مکان هایی مثل حسینیه ها، امامزاده ها و مساجد که به دلیل استفاده زیاد مردم از ظروف یک بار مصرف است.
9928/1662
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا