مزایا و معایب سمعک‌های کوچک و نامرئی


چنانچه پس از مراجعه به ادیولوژی و معاینه، متخصص شنوایی سنجی تشخیص داد که نیاز به استفاده از سمعک دارید، اسصلا جای نگرانی نیست. امروزه به لطف تکنولوژی، مدل‌ها و سبک‌های مختلفی از کالاهای پزشکی و به ویژه سمعک در بازار موجود است و همین امر قدرت انتخاب بالایی به شما می‌دهد. در این میان یکی از گزینه‌های پر طرفدار سمعک‌های کوچک و سمعک نامرئی...

مزایا و معایب سمعک‌های کوچک و نامرئی

چنانچه پس از مراجعه به ادیولوژی و معاینه، متخصص شنوایی سنجی تشخیص داد که نیاز به استفاده از سمعک دارید، اسصلا جای نگرانی نیست. امروزه به لطف تکنولوژی، مدل‌ها و سبک‌های مختلفی از کالاهای پزشکی و به ویژه سمعک در بازار موجود است و همین امر قدرت انتخاب بالایی به شما می‌دهد. در این میان یکی از گزینه‌های پر طرفدار سمعک‌های کوچک و سمعک نامرئی است.

استفاده از سمعک نامرئی مناسب

در میان سمعک‌های کوچک مدل‌های مختلفی نظیر سمعکی که کاملا در کانال گوش قرار می‌گیرد (CIC) و یا سمعک نامرئی که در کانال گوش قرار می‌گیرد (IIC) نیز وجود دارند. هر دوی این مدل‌ها کاملا درون کانال گوش قرار گرفته و بنابراین اصلا دیده نمی‌شوند و در زمره سمعک‌های نامرئی قرار دارند.

با وجود اینکه دیدگاه افراد جامعه درباره استفا ده از سمعک باعث این می‌شود که اکثر افراد تمایل به استفاده از سمعک نامرئی داشته باشند اما این چیزی نیست که پس از ادیولوژی تایید شود زیرا برخی از این مدل‌ها برای همه کارآیی ندارند. اما تشخیص اینکه چه نوع سمعکی برای شما مناسب است را می‌توانید با توجه یه توصیه‌های متخصص شنوایی سنج انجام دهید.

در ادامه با برخی مزایا و معایب استفاده از سمعک‌های کوچک و سمعک نامرئی آشنا خواهید شد که در انتخاب هر چه بهتر مدل مورد نظر به شما کمک خواهد کرد:

مزایا و معایب سمعک‌های کوچک و نامرئی

مزایا:

. اگر تمایلی به دیده شدن سمعک خود ندارید، انتخاب سمعک‌های کوچک و به ویژه سمعک نامرئی که در کانال گوش قرار می‌گیرند بهترین گزینه برای شما هستند.

. عدم وجود هیچگونه سیم یا لوله خارجی در این نوع سمعک

. استفاد ه از سمعک‌های نامرئی به دلیل سبک وزن بودن و قابلیت ساخت آن با توجه به نیازهای شنوایی و اندازه کانال گوش فرد، برای اغلب افراد بسیار ساده و راحت است

عملکرد و کارآیی

. محل قرار گرفتن سمعک نامرئی دقیقا درون کانال گوش است و همین امر باعث سهولت کاربرد این مدل با تلفن همراه و به عنوان هدست می‌شود.

. جایگاه قرار گرفتن سمعک باعث می‌شود تا گوش خارجی از آن محافظت کرده و احتمال شندین صدای زنگ یا صدایی شبیه به وزش باد در گوش بسیار ضعیف است. بنابراین فرد به راحتی می‌تواند به انجام فعالیت‌های روزمره خود در فضای بیرون بپردازد.

. باعث طبیعی‌تر شدن صداهای اطراف برای مستمع می‌شود. طبق نظر متخصص شنوایی سنجی چون سمعک نامرئی درون کانال گوش قرار می‌گیرد، می‌تواند از اکو و بازتاب صداهای مزاحم در گوش جلوگیری کند. این مشکلی است که اغلب افرادی که از دیگر انواع سمعک استفاده می‌کنند، از آن شکایت دارند و اینطور عنوان می‌کنند که انگار دارند درون یک بشکه یا چاه صحبت می‌کنند. اما در کسانی ک از سمعک نامرئی استفاده می‌کنند این مشکل به مراتب کمتر و نادر است.

. نزدیک بودن این نوع سمعک به پرده گوش باعث می‌شود نیرو و انرژی کمتری برای انتقال امواج صوتی صرف شود و این بدان معنا است که احتمال زنگ زدن گوش خیلی کمتر از سایر مدل‌ها است.

معایب

. سمعک‌های کوچک و نامرئی برای همه مناسب نیستند و تنها پس از ادیولوژی می‌توان این نکته را تشخیص داد. این نوع سمعک برای افرادی که دارای آسیب شدید و کم شنوایی پیشرفته هستند، اصلا مناسب نیست و بیشتر برای افرادی که کم‌شنوایی متوسط دارند مناسب است. اگر میزان کم شنوایی زیاد باشد بهترین گزینه استفاده از سمعک پشت گوشی (BTE) است.

. این مدل در کانال گوش تمام افراد جا نمی‌شود. کسانی که کانال گوش آن‌ها کوتاه باشد و یا شکل نامعمولی داشته باشد، قادر به استفاده از سمعک نامرئی نیستند.

. سمعک‌های کوچک و نامرئی به نسبت دیگر مدل‌ها سریع‌تر نیاز به تعویض و شارژ باتری دارند. طبق تحقیق صورت گرفته توسط مراکز ادیولوژی، سمعک پشت گوشی (BTE) بین 110 تا 135 ساعت شارژ نگه می‌دارد اما باتر ی سمعک‌های کوچک تنها 61 تا 98 ساعت دوام می‌آورد.

. ویژگی‌های جانبی این مدل‌ها محدودتر است زیرا درون کانال گوش فضای کافی برای میکروفون‌های جانبی وجود ندارد و این یکی از تکنولوژی‌های جدید برای شنیدن صداهای پس زمینه است. بنابراین در انتخاب سمعک یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر گرفت، موقعیت اجتماعی فرد است. برای مثال برای دانش‌آموزان، برای کارمندانی که در فضاهای شلوغ نظیر رستوران‌ها یا فرودگاه و ترمینال مسافربری کار می‌کنند، سمعک BTE کارآیی بهتر و مناسب‌تری خواهد داشت.

. پیدا کردن دکمه‌های کنترل صدا مشکل است و تعویض باتری نیز به خاطر اندازه ان، کمی دشوار به نظر می‌رسد. بنابراین سمعک‌های کوچک از قبیل سمعک نامرئی برای افرادی که ضعف و مشکل بینایی یا تاری دید دارند مناسب نیست.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

طرز تهیه پفک در خانه بدون هیچ مواد مضر