بهار قرآنی در سرزمین آفتاب


بهار قرآنی در سرزمین آفتاب

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خراسان جنوبی رنگ و بوی قرآنی به خود گرفته است و نسیم روح بخش تلاوت جمعی قرآن کریم فضای شهر را عطرآگین کرده است.

خبرگزاری شبستان- خرسان جنوبی ، زهرا مهرور: قرآن، روح ماه رمضان است که در کالبد آن دمیده شده، و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است، که بدون این قلب و ضربان آن، جوهره حقیقت در رگ های حیات معنوی روزه داران به جریان نمی‌افتد، قرآن بهار دل ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان که امام باقر(ع) فرمود: «برای هر چیز بهاری است، و بهار قرآن ماه رمضان است».

از این رو باید گفت که بخش اعظم برکات ماه رمضان، در رابطه با قرآن است، و در این ماه باید بذر دستورهای نورانی قرآن را در مزرعه دلها بکاریم، تا رشد و نمو کند و سرانجام میوه قرآن را در این ماه برای غذای روح برگیریم، و قوت قلبمان را در پرتو برکات قرآنی این ماه، بیمه نماییم، و چنین بهره برداری جز از راه انس حقیقی با قرآن به دست نخواهد آمد.

از روز نخست ماه مبارک رمضان صوت دلنشین قرآن از همه خانه‌ها و جای جای شهر به گوش می‌رسد. در این ماه دوستداران قرآن گرد هم می‌آیند تا روز و شب خود را با نور قرآن معطر سازند. محافل قرآنی در ماه رمضان شور و نشاط بیشتری در بین مردم ایجاد کرده و در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بوستان‌ها صدای ترتیل خوانی قاریان گوش نوازی می‌کند.

مراسم ترتیل و جزء خوانی در 32 بقعه متبرکه استان

حجت الاسلام «پرویز بخشی‌پور» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به برنامه های قرآنی رمضان گفت: کرسی‌های تفسیر قرآن به نام «بیان وحی» با حضور مفسران کشوری در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و بشرویه برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی از برگزاری ترتیل خوانی و جزء خوانی در 32 بقعه متبرکه استان خبر داد و افزود: این مراسم همه روزه در آستان مقدس امامزادگان باقریه یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء آغاز می شود.

وی با اشاره به برگزاری 18 محفل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: امسال طبق سنوات گذشته سفره های کریمانه با افطاری ساده به کمک خیرین در 26 بقعه متبرکه را برپا می شود.

وظیفه هر مؤمن است که در ایام ماه مبارک رمضان ساعاتی از وقتش را برای تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن کریم اختصاص دهد، درغیر این صورت درتجارت با خداوند سبحان دچار خسران میشود، و چه زیباست که انسان با خداوند متعال که اجر و ثواب اعمال در این ماهها را چندین برابرقرارداده است تجارت و معامله نماید.

از « شمیم وحی» تا اجرای طرح «با قرآن در رمضان»

«حسن سلمانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در ماه رمضان گفت: طرح «با قرآن در رمضان» در شهرستان‌های مختلف و در چهار بخش مراسم تلاوت و ترتیل قرآن کریم (جزء خوانی) در 11 شهرستان، استفاده از قاریان برتر استانی برای اجرای تلاوت، دعوت از کارشناس قرآنی به منظور بیان نکات کلیدی آیات با رویکرد سبک زندگی اسلامی و مسابقه در ماه رمضان اجرا می‌شود

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی از برگزاری طرح قرآنی «شمیم وحی» با همکاری رادیو استان خبر داد و افزود: این برنامه به صورت روزانه با موضوعاتی شامل گفت‌وگو با چهره‌های شاخص قرآنی، معرفی تشکل‌های قرآنی برتر، سخنرانی با موضوع سبک زندگی قرآنی و اجرای مسابقه است.

سلمانی با اشاره به اینکه طرح قرآنی «بینات 22» از دیگر برنامه‌های قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در ماه مبارک رمضان است، بیان کرد: این برنامه با موضوع آموزش ترجمه و تفسیر عمومی قرآن با محوریت سوره مبارک غافر اجرا می شود.

به گفته وی برنامه قرآنی بینات 22 در قالب 23 جلسه آموزش حضوری و یک جلسه آزمون توسط مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

طنین دلنشین کلام وحی در 1500 جلسه قرآن خانگی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان و حافظان برتر استان در برخی شهرستان‎‌ها، ادامه داد: همچنین توزیع قرآن و محصولات قرآنی در برخی مناطق محروم، برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن در مساجد، حسینیه‌ها و پارک‌ها، سرکشی از جلسات قرآن مردمی و برگزاری جلسات تفسیر قرآن با حضور اساتید برتر از دیگر برنامه‌های قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در رمضان 98 است.

سلمانی با بیان اینکه در حال حاضر در حال حاضر 33 موسسه قرآنی، 46 خانه قرآن شهری و 173 خانه قرآن روستایی در استان فعال است، گفت: بیش از یک هزار و 500 جلسه قرآن خانگی در سطح استان فعال است که در ماه رمضان روزانه تشکیل و به تلاوت قرآن می‌پردازند.

برپایی دوازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در استان

«محمد جعفری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه مبارک رمضان، گفت: امسال برنامه‌های متنوعی در قالب جشن رمضان در سراسر استان برگزار می شود.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم استان در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: این نمایشگاه از 26 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری در محل حسینیه جماران بیرجند برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برپایی 60 غرفه در این نمایشگاه پیش بینی شده است، ادامه داد: این غرفه‌ها شامل نشر مکتوب، نشر دیجیتال، غرفه هنری و کارگاهی خوشنویسی و غرفه سبک زندگی همراه با نشست های علمی و تخصصی است.

جعفری با اشاره به تخفیف 40 درصدی کتب ارائه شده در نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی، عنوان کرد: همچنین نمایشگاه قرآن در تمام شهرستان‌ها تا پایان ماه رمضان برپا خواهد شد.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی از برگزاری 16محفل انس با قرآن در تمام شهرستان ها خبر داد و افزود: جلسات جزء خوانی همراه با تدبر و تفسیر قرآن نیز برگزاری می شود.

جعفری بیان کرد: طی ایام ماه مبارک رمضان، یک هزار جلد قرآن کریم در بین مساجد و محافل قرآنی در سطح استان توزیع می شود.

75 عنوان برنامه در قالب جشن رمضان برگزار می شود

به گفته وی مسابقه پیامکی نهج البلاغه و قرآن در فضای مجازی و همچنین تعزیه خوانی امیر المومنین علیه السلام در پارک آزادگان، توحید و شعبانیه در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی تاکید کرد: در مجموع 75 عنوان برنامه محوری در قالب جشن رمضان در طی ایام ماه مبارک رمضان در سطح استان اجرا می شود.

بی تردید یکی از رزق هایی که در این ضیافت الهی تقسیم می شود، رزق قرآن، و بهره‌مندی از این کتاب عزیز است. چون می دانید وقتی خدای متعال این ماه را در قرآن توصیف می‌کند، می فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآن».

وظیفه هر مؤمن است که در ایام ماه مبارک رمضان ساعاتی از وقتش را برای تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن کریم اختصاص دهد، درغیر این صورت در تجارت با خداوند سبحان دچار خسران می‌شود، و چه زیباست که انسان با خداوند متعال که اجر و ثواب اعمال در این ماهها را چندین برابرقرارداده است تجارت و معامله نماید.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام