چرا سالک در مناطقی از سمنان ریشه‌کن نمی‌شود؟


چرا  سالک در مناطقی از سمنان ریشه‌کن نمی‌شود؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از بیماری سالک به عنوان یک بیماری اندمیک در شهرستان دامغان نام برد و گفت: متاسفانه ریشه‌کنی این بیماری به‌دلیل عدم همرامی مردم منطقه به تاخیر افتاده است.

دکتر نوید دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به دلایل تداوم این بیماری در مناطقی از استان سمنان و عدم ریشه‌کنی آن اظهار کرد: عدم همراهی و همکاری مردم محلی در آموزش‌ها و عدم تاثیر برنامه‌های آموزشی و...اصلی‌ترین دلیل عدم ریشه‌کنی این بیماری است.

وی با بیان این‌که انگل سالک در زخم انسان و حیوان زندگی می‌کند از این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان نام برد و افزود: انگل سالک در بدن پشه خاکی سیر تکاملی پیدا کرده و با نیش پشه منتقل می‌شود. هم‌چنین پشه‌های خاکی که از این زخم‌ها تغذیه می‌کنند انگل آن را منتقل و سبب ابتلا به این بیماری می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان این‌که متاسفانه برخی‌ها به سلامت خود هم اهمیت نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: راه مقابله با این بیماری و ریشه‌کنی آنها آموزش عمومی و گفت‌وگو با جوامع محلی درگیر این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان این‌که نیازمند آموزش بیشتر در این بخش هستیم، افزود: اثرگذاری برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه منوط به همکاری و همراهی مردم منطقه است.

دانایی با بیان این‌که رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که رسانه‌های سراسری و محلی توجه بیشتری به آموزش و سلامت داشته باشند.

این پزشک متخصص بر ضرورت توجه به خودمراقبتی تاکید و تصریح کرد: باید با آموزش و تعمیق فرهنگ سلامت و آموزش مسوولیت‌پذیری افراد در قبال سلامت خود را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان این‌که باید به آموزش به طوره ویژه توجه شود، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی، شبکه‌های بهداشت و...کمک به فرآیند آگاهی‌بخشی و ارتقا سطح دانستگی افراد است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا