«السیسی» تا 2030 بر مصر حکومت می کند


«السیسی» تا 2030 بر مصر حکومت می کند

رای دهندگان در مصر اصلاحیه های قانون اساسی که به «عبدالفتاح السیسی»،رئیس جمهوری این کشور اجازه می دهد تا سال 2030 میلادی در قدرت بماند را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «دیلی استار»،رای دهندگان در مصر اصلاحیه های قانون اساسی که به «عبدالفتاح السیسی»،رئیس جمهوری این کشور اجازه می دهد تا سال 2030 میلادی در قدرت بماند را تایید کردند.

منتقدان نگران هستند که این اقدام منجر به تحکیم پایه های یک حکومت دیکتاتوری،هشت سال پس از آن شود که قیام مردمی برای برقراری دموکراسی در مصر شکل گرفت.

«لاشین ابراهیم»،رئیس مرکز انتخابات ملی مصر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اصلاحیه هایی که قرار است به قانون اساسی 2014 الحاق شود با 88.83 درصد رای موافق به تصویب رسید.

این در حالی است که 44.33 درصد از 61 میلیون مصری واجد شرایط رای دادن در همه پرسی برای روشن شدن تکلیف این مسئله شرکت کرده بودند.

همه پرسی سراسری از روز شنبه تا دوشنبه برای به حداکثر رساندن تعداد شرکت کنندگان انجام شد.

«السیسی» در اولین اظهارات عمومی اش در مورد اصلاحات قانون اساسی از مردم مصر برای دادن رای «آری» در این زمینه تشکر کرد.

دقایقی پس از اینکه ابراهیم نتایج این همه پرسی را اعلام کرد ،«السیسی» در یک پیام توئیتری نوشت که مصری ها صحنه باشکوهی را با مشارکت در این همه پرسی خلق کردند که در رکورد تاریخی کشور ما نوشته خواهد شد.

این در حالی است که رسانه های حامی دولت،نمایندگان و فعالان کسب و کار برای دادن رای «آری» و مشارکت بالا در این همه پرسی موظف شده بودند و مقامات مصری تهدید کرده بودند که هر کس این همه پرسی را تحریم کند،تحریم خواهد شد.

به طور کلی این اصلاحیه ها منجر به افزایش دوره ریاست جمهوری از 4 سال به 6 سال می شود و هر رئیس جمهوری می تواند حداکثر دو دوره ریاست جمهوری را داشته باشد.

اما این اصلاحیه ها شامل یک بند ویژه مخصوص «السیسی» است که دوره دومی کنونی 4 ساله خود را به 6 سال افزایش می دهد و به او اجازه می دهد تا یک دوره 6 ساله دیگر هم از سال 2024 میلادی رئیس جمهوری مصر باشد که در نتیجه می تواند تا سال 2030 میلادی بر مصر حکومت کند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا