تاثیر عملیات آبخیزداری در مهار سیلاب


تاثیر عملیات آبخیزداری در مهار سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تأثیر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مهار سیلاب را تشریح کرد.

علی محمدی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود ۹۳ سد خاکی در سطح استان، اظهار کرد: حجم مخزنی این سدها در هر بارش ۳۰ میلیون مترمکعب است که از ابتدای بارش‌های اخیر تا کنون، این سدها ۳ بار پر و خالی شدند که حجمی معادل ۹۰ میلیون متر مکعب آب را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سدهای خاکی سرعت سیل را کاهش می‌دهند، ادامه داد: این سدها بر خلاف سدهای بتونی که آب را پشت سد ذخیره می‌کنند، آب را جذب زمین و سفره‌های زیرزمینی کرده، بنابراین این سدها در طول بارش‌های متعدد، بارها پر و خالی می‌شوند.

وی با تشریح انواع عملیات آبخیزداری، بیان کرد: عملیات مکانیکی مانند احداث سدهای خاکی و بندهای ملاتی که با سنگ و خاک در ارتباط هستند، عملیات بیومکانیکی که ایجاد چاله در سطوح آبگیر و اجرای کنتور فارو را شامل می‌شود و عملیات بیولوژیک که ایجاد پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه است را از جمله عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری عنوان کرد.

محمدی‌مقدم در خصوص تأثیر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مهار سیلاب، گفت: تجربه ثابت کرده که اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب عملیاتی نشده بود بنابراین آب با سرعت بیشتر و حجم روان‌آب بالا جاری شده و به دنبال آن، حجم آبراهه از سطح آب‌راهه بالاتر آمده و با بروز سیلاب خسارات فراوانی به ابنیه مسکونی، زمین‌های کشاورزی و ابنیه فنی مانند پل‌ها وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در جریان سیلاب‌های اخیر کمتر به مسئله تأثیر آبخیزداری و آبخوان‌داری و نیز بندهای ملاتی در مهار سیلاب توجه شد، تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات انجام شده در این حوزه، کمک شایانی به تعدیل سیل و کاهش خسارت آن در بارش‌های فروردین‌ماه در استان شد تا جایی‌که علی‌رغم حجم فراوان بارش در استان، کاهش خسارت را شاهد بودیم و خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

محمدی‌مقدم با رد نظرات مطرح شده در خصوص اقدامات آبخیزداری استان در بالا دست زاینده‌رود، بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد مساحت استان در حوضه آبی کارون بزرگ قرار دارد و غالب اقدامات آبخیزداری استان نیز در این حوضه انجام می‌گیرد که حاصل تمام این فعالیت‌ها ورود روان‌آب کمتری به خوزستان بوده است.

وی تأکید کرد: با توجه به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی استان، حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد آب حاصل از بارش، از استان خارج می‌شود که اقدامات آبخیزداری باعث کاهش این رقم و جذب بیشتر آب و همچنین جلوگیری از خروج و فرسایش خاک استان، تا حد امکان می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: شش استان چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، لرستان و خوزستان در حوضه کارون قرار دارند که اگر در تمام این مناطق به مسئله آبخیزداری و آبخوان‌داری توجه شود شاهد، کاهش چشمگیر بروز سیلاب و خسارات آن خواهیم بود.

محمدی‌مقدم در خصوص میزان اعتبارات حوزه آبخیزداری، گفت: در سال گذشته و با دستور رهبری، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به این حوزه اختصاص یافت که سهم استان در مجموع ۲۵ میلیارد تومان بود و امسال نیز با تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو، انتظار داریم ۳۰ میلیارد تومان به آبخیزداری استان اختصاص یابد.

وی با اشاره به آغاز ۱۰۶ پروژه آبخیزداری در ۳۰ شهرستان و ۳۰ حوزه آبخیزداری استان، یادآور شد: مهم‌ترین پروژه موفق سال گذشته پخش سیلاب کلامویی دشت خانمیرزا بود که با هدف احیای دشت و سفره‌های زیرزمینی منطقه، اجرای موفقی داشت ضمن اینکه برای سال جاری طرح احیای مرغ‌زار شهرکرد را پیش رو داریم که ۵ میلیارد تومان برای اجرای آن تخصیص یافته است.

محمدی‌مقدم در تشریح اهداف احیای مرغ‌زار شهرکرد، گفت: با توجه به تضعیف سفره‌های زیرزمینی در مزرعه بحرانی شهرکرد، این طرح با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه و مهار و کنترل کانون ریزگرد داخلی اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اولویت برنامه‌های آبخیزداری در استان با مناطقی است که با معیشت و اقتصاد مردم سروکار دارد، ادامه داد: ۱۱ دشت کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد ۴ دشت ممنوعه بحرانی هستند از جمله مرغ‌زار شهرکرد و دشت خانمیرزا که درصدد احیای آن‌ها هستیم تا با تولید و ایجاد اشتغال گامی در جهت تحقق بیانات رهبری در راستای «رونق تولید» برداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل