چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟


چندین سال قبل وقتی افراد رایانه هایشان را با هم به اشتراک می گذاشتند مجبور بودند از یک رایانه برای انجام فعالیت هایشان استفاده کنند. در چنین شرایطی هر کاربر پروفایل خودش را داشت.  چند وقتی بود که قابلیت مشابهی در گوشی های اندرویدی وجود نداشت اما سال 2014 بود که همه چیز تغییر کرد و گوگل قابلیت چند کاربره را با به روزرسانی Android 5.0 Lollipop...

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

چندین سال قبل وقتی افراد رایانه هایشان را با هم به اشتراک می گذاشتند مجبور بودند از یک رایانه برای انجام فعالیت هایشان استفاده کنند. در چنین شرایطی هر کاربر پروفایل خودش را داشت. چند وقتی بود که قابلیت مشابهی در گوشی های اندرویدی وجود نداشت اما سال ۲۰۱۴ بود که همه چیز تغییر کرد و گوگل قابلیت چند کاربره را با به روزرسانی Android 5.0 Lollipop معرفی نمود. حالا این قابلیت بخش ضروری از هر گوشی و تبلت اندرویدی است و مزایایی هم می تواند به همراه داشته باشد. حالا سوال اینجاست که این قابلیت چیست و چگونه بر روی گوشی اندرویدی کار می کند؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم چرا باید از مولتی یوزر در اندروید بر روی گوشی های اندرویدی استفاده کنیم.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟
چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

یوزر پروفایل اندروید چیست؟

پروفایل کاربری به شما اجازه می دهد دستگاه اندرویدی تان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید بدون اینکه داده های شخصی تان در اختیار آن ها قرار گیرد. زمانی که کاربر یا پروفایل جدیدی ایجاد می کنید درست مثل این است که اکانت کاربری دیگری بر روی رایانه ویندوزی تان ایجاد می کنید. در چنین شرایطی هر کاربر فضای خاص خودش را بر روی اکانت گوگل دارد و می تواند تنظیمات، برنامه ها، فایل ها و پیام های خاص خودش را داشته باشد. سه نوع پروفایل به نام های ادمین، کاربر و مهمان وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

چرا هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر پیام اجازه دسترسی به داده ها نشان داده می شود

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

چه چیزی در این شرایط به اشتراک گذاشته می شود و چه چیزی به اشتراک گذاشته نمی شود؟

درباره موارد زیر محتاط باشید چون با دیگران به اشتراک گذاشته می شود:

به روزرسانی های برنامه برای برنامه های رایج تماس های تلفنی ورودی مصرف فضای ذخیره سازی مصرف داده

موارد زیر با دیگران به اشتراک گذاشته نخواهد شد:

فایل ها( تصاویر، فایل های ویدئویی و موسیقی) برنامه های نصب شده داده های برنامه همچون چت ها، هیستوری و غیره نوتیفیکیشن ها پیام های کوتاه حذف برنامه ها مخاطبین و هیستوری تماس ها

به عنوان مثال اگر نتفلیکس را بر روی پروفایل خودتان نصب کرده باشید این گزینه در پروفایل دیگران وجود نخواهد داشت. با اینحال اگر کاربر دیگری نت فلیکس را هم نصب کرده باشد و هر دوی شما قادر خواهید بود برنامه را به روز کنید. البته این موضوع بدین معنی نیست که هیستوری استفاده از این برنامه برای سایر کاربران هم در دسترس خواهد بود. به طور مشابه، حذف نت فلیکس از روی پروفایل تان باعث حذف آن از پروفایل دیگران نخواهد شد. خوب حالا که کمی درباره پروفایل کاربری اطلاعاتی به دست آوردیم باید ببینیم چرا از این قابلیت استفاده می کنیم.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

از فضای شخصی تان لذت می برید:

فرض کنید شما عاظق تماشای ویدئوهای تیک تاک در یوتیوب هستید. حالا فرض کنید دوست شما یوتیوب تان را بر روی گوشی چک می کند و بهترین ویدئوهای تیک تاک را می بیند. شاید دوست نداشته باشید کسی به مسائل شخصی تان دسترسی داشته باشد و از این بابت احساس خجالت می کنید. به کمک قابلیت چند کاربره موارد ذخیره شده از این برنامه ها فقط برای خودتان باقی می ماند و فرد دیگری قادر به دیدن آن نخواهد بود.

داده هایتان امن می ماند:

اگر خواهر یا برادر کوچک تر دارید یا اینکه در خانه تان فرزند کوچکی دارید ممکن است به گوشی تان دسترسی داشته باشند و بخواهند بازی کنند یا یوتیوب را ببینند. اگرچه این موضوع ممکن است برایتان زیاد مهم نباشد اما گوشی های امروزی داده های مهمی در خود دارند. یک ضربه ناگهانی می تواند همه اطلاعات تان را در دسترس دیگران قرار دهد.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

با اینکه در گوشی های اندرویدی قابلیت قفل کردن برنامه ها وجود دارد اما این قابلیت کاملا مفید نخواهد بود. اما به کمک قابلیت چندکاربره داده های شما جایش امن است و دیگر در معرض چنین خطراتی قرار نمی گیرد.

می توانید محتوایتان را قفل کنید:

اگر نتوانید پروفایل تان را امن کنید استفاده از قابلیت چند کاربره چه ارزشی برایتان خواهد داشت؟ گوشی ها و تبلت های اندرویدی از روش های متعددی برای قفل صفحه نمایش استفاده می کنند. هر کاربری می تواند روش خاصی را برای قفل کردن گوشی انتخاب کند و به کمک آن داده هایش را در محیط امنی نگه دارد.

bloatware چیست و چرا روی گوشی ها و کامپیوترها نصب می شود؟

می توانید فردی را مهمان کنید:

پروفایل های کاربری زمانی که یکی از اعضای خانواده یا دوست تان به طور منظم از گوشی تان استفاده می کنند بسیار مفید خواهد بود. دوست دارید گوشی تان را برای مدت زمان کوتاهی با دوست تان به اشتراک بگذارید؟ خوب چرا از پروفایل مهمان استفاده نمی کنید؟ پروفایل مهمان کاربری است که می تواند برای مدت زمان خاصی از گوشی تان استفاده کند.همانند پروفایل کاربری، پروفایل مهمان فضای جداگانه خودش را دارد و به هیچ کدام از داده هایتان دسترسی نخواهد داشت.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

استفاده از پروفایل مهمان مزایای زیادی نسبت به پروفایل کاربری معمولی دارد. اولا ، این ها موقتی هستند و پاک کردنشان بسیار ساده است. دوما مهمانان می توانند به راحتی بعد از اینکه کارشان با گوشی شما تمام شد حساب شان را پاک کنند. وقتی می خواهیدبه فردی اجازه دهید برای مدت زمان کوتاهی از گوشی تان استفاده کند این قابلیت بسیار مفید خواهد بود.

می توانید محتوایتان را محدود کنید( فقط برای تبلت):

هم پروفایل کاربری و هم پروفایل مهمان، کنترل ادمین را ندارند و هر فردی که از این پروفایل ها استفاده می کند می تواند هر سایت، برنامه یا محتوایی را گشت و گذار کند. اما اگر بخواهید کاربر را تنها به چند برنامه یا محتوای خاص محدود کنید چطور؟ اگر دوست داشته باشید کودکان تان ر محدودتر نمایید چه؟ برای چنین موقعیت هایی می توانید از مزایای پروفایل محدود شده استفاده کنید. به کمک این نوع پروفایل می توانید قابلیت ها و محتوای پروفایل را که در دسترس کاربر قرار می گیرد کنترل کنید.

اجازه نمی دهید زمان، متوقف تان کند:

کاربران به جز کاربران مهمان مجبورند اکانت گوگل شان را اضافه کنند تا بتوانند پروفایل کاربری شان را راه اندازی نمایند. گاهی از اوقات، کاربری که برایش پروفایل ایجاد می کنید در کنار ما نیست و نمی تواند اکانت گوگلش را در اختیارمان بگذارد اما این موضوع بدین معنی نیست که نمی توانید پروفایلش را ایجاد کنید. به هنگام ایجاد کاربر جدید از شما پرسیده می شود که می خواهید اکانت را همین حالا تنظیم کنید یا بعدا اینکار را می کنید. کافیست در این شرایط بر روی Not now ضربه بزنید. با انجام اینکار پروفایل کاربری ایجاد خواهد شد اما کاربر بعدا می تواند تنظیمات آن را انجام دهد.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

می توانید به راحتی بین پروفایل ها سوییچ کنید:

هر وقت که فردی بخواهد از گوشی شما استفاده کند مجبور نیستید به تنظیمت بروید و پروفایل را عوض کنید.برای اینکه بتوانید اینکار را از روی هر صفحه ای انجام دهید از بالا به پایین دست تان را بکشید تا ناحیه نوتیفیکیشن ها برایتان باز شود. حالا می توانید بر روی آیکون کاربری کوچک ضربه بزنید و پروفایل متفاوتی را انتخاب کنید.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

برای انتخاب پروفایل از صفحه قفل، بر روی آیکون کاربر که در گوشه راست و بالا وجود دارد ضربه بزنید.

می توانید کاربر را از صفحه قفل هم اضافه کنید:

نه تنها می توانید از صفحه قفل کاربری را تغییر دهید بلکه می توانید به طور مستقیم از همین مکان اقدام به اضافه کردن کاربر کنید. برای اینکار باید تنظیمات Add users from lock screen را فعال کرده باشید. موقعیت این تنظیم ممکن است متغیر باشد. بر روی برخی از دستگاه ها می توانید آن را در Settings> Security and Location > Lock screen preferences بیابید و در برخی ممکن است آن را در Settings > Users پیدا کنید.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

مصرف داده و فضای ذخیره سازی را می بینید:

با اینکه پروفایل ها فضای شخصی خودشان را دارند اما از فضای ذخیره سازی یکسانی استفاده می کنند. اگر دستگاه شما ۶ گیگ فضای آزاد دارد و ۱ گیگ فیلم سینمایی اضافه کرده اید فضای کل در دسترس برای کل کاربران به ۵ گیگ کاهش می یابد.

حالا اگر دستگاه شما حافظه کمی داشته باشد ممکن است کاربر دیگر نتواند فضای شخصی اش را به درستی مدیریت کند. این موضوع کمی سردرگم کننده است.

اما کاربران می توانند به راحتی فضایی که توسط سایر کاربران اشغال شده است را ببینند. برای اینکار باید سری به بخش Settings > Storage بزنند. در این بخش جزییات فضای مصرفی برای همه کاربران نشان داده می شود. همچنین می توانید مصرف داده های موبایل و وای فای را در بخش Settings > Data usage ببینید. کاربران تنها می توانند مقدار فضای ذخیره سازی را ببینند و محتوای واقعی را نخواهند دید

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

می توانید تماس ها و پیام های کوتاه را محدود کنید:

به طور پیش فرض پروفایل کاربر می تواند تنها تماس دریافت کند. او قادر به برقراری تماس یا دریافت پیام نخواهد بود. هر گونه پیام کوتاهی زمانی دریافت می شود که پروفایل کاربری تغییر می کند. با اینحال اگر صاحب گوشی بخوهد می تواند برای هر پروفایل کاربری تماس و پیام کوتاه خاصی را در نظر داشته باشد.برای انجام اینکار می توان سری به بخش Settings > Users زد. بر روی ایکون چرخ دنده کنار نام کاربری ضربه بزنید و تماس و پیام کوتاه را برای فرد فعال کنید.

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

ادمین قدرت کامل را در اختیار دارد:

پروفایل کاربری و پروفایل مهمان نمی توانند کاربر دیگری ایجاد یا اضافه کنند. همه قدرت در دست پروفایل ادمین است.

سخن نهایی:

همانطور که مشخص است هر پروفایلی فضای جداگانه خود را برای برنامه ها و فایل ها دارد. به همین خاطر هر چقدر تعداد کاربران بیشتر باشد فضای ذخیره سازی هم کمتر می شود و بر روی عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد. علاوه بر این، همه پروفایل ها در پس زمینه اجرا می شوند و همین امر عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. پس در ایجاد پروفایل های متعدد هوشیار باشید.

نوشته چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟ اولین بار در ترفند سیتی. .

منبع

شاید دیگر مطالب روژانرا هم دوست داشته باشید

چرا باید از مولتی یوزر در اندروید استفاده کرد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نرم‌افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟