زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس کنیم


زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس کنیم

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید فکر کنیم که مدارس تنها جای درس دادن دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی است، گفت: باید زندگی اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف در مدارس تدریس شوند.

زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس کنیم

به گزارش ایکنا از فارس، علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 3 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با تأکید بر اینکه تمام ادارات و نهادها وظیفه دارند برای تأمین سلامت مردم مشارکت کنند، گفت: منابع انسانی مهم‌ترین مسئله در هر کشوری است و اصولاً برای داشتن یک زندگی خوب داشتن دو مشخصه آرامش و سلامت ضروری است.
وی با یادآوری اینکه شعار امسال ما پوشش همگانی بهداشت و سلامت است، افزود: در کشور ما پوشش همگانی سلامت تأمین شده است و در بسیاری از مکان‌ها در مراکز بهداشتی، مراقبت‌های بهداشتی و اولیه ارائه می‌شود.
بهادر با بیان اینکه دنیا از مرحله بیماری‌های عفونی عبور کرده است، گفت: منشأ بیماری‌هایی غیر واگیر که اکنون دامن‌گیر جوامع شهری است، بیشتر به تغذیه بازمی‌گردد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ما مدارس کوچکی داریم که فرزندان ما نمی‌توانند در آنجا به راحتی ورزش و بازی کنند و تحرک داشته باشند لذا بهترین کاری که باید روی آن صحه گذاشت و اصرار کرد، وجود پارک‌های بزرگ در شهرهاست.
وی با تأکید بر اینکه هر شهری باید به اندازه سرانه جمعیتش پارک‌هایی داشته باشد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که در جوامع شهری مواجه هستیم این است که مردم معمولاً در منازل خود خیلی آفتاب نمی‌بینند و این منشأ برخی از بیماری‌ها می‌شود به همین دلیل است که وجود پارک‌های بزرگ در سطح شهرها ضروری است.
بهادر اظهار کرد: متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که کوه‌های اطراف شهر توسط بسیاری از ارگان‌ها گرفته شده است و اجازه نمی‌دهند مردم به آنجا بروند در صورتی که این‌ها باید به پارک تبدیل شده تا مردم بتوانند برای تأمین سلامت خود به آنجا مراجعه کنند.
وی، نقش کشاورزان را برای کاهش سموم موجود در میوه‌ها و مواد غذایی یادآور شد و گفت: علاوه بر این‌ها کارخانجات ما نیز باید سلامت‌محور باشند زیرا اگر پیشگیری نکنیم هر روز به تعداد بیماران در بیمارستان‌ها افزوده می‌شود.
بهادر با یادآوری اهمیت نقش مدرسه در زندگی انسان گفت: زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید فکر کنیم که مدارس تنها جای درس دادن دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی است، بلکه باید زندگی اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف در مدارس تدریس شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتقاد از عدم فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت: اگر به 30 کیلومتری فاصله اطراف شهرها نگاه می‌کنیم مانند این است که مزرعه پلاستیک کاشته‌ایم لذا باید این مسائل را در مدارس آموزش دهیم تا بدانند که حفاظت از محیط زیست و تأمین سلامت مهم است.
وی با تأکید بر اینکه باید بهداشت و سلامت در مدارس تدریس شود، گفت: آموزش و پرورش، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و تمام ادارات باید در بحث تأمین سلامت مشارکت داشته باشند تا بتوانیم محیط سالم و خوبی داشته باشیم.
بهادر ادامه داد: همچنین شهرداری‌ها باید پارک‌های بزرگ و مکان‌هایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری آماده کنند تا مردم بتوانند در این مکان‌ها ورزش کنند زیرا این‌ها باعث می‌شود هزینه‌های درمان در کشورمان کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه سخنان خود به انتشار اخباری مبنی بر خوردن ملخ در مناطق جنوبی استان فارس اشاره کرد و گفت: ملخ مرده نباید خورده شود البته ملخ هم ارزش غذایی چندانی ندارند.
وی با تأکید بر اینکه ملخ آفت است و باید با آن مبارزه کرد تا از بین بروند وگرنه با تهدید غذایی و کمبود مواد غذایی مواجه خواهیم شد، گفت: مردم به شدت از از خوردن ملخ در جاهایی که سمپاشی شده است، پرهیز کنند.
بهادر با ذکر این نکته که ما متولی خرید و فروش ملخ نیستیم، گفت: ما هشدارهای لازم را در این باره ارائه کرده‌ایم ولی باز هم می‌گوییم باید با این آفت مبارزه کنیم و خوردن ملخ هم مبارزه با آن نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به بحث سلامت روان اشاره کرد و گفت: سلامت روان یک موضوع پیچیده‌تر از سلامت کلی است زیرا در سلامت مؤلفه‌های مختلفی دخیل است که بیشتر به خارج از حیطه اختیارات ما باز می‌گردد.
وی افزود:‌ در بحث تأمین سلامت روان بسیاری از موارد رفاهی، اجتماعی و حقوقی مردم دست وزارت بهداشت نیست که بتواند ورودی داشته باشد لذا ما تنها می‌توانیم آموزش‌هایی در بحث سلامت روان ارائه دهیم ولی نمی‌توانیم زمینه‌های آن را مهیا کنیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)