مساجد جوان محور، موفق تر و تاثیرگذار


مساجد جوان محور، موفق تر و تاثیرگذار

مازندران یکی از سه استانی است که بیشترین تعداد مساجد، تکایا و حسیسنه های کشور را داراست که به جهت حضور فعال جوانان توانسته در فعالیت های فرهنگی با محوریت مسجد موفق عمل کند؛ تا مسجد کارآیی اصلی خود را داشته باشد.

خبرگزاری شبستان-مازندران، پس از ظهور حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) و تشکیل اولین حکومت اسلامی در مدینه، مکانی دائر شد که پیامبر گرامی اسلام آن را مسجد نام نهادند. پیامبر گرامی اسلام مسجد را محفل انبیاء و خانه پرهیزگاران معرفی کرده اند و بر توجه به آن تاکید فراوان داشتند، اهمیت این مکان مقدس نه تنها در کلام پیامبر اسلام وجود داشت، بلکه مورد تاکید ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز بود به گونه ای که امام علی(علیه السلام) بودن در مسجد را در بودن در بهشت ترجیح می داد چون مسجد را موجب خشنودی خدا و بهشت را موجب خشنودی خلق خدا می دانست. در قرآن مجید نیز آیات زیادی بر اهمیت جایگاه مسجد وجود دارد به طوریکه 28 بار عنوان مسجد در آیات وحی قرآن بیان شده است.

مسجد در 1400 سال از ظهور اسلام جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد حتی در ظهور تمدن مثال زدنی و بی نظیر مسلمانان در قرن سوم تا هفتم هجری، مسجد مکانی ویژه در تولید علوم نو، فنی، مهندسی و پایه داشته است!

در قرن اخیر و وقوع بزرگترین انقلاب دینی دنیا که با هدف احیای قرن سوم تا هفتم هجری شمسی رقم خورد، مسجد جایگاه ویژه ای داشته است. مسجد مکان برنامه ریزی برای مبارزه با حکومت طاغوتی شاهنشاهی بوده به گونه ای که بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را سنگری محکم برای دفاع از اسلام و انقلاب دانسته که باید حفظ شود!

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر نقش مهم و تاثیرگذار مسجد در ایجاد جریان ها و انقلاب های جوامع اسلامی تاکید داشته اند، ایشان در دی ماه سال 75 در دیدار با علما، طلاب و اقشار مختلف مردم شهر مقدس قم در تعریف مسجد، آن را مبداء حرکت های بزرگ انقلاب مردم جوامع اسلامی دانستند و تاکید کردند: مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت ها و حرکت های اسلامی بزرگی شده است. مثلا قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطه ی نظامی استعمار فرانسوی ها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطه ی خود را با مساجد و با دین و ایمان مساجد قطع کردند.

از این سخن رهبری باید دریافت که دشمنان اسلام برای از بین بردن مبداء خیزش های انقلابی یقینا مساجد را مورد حمله قرار می دهند. نمونه آن را می توان در موج بیداری اسلامی دید که وقتی در کشورهای منطقه شکل گرفت رژیم های دست نشانده ایی همچون دولت بحرین اقدام به تخریب مساجد می کردند!

یقینا اگر دشمنان اسلام بخواهند نتیجه عملکرد خود را در تخریب افکار دینی مردم مشاهده کنند به تعداد افرادی که در مساجد حضور می یابند می نگرند. هدف دشمن نیز کمرنگ کردن نقش مسجد در جوامع اسلامی و بی تاثیری آن در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان است. اگر جامعه ای نتواند قشر جوانش را محب خانه خدا که مساجد هستند کند یقینا در دراز مدت دچار خسران خواهد شد. جوانان مهم ترین اقشار و مخاطبان مسجد برشمرده می شوند که نباید نسبت به جذب آنان غفلت ورزید! جذب جوانان نیز در توجه به توانمندی ها و استعدادهایشان است. جوانان تنها نیاز به توجه و احساس مسئولیت و امنیت دارند که شرایط تمامی این موارد در مسجد فراهم است.

* جذب جوان با کلام امکان پذیر نیست

حجت الاسلام «غلام رضا آقاجانی» به خبرنگار شبستان گفت: جوانان در سن جوانی نگاه خاصی به دنیای اطرافشان دارند، جذب جوانان در مسجد با کلام امکان پذیر نیست بلکه متولیان مسجد بایدمراقب رفتارشان باشند.

عضو هیئت علمی حوزه علمیه شهرستان قائمشهر افزود: باید جوان را بشناسیم و بدانیم جوان چه کسی است و چگونگی برخورد با او و خواسته‌هایش را بدانیم چراکه جوانان به دنبال بر عهده گرفتن مسئولیت هستند بنابراین باید بخشی از فعالیت‌های مسجد را برعهده جوانان قرار دهیم.

حجت الاسلام آقاجانی با بیان اینکه باید به هیجان و شور جوانی توجه کنیم، تصریح کرد: اگر امامان جماعت با نوجوانان دوست شوند آنان نیز با مساجد بیشتر انس گرفته و امامان جماعت را به عنوان محرم اسرار خود قرار خواهند داد.

* مهم ترین رکن مسجد تربیت نیرو در تراز آرمان های الهی و انقلابی است

«محمد امین زحمتکش» در گفتگو با شبستان با بیان اینکه جذب جوان باید با ادبیات این نسل همراه باشد، اظهار کرد: وقتی با کودکی دوساله سخن می گوییم نمی توانیم ادبیاتی که برای یک فرد پنجاه ساله به کار می بریم استعمال کنیم، از این رو برای ارتباط با جوانان باید هم ادبیات با آنان شد.

این روحانی جوان مازندرانی با تاکید بر اجرای برنامه های فرهنگی مهیج در مساجد، بیان کرد: شور جوانی اقتضا می کند متولیان مسجد با برگزاری برنامه های مهیج جوانان را به سمت خود جذب کنند، هر چند در بسیاری از مساجد استان این مهم رعایت می شود و شاهد حضور گسترده نوجوانان و جونان از اقشار مختلف جامعه در مساجد هستیم.

مازندران یکی از سه استانی است که بیشترین تعداد مساجد، تکایا و حسیسنه های کشور را داراست که توانسته در فعالیت های فرهنگی با محوریت مسجد موفق عمل کرده باشد. نکته قابل تامل در بررسی این علل موفقیت، حضور جوانان در این اماکن مقدس است که موجب شده تا مسجد کارآیی اصلی خود را داشته باشد، مهم ترین رکن مسجد تربیت نیرو در تراز آرمان های الهی، اسلامی، انقلابی و ولایی است از این رو اگر قشر جوان در مساجد حضور نداشته باشند مساجد از اهداف اصلی خود دور خواهند شد.

پایان پیام/286

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟