مروری کوتاه بر ناب ترین حکمت های نبوی


مروری کوتاه بر ناب ترین حکمت های نبوی

کتاب «حکمت های نبوی» شامل ترجمه و شرح کوتاه 40 حدیث اعتقادی، معرفتی و اخلاقی از پیامبر اسلام(ص)، نوشته «‌حسن ره بیگ» به تازگی روانه بازار نشر شده و جلوه هایی از سبک زندگی اسلامی را ترسیم می کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کتاب «حکمت های نبوی» شامل ترجمه و شرح کوتاه ۴۰ حدیث اعتقادی، معرفتی و اخلاقی از پیامبر اسلام(ص) به همت انتشارات «خرسندی» منتشر شد.

این اثر که به قلم «حسن ره پیگ» روانه بازار نشر شده است مشتمل بر ۴۰ حدیث در موضوعات مختلف از لسان حضرت رسول(ص) است.

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «اگرچه از برخی معصومان(ع) نقل شده که پیامبر اعظم(ص) هیچگاه به اندازه عقل و فهم خود با مردم سخن نگفت اما در عین حال سخنان ایشان با مردم علی رغم قصور و نقص درک ما متضمن نکات و آموزه های ژرف و مستحکمی است که فهم آنها تا اعماق جان تشنگان حکمت نفوذ می کند و هر نکته ای از نکات آن درهایی از علم را پیش روی انسان باز می کدن و سرور و بهجت روح را فراهم می کند».

همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب آمده است: «علی رغم وجود روایات مشترک در منابع شیعی و اهل تسنن، در این کتاب جوامع روایی شیعه مبنای انتخاب روایات قرار گرفت و در تمام چهل حدیث به منابع شیعه ارجاع داده شد اگرچه برخی از این روایات یا قسمت هایی از آنها در منابع عامه نیز نقل شده است.»

برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان، سیزدهمین حدیث این کتاب را که اختصاص به حب و همراهی دارد به همراه شرح و توصیف نویسنده ارایه می کنیم:

قال رسول الله (ص): «مَن أحَبَّنا کانَ مَعَنا یَومَ القِیامَةِ ، ولَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ حَجَرًا لَحَشَرَهُ اللّه ُ مَعَهُ»

ترجمه: رسول خدا(ص) فرمود: هرکس ما را دوست بدارد در روز قیامت همراه ما خواهد بود و اگر انسانی سنگی را دوست بدارد خداوند او را همراه آن سنگ محشور می کند.

شرح:

حب به معنای دوست داشتن و علاقه و جذبه قوی بین محب و محبوب او است. این علاقه وقتی به حد کافی رسید نوعی اتحاد و وحدت بین شخص و محبوب او ایجاد می کند. به طور مثال اگر چیزی محبوب را آزار دهد محب نیز از آن نا راحت می شود و اگر چیزی محبوب را خوشحال کند باعث شادی محب می شود. گاه محب، محبوب را به اندازه خوب یا حتی بیش از خود دوست می دارد و حاضر است برای حیات یا خشنودی محبوب خود را فدا کند. لذا بین این دو نوعی پیوستگی و چسبندگی ایجاد می شود که سرنوشت آنها را به یکدیگر وابسته می کند لذا حضرت رسول(ص) می فرمایند: «بر اثر حب، همراهی و معیت بین انسان و محبوب و معشوق او به وجود می آید حتی اگر محبوب انسان یک سنگ و بت و امر موهوم باشد.»

معنای دقیق تر سخن پیامبر اسلام(ص) آن است که در عالم تکوین و نفس انسان، حقیقت محبوب حضور دارد و از او جدا نمی شود و در واقع جزیی از وجود او شده است لذا تجسم حقیقت نفس و روح محب قایل انفکاک از محبوب او نیست حتی اگر در این دنیا فاصله مکانی و فیزیکی بین آنها وجود داشته باشد، در حقیقت بین آنها اتحاد وجود دارد و این اتحاد به معنای واقعی در عالمی که حقایق نفس قابل مشاهده است، دیده می شود و در این دنیا تنها برخی از آثار این اتحاد قابل درک است نه حقیقت آن.

اما اثر مهم بیان حضرت(ص) آن است که ویژگی های محبوب بر نفس محب تاثیر می گذارد و سرنوشت و حیات ابدی او به حب و محبوب او ارتباط دارد. اگر انسان همراه خوبی و حق و نور باشد محبوب به او کمک می کند و احساس و درک لذت و ابتهاج به او دست می دهد و برعکس اگر همراه انسان، زشتی و ظلمت و درد باشد انسان چیزی جز رنج و ترس و ناآرامی را درک نخواهد کرد. لذا اگر خدا و اهل بیت(ع) محبوب انسان باشند در روز قیامت یا به عبارت دیگر در عالم حقیقت که ظهور حق است خداوند و اولیای او با انسان همراهند و این مایه سرور و بهجت انسان خواهد.

گفتنی است کتاب «حکمت های نبوی»، در 162 صفحه و بهای 18 هزار ریال، به تازگی روانه بازار نشر شده است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟