سیاست« صفر واردات» واشنگتن ضد تهران شکست خورده است


سیاست« صفر واردات» واشنگتن ضد تهران شکست خورده است

یک روزنامه آمریکایی، سیاست «صفر واردات» کاخ سفید ضد تهران برای مجبور کردن این کشور برای مذاکره یا تغییر رفتارش را شکست خورده دانست، زیرا تهران هرگز به پای میز مذاکره با آمریکا نمی نشیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: احتمال نمی رود که سیاست «صفر واردات» واشنگتن ضد ایران موفقیت آمیز باشد و تهران را به سمت مذاکره برای معامله جدید و با شرایط جدید یا حتی تغییر رفتار در منطقه سوق دهد.

قرار است که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز(دوشنبه دوم اردیبهشت 1398) دوره معافیت برخی از کشورها را که اجازه خرید نفت ایران در سایه تحریم آمریکا را داشتند، اعلان می کند. این تصمیم از دوم می 2019 میلادی در چارچوب فشار جدید کاخ سفید بر ایران اجرایی می شود.

« جاش روگن » نویسنده آمریکا در گزارش خود در این روزنامه معتقد است که اعلام پایان معافیت، پیامدهایی را بر بازارهای نفت جهانی که مشتاقانه منتظر تصمیم «دونالد ترامپ» برای تمدید این معافیت بودند، خواهد گذاشت.

اگرچه مسئولان آمریکایی براین باورند که پیامدهای این تصمیم نگران کننده نیست، زیرا عرضه کنونی بیشتر از تقاضاست و سایر کشورهای تامین کننده نفت از جمله عربستان و امارات متعهد شدند تا کمبود بازار نفت را جبران کنند.

روگن به نقل از یک مسئول ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: سیاست صفر واردات ایران با پمپئو و هماهنگی با رئیس جمهوری آمریکا آغاز شد.

وی در گزارش خود آورده است که هدف ترامپ از افزایش فشار بر ایران، مجبور کردن این کشور برای نشستن بر میز مذاکرات و انعقاد معامله بهتر از دوره «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکاست، اما تهران بارها اعلام کرده است که قصد انجام آن را ندارد. به همین دلیل کاخ سفید، فشارها بر تهران برای کاهش فعالیت هایش در سراسر جهان بیشتر می کند.

باوجود اینکه اطلاعات داخلی آمریکا درباره صادرات نفت ایران علنی و مشخص نیست، اما گزارش های تحلیلگران در بخش های خصوصی نشان می دهد که صادرات نفت ایران در اوایل سال 2019 میلادی افزایش یافته است. اگرچه این صادرات در مارس کاهش یافته است. به نظر می رسد که کشورهای وارد کننده نفت تلاش دارند تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

احتمال می رود که این کاهش خرید در مارس به سیاست پایان معافیت برگردد؛ اما برخی از کشورها مانند ژاپن تلاش دارند تا با آمریکا در این باره وارد گفتگو شوند، به همین دلیل واردات نفت خود را از ایران کاهش نداده اند.

تحلیلگران معتقدند که این فشارهای آمریکا برای نشاندن ایران بر سرمیزمذاکره به شکست منجر خواهد شد، چرا ایران در طول 40 سال گذشته نشان داده است که اینگونه تحریم نمی تواند مقامات ایرانی را مجبور به پذیرش خواسته های کاخ سفید کند.

از این رو، واشنگتن با افزایش فشارها بر تهران تنها باعث خواهد شد تا خسارت هایی جبران ناپذیری به قوانین بین المللی و همچنین بازارهای نفتی وارد آید، زیرا اقدامات یک جانبه آمریکا و تن دادن اتحادیه اروپا به خواسته های واشنگتن تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل