این روزها شایعه های زیادی در مورد توقیف برخی فیلم های سینمایی شنیده می شود. فیلم «رحمان 1400» بعد از فروش 2 میلیارد تومانی توقیف شد و چند روز بعد خبر توقیف فیلم «قصر شیرین» آمد که بلافاصله روز بعد، آن را تکذیب کردند. نکته ای که شاید نظر خیلی ها را به خود جذب می کند این است که وجود چنین شایعه هایی می تواند حربه ای باشد تا مردم برای دیدن اینگونه فیلم ها به سینما بروند و به طبع فروش آنها نیز افزایش یابد. برای بررسی این موضوع با رضا سعیدی پور مدیر عامل پردیس سینمایی آزادی گفت و گو کردیم که در ادامه آن را از نظر می گذرانیم.

رضا سعیدی پور در گفتگو با خبرنگار برنا شایعه هایی مثل توقیف فیلم را در فروش بیشتر آن بی تاثیر دانست و گفت: از نظر من خود فیلم باید جاذبه این را داشته باشد که مردم برای دیدن آن به سینما بیایند، اگر فیلمی فاکتورهای لازم برای جذب مخاطب را نداشته باشد و کارگردان بخواهد با این حربه مردم را به سینماها بکشاند قطعا موفق نخواهد بود.

وی افزود: زمانی که مردم به سینما می آیند، بعد از اینکه فیلم را می بینند و از سالن خارج می شوند راجع به آن اظهار نظر می کنند. اگر فیلم خوبی باشد به دیگران پیشنهاد می کنند که بروند و آن را تماشا کنند، اما اگر فیلم خوبی نباشد هرچند که حاشیه های زیادی هم داشته باشد قطعا به دیگران پیشنهاد نمی دهند و فیلم دیده نخواهد شد. در واقع هرچقدر هم که بگویند فلان فیلم قرار است فلان روز توقیف شود باز هم مردم نمی روند آن را ببینند چون بازخورد خوبی از طرف دیگران نسبت به آن فیلم نگرفتند.

سعیدی پور در ادامه با اشاره به توقیف فیلم «رحمان 1400» گفت: از صبح روز شنبه خبرهایی در مورد توقیف فیلم «رحمان 1400» بود، اما با این حال فروش آن تغییر زیادی نکرد و افزایش قابل توجه ای نداشت. روز یکشنبه هم که فیلم از روی پرده سینما پایین کشیده شد، فروش فیلم های دیگر هیچ روند افزایشی نداشت؛ یعنی توقیف «رحمان 1400» حتی باعث نشده بود مردم به سینما کشیده شوند و درصورت ناکامی فیلم های دیگر را ببینند.

این سینمادار با تاکید بر موثر بودن محتوای فیلم ها در فروش، بیان داشت: قدیم ها وقتی روزنامه ای یک روز توقیف می شد، روز بعدش مردم هجوم می آوردند تا آن را بخرند. زمانی که آنها روزنامه را می خرند باید جذابیت هایی داشته باشد که دوباره راغب شوند فردا هم آن را بگیرند. در سینما هم همینطور است. فیلم باید مایه های قوی داشته باشد تا مردم را به سینما بکشاند وگرنه اینگونه کارها گاهی تبدیل به ضد تبلیغ هم می شود. برفرض اینکه با حربه های مختلف مردم را به سینما بکشیم، اگر فیلم خوب نباشد وقتی از سالن بیرون بروند به دوستان، اقوام و آشنایان خود می گویند این فیلم اصلا خوب نبود یه وقت آن را نبینید. در شرایط کنونی جامعه ما، فضاهای مجازی از همه جلوتر است و تبدیل به یک محیطی شده همه می توانند نظراتشان را با هم به اشتراک بگذارند و بلافاصله انعکاس آن در جامعه دیده شود.

سعیدی پور در پایان اظهار کرد: تجربه به من نشان داده تبلیغات دهان به دهان بسیار موثرتر از هر تبلیغی است. ما بارها دیدیم صدا و سیما از یک فیلم 800 تا 900 آنونس پخش می کند اما در نتیجه فروش کل کشور آن اصلا قابل توجه نیست. بنابراین اگر کارگردانان فکر می کنند چنین بحث هایی باعث فروش بیشتر فیلمشان می شود، اشتباه است.