افزایش شانس بارداری، توسط تغذیه صحیح


افزایش شانس بارداری، توسط تغذیه صحیح

آیا می توانید غذاهایی را نام ببرید که قبل از بارداری مفید هستند و شانس شما را برای باروری بیشتر می کنند؟

اکثر ما درباره رژیم غذایی سالم و غذاهای ممنوعه در دوران بارداری مطالبی را خوانده ایم. اما آیا می توانید غذاهایی را نام ببرید که قبل از بارداری مفید هستند و شانس شما را برای باروری بیشتر می کنند؟ در اینجا هشت غذایی که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید تا در بارور شدن به شما کمک کند را معرفی خواهیم نمود. با ماه همراه شوید.

حبوبات
بله درست است، حبوبات علاوه بر خاصیت هایی که دارند، برای افزایش باروری نیز بسیار مفید هستند. محققان دانشکده بهداشت هاروارد با تحقیق بر روی بیش از 19،000 پرستار زن که در حال تلاش برای باردار شدن بودند، دریافتند که ناباروری در زنانی که پروتئین حیوانی دریافت می کردند،39 درصد بیشتر از زنانی است که پروتئین گیاهی مصرف نموده اند.
بنابراین اگر قصد حامله شدن دارید، نخود پخته شده به سالاد خود اضافه کنید و یا خوردن خوراک لوبیا را از امروز شروع کنید. نخود و لوبیا دوست ندارید؟ عدس، پنیر توفو، سویا و آجیل هم پروتئین های گیاهی خوبی بشمار می روند.

بستنی
مطالعات اخیر در Nurses' Health Study نشان داده است که مصرف یک تا دو وعده شیر و یا فراوردهای لبنی مانند بستنی از ناباروری تخمک جلوگیری میکنند.
دکتر جورج چاروو، استادیار تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب "رژیم غذایی باروری" می گوید که سرشیر و شیر کم چرب به طور شگفت انگیزی برعکس یکدیگر عمل میکنند. دانشمندان هنوز دلیل آن را نمی دانند ولی شیر کم چرب برخلاف سرشیر احتمال نازایی را افزایش میدهد. حذف چربی از شیر، تعادل هورمون های جنسی را برهم می زند که به نوبه خود مانع از تخمک گذاری می گردد. دکتر چاررو پیشنهاد می کند که در رژیم غذایی خود شیر کامل را جایگزین شیر کم چرب کنید (و فراموش نکنید که کالری اضافی دریافت شده را در جای دیگر رژیم خود جبران کنید و یا کالری اضافی را با ورزش بسوزانید).

سبزیجات
اسفناج، کلم رومی، کلم بروکلی و سبزیجات با برگ های سبز پررنگ، حاوی مقادیر بسیار بالایی از فولات هستند. برخی تحقیقات نشان داده شده است که ویتامینB فرایند تخمک گذاری را بهبود می بخشد.
مصرف فولات همچنین به آقایان در تولید اسپرم های سالم کمک می کند که به نوبه خود احتمال خطرهای بالقوه سقط جنین و مشکلات ژنتیکی نوزاد را کاهش دهد.

تخمه کدو
این ماده غذایی شامل مقادیر زیادی آهن غیر هِم (non-heme) است (آهن موجود در غذاهای حیوانی آهن هِم و در غذاهای گیاهی غیر هِم می باشد ).تحقیقات نشان داده است زنانی که مکمل آهن غیرهِم مصرف نموده اند، 40 درصد کمتر از زنانی که این نوع آهن را دریافت نکرده اند با مشکلات نازایی مواجه شده اند.

نان سبوس دار
کربوهیدرات های پیچیده مدت زمان بیشتری را برای هضم به خود اختصاص میدهند که این امر به حفظ قند خون و پایدار شدن سطح انسولین میکنند. شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که چه کمکی به باروری شما خواهد کرد. افزایش سطح انسولین تولید هورومون های جنسی را دچار اختلال میکند. تحقیقات دانشمندان هلندی بر روی 165 زوج نشان داد که زمانی که قندخون زن بالا است احتمال بارداری تا 50درصد کاهش یافته است. بنابراین زمانی که قصد باردار شدن دارید، استفاده از نان سبوس دار را به نان سفید و برنج قهوه ای را به برنج سفید ترجیح دهید.

روغن زیتون
روغن زیتون یک منبع چربی غیر اشباع است که با افزایش حساسیت به انسولین در کاهش التهاب های بدن نقش موثری دارد.(التهاب موجب اختلال در تخمک گذاری و لقاح و رشد زودرس جنین میشود). می توانید از روغن زیتون در سالاد و یا پخت و پز استفاده کنید.

ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از امگا3 می باشد که به تنظیم هورمون های تولید مثل کمک می کند و جریان خون را در اندام های تولید مثل افزایش می دهد. علاوه بر آن سالمون نسبت به سایر ماهی ها نیز جیوه پایین تری دارد.قبل از بارداری از مصرف گوشت کوسه، ماهی خال مخالی (اسقومری) و تاج ماهی به دلیل دارا بودن جیوه بالا خودداری کنید. می توانید با مشورت پزشک خود از مکمل های امگا3 نیز استفاده نمایید.
نکته: قبل از بارداری از مصرف گوشت کوسه،شاه ماهی خال مخالی (اسقومری) و تاج ماهی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای جیوه خودداری کنید.

فولیک اسید
"اگر می خواهید سال آینده باردار شوید باید از الان مطمئن شوید که فولیک اسید کافی در رژیم غذایی شما گنجانده شده است" این جمله از دکتر ارین پالینسکی-واد نویسنده کتاب Belly Fat Diet for Dummies می باشد. شما می توانید از مکمل های بارداری و یا غذاهای حاوی فولیک اسید مانند غلات کامل، سبزیجات و مرکبات استفاده نمایید. شما باید 400-600 میلی گرم اسید فولیک قبل از دوران بارداری و حدود 800 میلی گرم در طول بارداری مصرف کنید تا از بارداری سالم و به حداقل رساندن نقص جنین اطمینان حاصل نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل