گزارش سفر مدیرعامل ایرنا به گلستان


گزارش سفر مدیرعامل ایرنا به گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سفر به گلستان علاوه بر برگزاری نشست علمی با روسای دانشگاه ها به مناطق سیل زده استان رفت و از نزدیک در جریان خسارت ها، امدادرسانی و کمبودهای آسیب دیدگان شهرهای آق قلا، گمیشان و کردکوی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، حدود یک ماه از وقوع سیل گلستان می گذرد اما هنوز ردپای سنگین و مهیب سیلاب در جای جای شهرهای آسیب دیده مشهود است و شهرهای کوچک و محروم آق قلا و گمیشان در نتیجه فعالیت گسترده گروه های امدادی و نظامی هنوز در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.
اگر چه اهالی این شهرها آرام آرام در حال بازگشت به زندگی عادی هستند اما ابعاد گسترده سیلاب با برجای گذاشتن خسارت های سنگین و تلفات گسترده به توجهی فراگیرتر و مداوم برای گذر از این شرایط سخت احتیاج دارد.
سیلاب مسیر خروج خود را پیدا کرده اما حجم فراوان گل و لای و احاطه آب در اطراف شهر زندگی ساکنان را فلج کرده و به نظر می رسد تلاش ها برای پاکسازی منطقه به عزمی فراگیرتر احتیاج دارد.
مدیرعامل ایرنا به همراه تنی چند از معاونان و مدیران کل سازمان با همراهی مدیرعامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران علاوه بر حضور در مناطق سیل زده؛ روند اطلاع رسانی از این حادثه را نیز با همکاران خود بررسی مجدد کرد.
شهرک صنعتی سیل زده آق قلا اولین مقصد سفر مدیرعامل ایرنا در سفر به گلستان بود.
بزرگترین شهرک صنعتی استان گلستان در معرض یکی از بزرگترین چالش های خود قرار گرفته و با گرفتار شدن در سیلاب متحمل خسارت و آسیب های زیرساختی شده است.
نبود سیستم مدرن برای تخلیه و هدایت آب در کنار گسیل همه امکانات برای حل مشکلات سکونتگاه ها شهرک صنعتی را در مهجوری قرار داده تا جایی که مالک یکی از واحدهای آسیب دیده شهرک گفت حتی فرماندار آق قلا هنوز از شهرک سرکشی نداشته است.
مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل گفت: در سیل اخیر علاوه بر تعطیلی چند هفته ای، به دلیل ناتوانی در عمل به تعهد صادرات کالا به کشورهای سفارش دهنده، متحمل خسارت 12 میلیارد ریالی و رویگردانی طرف خارجی از ادامه همکاری شدیم.
سید علی سیدرضایی اظهار داشت: ارتفاع 1.5 متری آب وارد شده به سالن تولید هر گونه فعالیت کارخانه را از ابتدای جاری شدن سیل تا چند روز گذشته متوقف کرد و همچنان 90 کارگر این واحد در بلاتکلیفی به سر بردند.
ورق های خام زنگار بسته ناشی از غرق شدن چند هفته ای در آب حکایت از زیان این واحد تولیدی دارد، داستان تلخی که سرانجام بسیاری از صنایع دیگر مستقر در این شهرک است و به گفته خلیل زاده مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان دوراندیشی تعدادی از واحدها در بیمه کردن تاحدودی می تواند از داغ این تلخی بکاهد هر چند هنوز معلوم نیست بیمه چه سهمی از خسارت ها را تقبل خواهد کرد.
خلیل زاده همچنین گفت که برخی واحدها به دلیل هزینه سنگین بیمه، صنایع خود را برای آسیب هایی چون آتش سوزی و زلزله بیمه کردند و از آنجا که تصور ورود سیلاب را نمی کردند تمایلی به استفاده از بیمه سیل نداشتند که طبیعتا محتمل ضررهای فراوان و البته حسرت زیادی خواهند شد.
حضور در جمع امدادگران هلال احمر و گفتگو با مدیرعامل این جمعیت برنامه بعدی مدیرعامل ایرنا بود.
دکتر هروی مدیرعامل و تعدادی از امدادگران جمعیت هلال احمر گلستان با ارائه گزارشی از روند امدادرسانی و خدمات رسانی به سیل زدگان به خصوص در روزهای ابتدایی وقوع بحران ارایه کردند.
مطابق آخرین آمار؛ جمعیت هلال احمر گلستان با بهره مندی از 6 فروند بالگرد سازمانی و دهها سورتی پرواز و توزیع بیش از 110 تن محموله های زیستی و حیاتی به حدود 62 هزار نفر از آسیب دیدگان سیل امدادرسانی کرد.
تخلیه افزون بر 10 هزار خانه از آب و رهایی 290 خودرو گرفتار در سیل و کمک به آسیب دیدگان شهرستان های مراوه تپه، کلاله، مینودشت، بندر ترکمن، گنبد، آق قلا، گرگان و بندرگز، آزادشهر و گمیشان از دیگر خدمات جمعیت هلال احمر گلستان است.
اسکان حدود 11 هزار نفر و فعالیت 2400 امدادگر در قالب 517 گروه دیگر جلوه های خدمت امدادگران هلال احمر گلستان است.
مدیرعامل ایرنا هنگام ورود به شهر آق قلا نیز ابتدا به مدرسه کانکسی میرداماد رفت و با معلمان و دانش آموزان سیل زده گفت و گو کرد.
دکتر هاشمی با حضور در چند کانکس ابتدا نظر دانش آموزان را در خصوص ابعاد مختلف سیل که بر زندگی و تحصیل آنها اثر گذاشته، جویا شد و سپس از آنان خواست با تلاش و ممارست زیاد به نقطه ای برسند که بتوانند با قرار گرفتن در مشاغل مورد علاقه از تکرار این گونه اتفاقات جلوگیری کنند.
از نکات جالب توجه اینکه برخی دانش آموزان از علاقه خود به مشاغلی همچون امدادگری سخن می گفتند که حاکی از اثر وضعی حادثه بر روح و روان آنها دارد.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان: در برخی مدارس به دلیل دقت نظر در ارزیابی استحکام بنای آموزشی و یا اسکان برخی از اهالی و امدادگران در آن امکان، حضور دانش آموزان همچنان مهیا نیست که در شیفت‌های مخالف مدارس جبران می شود.
احسان گوهری راد اظهار داشت: سیل اخیر موجب وارد آمدن خسارت به 344 مدرسه استان گلستان شد که از این تعداد 24 مدرسه تخریبی و نیازمند بازسازی است.
وی گفت: پس از بازگشایی مدارس مناطق سیل زده هنوز برخی از دانش آموزان فرصت حضور در کلاس های درس را پیدا نکرده و روزانه حدود 70 نفر غیبت می کنند.
وی بیان کرد: شتاب در پاکسازی مناطق سیل زده و آسودگی خاطر دانش آموزان از همکاری برای تخلیه گل و لای منازل، مشکل غیبت آنان را از کلاس های درس برطرف خواهد کرد.
مدیرعامل ایرنا پس از آن به منزل شهیدان حبیب لی رفت و با پدر شهیدان اراز محمد و عبدالرحمان دیدار کرد.
مادر این شهیدان در اولین روزهای وقوع سیلاب به رحمت ایزدی پیوست و تصویر انتقال پیکرش با قایق بازتاب گسترده خبری داشت.
پدر شهیدان حبیب لی در این دیدار گفت: به دلیل بسته بودن راه و انباشت فراوان آب، پیکر مرحومه را با قایق به محل دفن شهیدان منتقل کرده و در ادامه پس از اقامه نماز میت در جوار فرزندانش به خاک سپردیم.
حاج مهدی آخوند حبیب لی بیان کرد: در سیل اخیر خسارت زیادی به مردم وارد شد اما حضور مستمر نیروهای امدادی و نظامی و تلاش شبانه روزی آنها برای حل مشکلات از آلام مردم کاست.
اسرافیل وزیری مدیرکل و طالع زاری معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان نیز از آنچه که تلاش ایرنا گرگان در ترویج فرهنگ ایثارگری نامیدند؛ تشکر کردند.
مقصد بعدی برای حضور در مناطق سیل زده گلستان شهر گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان بود که همچنان راه دسترسی آن به سبب شکاف های زیاد برای عبور آب و نصب پل های فلزی با محدودیت تردد مواجه است.
امیرشیر توماج فرماندار جوان این شهر همچنان با انرژی زیاد فعال است و با ارایه گزارش از منطقه به جنبه های مختلف حادثه پرداخت.
توماج در کنار تقدیر از انعکاس مطلوب ایرنا و روزنامه ایران در اخبار سیل و بیان مشکلات و کاستی های گمیشان خواستار استمرار و حتی تقویت حوزه اطلاع رسانی منطقه است.
در روزهایی که تردد به شهر گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان فقط با قایق امکان پذیر بود، قایق حامل امدادگران واژگون و 6 تن جان باختند.
پیکر این جانباختگان چند ساعت پس از واژگونی پیدا شد اما جنازه سلیم صوفیانی یکی از امدادگران حاضر در این قایق پس از 4 روز و با تلاش شبانه روزی غواصان از آب بیرون کشیده شد.
مدیرعامل ایرنا به همراه فرماندار گمیشان و سرپرست اداره کل سیاسی استانداری گلستان برای تقدیر از تلاش های امدادگر فقید سلیم صوفیانی به منزل او رفتند.
قربان محمد صوفیانی پدر سلیم با تقدیر از حضور مدیرعامل ایرنا گفت: از روز اول شهادت پسرم تاکنون از سیل پیام های محبت آمیز مردم اقوام گوناگون ایران شرمنده و برای تشکر از این اظهار لطف آنان ناتوانم.
وی همچنین گفت: اظهار لطف مقام معظم رهبری در شهید خدمت محسوب کردن جانباختگان حادثه قوت قلب همه این شش خانواده و مایه مباهات قوم ترکمن است.
دکتر هاشمی مدیرعامل ایرنا هم در این دیدار با دلجویی از خانواده سلیم گفت این شهید نمونه یک تلاش خالصانه برای کمک به همنوع بود که می تواند به الگویی برای جوانان منطقه تبدیل شود.
مدیرعامل ایرنا سپس راهی کردکوی شد و به همراه ابراهیم قدمنان فرماندار شهرستان در روستای حاجی آباد حضور یافتند.
همزمان با بحران سیل در گلستان و حرکت جریان آب ناشی از طغیان رودخانه قره سو به سمت حاجی آباد زن و مرد روستا به صورت شبانه روزی دست به کار شده و همه اطراف منطقه را با کیسه های شنی به صورت سدی مقابل آب درآوردند و اینگونه محل زندگی خود را از گرفتار شدن در سیلاب نجات دادند.
مدیرعامل ایرنا سپس با حضور در دانشگاه گلستان نشستی با دانشگاهیان داشت و البته پیش از آن نیز در بدو ورود به گرگان با روسای دانشگاههای استان موضوع سیل از جنبه علمی آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی گرگان و نشست با همکاران ایرنا مرکز گلستان و دیدار با عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی استاندار دیگر برنامه دکتر هاشمی بود.
چراغعلی از نقش موثر ایرنا در حوزه اطلاع رسانی سخن گفت و خاطرنشان کرد می توان با کمک رسانه سیل گلستان را تبدیل به فرصت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان