اختصاص600 میلیون تومان یارانه احزاب در سال 97


اختصاص600 میلیون تومان یارانه احزاب در سال 97

تهران-ایرنا- مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: با توجه به کاهش تعداد احزاب، یارانه مورد تقاضا برای سال 97 محقق نشد و 600 میلیون تومان یارانه به احزاب دارای مجوز داده می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «حمید ملانوری» روز چهارشنبه در نشست خبری درباره رسیدگی به شکایات احزاب گفت: رسیدگی به شکایات فعالان سیاسی و احزاب در کمیسیون ماده 10 انجام می شود و در همین راستا چند تن از اعضای یکی از احزاب کشور شکایتی ارائه کردند که با توجه به اسناد و مدارکی که داشتیم، چندان مسموع و وارد دانسته نشد.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب توضیح داد: تعدادی از اعضای حزب رفاه ملت ایران درباره انتخاب دبیرکل و حضور افراد غیر عضو در مجمع شکایتی را مطرح کرده بودند که با توجه به اسناد واصله به دبیرخانه کمیسیون و دفتر سیاسی و با توجه به حضور ناظر ما در برگزاری مجمع عمومی حزب، نشان می دهد که پروسه به صورت قانونی بوده و مورد تایید قرار گرفته است.
ملانوری در بخش دیگری از این نشست اظهارداشت: انتخاب دبیرکل در جلسه ای با حضور اکثریت اعضا انجام شده است و به لحاظ قانونی مورد تایید دبیرخانه کمسیون و اداره چهارم قرار گرفت، اسناد و مدارک آن در جلسه امروز ارائه شد و همکاران ما این شکایت را وارد ندانستند.
وی ادامه داد: مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و انتخابات حزب انجمن روزنامه نگاران مسلمان طرح شد و مورد تصویب قرار گرفت. همچنین مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و انتخابات حزب عدالت طلبان ایران اسلامی مورد بحث قرار و تصویب قرار گرفت.
معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: بررسی حزب انجمن اسلامی معلمان ایران، کانون فارغ التحصیلان آذربایجان غربی، مجمع زنان اصلاح طلب استان تهران هم طرح شد و به دلیل نواقص در اسناد و مدارک و نکات اصلاحی، به جلسه بعد موکول شد.
ملانوری در بخش دیگر از این نشست اظهارداشت: بر اساس قانون احزاب مصوب سال 61 در ایران 255 حزب مجوز گرفته بودند که متاسفانه علیرغم فرصت هایی که وجود داشت، بیشتر از 105 حزب مراجعه نکردند و ما در لیست خانه احزاب که به مجمع عمومی 23 اسفند ارائه دادیم، این تعداد 105 حزب بود. احزاب دیگر حتی مراجعه ای هم نداشتند. البته 15 حزب هم در فرایند تطبیق قرار دارند که تا پایان خرداد به آن ها فرصت داده شده است.
به گفته دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، در صورت تطبیق این احزاب، تعداد به 120 حزب خواهد رسید و دیگر احزاب هم می توانند تقاضای تطبیق دهند.
وی درباره یارانه احزاب در سال 97 هم گفت: یارانه احزاب در سال 96 به حساب احزابی که خود را با قانون تطبیق داده اند، واریز شده است. درباره سال 97 ما تقاضا کردیم اعتبار بیشتری اختصاص داده شود.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اضافه کرد: با توجه به کاهش تعداد احزاب، یارانه مورد تقاضا محقق نشد و نهایتا 6 میلیارد ریال معادل 600 میلیون تومان برای سال 97 در این مرحله تخصیص پیدا کرده است که به احزاب داده خواهد شد.
وی ادامه داد: برای سال 98 هم در حال پیگیری هستیم و امیدواریم اعتبار بهتری دریافت کنیم.
ملانوری درباره بروز سیل در برخی استان های کشور گفت:در اولین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب و گروه های سیاسی با حضور تمامی اعضا درباره حادثه سیل اخیر گفت و گو شد. به طور ویژه سه استان درگیری بیشتری با سیل داشتند که از همان روزهای نخست، وزیر کشور و معاونان ایشان، استانداران و فرمانداران در بحث مدیریت بحران حضور فعالی داشتند و مدیریت خوبی هم انجام شد.
وی افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و نیز دیدگاهی که در زمینه مقابله با بحران سیل وجود داشت، همه قوا، ارگان ها، نهادها اعم از دولتی و غیردولتی و نیروهای نظامی و همچنین مردم در این مقابله حضور فعال داشتند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: در زمان سیل شاهد انسجام و همدلی بین گروه های مختلف در کشور بودیم. این سیل منهای تهدیدات مختلفی که داشت، فرصت هایی هم به وجود آورد.
وی ادامه داد: این بارندگی ها امیدهایی را پس از خشکسالی های اخیر به وجود آورد که زمینه ساز توسعه و فرصت خواهد شد. از نظر سیاسی هم شاهد اتحاد و همدلی در کشور بودیم.
ملانوری افزود: این حس تعهد و اتحاد باید ادامه یابد و اجازه ندهیم برخی افراد و گروه هایی که به عنوان منتقد و مخالف، سیل را به ابزاری برای منافع شخصی و گروهی خود تبدیل کرده اند، انگیزه و اعتماد مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی را کم رنگ کنند.
رییس کمیسیون ماده 10 احزاب درباره برخی سیاه نمایی ها از اقدامات دولت در زمینه سیل گفت: متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و حضور همه ارکان برای کاهش تبعات سیل و امید بخشی به مردم، برخی نابخردانه در این موضوع حضور دارند و خدمات نظام و نه فقط دولت را کم رنگ جلوه داده و سعی می کنند تنش و ناامیدی ایجاد کنند.
وی گفت: برخی از این رفتارها ناشی از برنامه ریزی های خارجی هم است که امیدواریم شاهد انسجام و همکاری های بیشتری باشیم.
ملانوری درباره تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی رییس جمهوری آمریکا هم گفت: این اقدام بیخردانه در آستانه روز پاسدار، موجب اتحاد بیشتر در کشور شد. سپاه پاسداران انقلاب در طول تاریخ خود اقدامات بسیاری از جمله تامین امنیت پایدار در کشور انجام داده و در زمینه های مختلف حافظ اهداف و آرمان های نظام بوده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان این که این اقدام سبب شد که افراد و گروه ها هشیارانه تر در صحنه حضور داشته و از خدمات سپاه قدردانی کنند،اظهارداشت: سپاه از قوای مقتدر نظامی ایران است که اقتدار آن گزینه های جنگ روی میز را پایین کشیده است.
وی تصریح کرد: من به عنوان نماینده دفتر سیاسی و کمسیون ماده احزاب، دیدگاه همکاران را در حمایت از این نیروی جهادی در کشور را اعلام می کنم.
‌سیام**3202**9402 **2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها