قنات‌ها در خراسان‌شمالی دوباره جان گرفتند


قنات‌ها در خراسان‌شمالی دوباره جان گرفتند

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش میزان دبی آب در قنوات این استان خبر داد.

سیدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه بر اثر خشکسالی‌های اتفاق افتاده در چند سال اخیر میزان دبی آب رودخانه‌ها تا ۳۰ درصد کاهش یافته بودند، گفت: بارندگی‌های یک ماه اخیر سبب شد تا میزان آب در قنوات استان دوباره افزایش یابد.

وی افزود: آب جاری شده در مسیل ها و رودخانه‌های فرعی منبع تغذیه قنوات در این استان هستند که آنها نیز بر اثر بارندگی‌های خوب صورت گرفته، پر آب شده‌اند.

سیدی در پاسخ به این سوال که به غیر از قنوات موجود چگونه می‌توان از آب‌های رها شده از سدها و همچنین آب‌های سطحی بعد از سیل استفاده کرد، گفت: آب پایاب سدها یکی از منابعی است که کشاورزان به خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر در سد سومبار باید برای ۷۷۰ هکتار شبکه پایاب سد جهت استفاده کشاورزان ایجاد شود که از این مساحت ۲۶۰ هکتار تکمیل شده و در سد چری نیز باید در سطح ۷۰۲ هکتار شبکه ایجاد شود که در سطح ۶۰۲ هکتار تکمیل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد از شبکه سد چندیر نیز تکمیل شده است که کشاورزان می‌توانند با استفاده از شبکه‌های ایجاد شده از آب پسا سیل بهره ببرند.

وی تصریح کرد: البته در بخش‌هایی از قسمت‌های پایاب سدها که شبکه ایجاد نشده است تعدادی از کشاورزان به صورت سنتی از آب رها و جاری شده استفاده می‌کنند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان