اینستکس، ابزاری برای دورزدن تحریم های آمریکا علیه روسیه


اینستکس، ابزاری برای دورزدن تحریم های آمریکا علیه روسیه

تهران - ایرنا - بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشت: اروپا در پی اختلاف دیدگاه با واشنگتن در مورد خط لوله نورد استریم 2، ممکن است از کانال 'اینستکس' برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه روسیه استفاده کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،'متیو زویگ' از اعضای ارشد این اندیشکده آمریکایی در مطلبی با عنوان 'کانال تجاری اروپا با ایران ممکن است برای دور زدن تحریم های روسیه بکار گرفته شود' افزود: انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه ژانویه (دی ماه) یک کانال تجاری ویژه را راه اندازی کردند که هدف آن تسهیل تجارت اروپا با ایران است اما این کانال از بیم تحریم های ایالات متحده و دیگر خطرات احتمالی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
با این حال، این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند از این کانال تجاری یا کانالی دیگر برای دور زدن تحریم های روسیه استفاده کند.
در ادامه مطلب درج شده دراین اندیشکده طرفدار سرسخت تحریم های ایران می خوانیم : ابزار حمایت از مبادلات تجاری (INSTEX) برای ترویج تجارت با ایران، پاسخ اروپا به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران بود. این ابزار از یک سیستم مبادله ای برای تأمین انگیزه مالی برای ایران استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که تهران از توافق هسته ای خارج نخواهد شد. اما INSTEX با موانع قابل توجهی مانند گزارش های اجباری در مورد معاملات مربوط به ایران برای هر شرکتی که در بورس اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شده، مواجه است.
بنابراین استفاده اتحادیه اروپا از INSTEX یا یک مکانیزم مشابه می تواند برای دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه روسیه استفاده شود.
نقطه قوت روابط روسیه و اروپا خطوط گازی 'نورد استریم'، طرح انتقال خط لوله گاز طبیعی است که توسط دولت 'دونالد ترامپ' و بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته ؛ خط لوله ای که می تواند گاز طبیعی روسیه را به طور مستقیم از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال دهد.
در حالیکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بسیاری از تحریم های مربوط به اوکراین در مورد روسیه هماهنگ هستند، تحریم های ایالات متحده علیه روسیه براساس 'قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها' (CAATSA) که در سال 2017 به تصویب رسید، موجب تفاوت دیدگاه ها و رویکردها شده است.
این قانون به طور چشمگیری معماری تحریم های ایالات متحده را تقویت کرد و تحریم های ثانویه علیه هر کسی که با نهادهای تحریم شده همکاری کند را اعمال می کند.
اصطکاک درمورد تحریم های روسیه در آوریل 2018، هنگامی که دولت ترامپ 'آلگ دریپاسکا' مدیر عامل اجرایی شرکت روسال و شرکت های تجاری آن را تحریم کرد ، شدت گرفت. این تحریم ها شامل یک شرکت بزرگ انرژی و گروه 'یونایتد روسال'، دومین شرکت بزرگ آلومینیوم جهان است. این حرکت نه تنها هزینه های مربوط به کارخانه های تولید آلومینا (اکسید آلومینیوم) و آلومینیوم در اتحادیه اروپا را افزایش داد، بلکه تقریبا 75 هزار از کارمندهای آن در سراسر اروپا بیکار شدند.
در نهایت، ایالات متحده تحریم ها علیه دو شرکت مزبور را در دسامبر(آذر) 2018 لغو کرد. این قرارداد دو شرکت را تحت مالکیت های مختلف قرار داد و از آسیب جدی به صنعت آلومینیوم اروپا جلوگیری کرد.
لذا تحریم های احتمالی ناشی از قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها ناشی از خط لوله نورد استریم بدین معنی است که احتمالا بحران دیگری در راه است.
گزارش ها حاکی از آن است که برخی نهادهای اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال گفتگو بر سر گسترش INSTEX برای دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه روسیه هستند. بنابراین دولت آمریکا باید به صراحت روشن کند که هر نوع تبادل یا تهاتر کالا از طریق INSTEX پاسخ محکم واشنگتن را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر واشنگتن باید راهی برای اطمینان بخشی به اروپا برای تامین گاز مورد نیاز آن و بی نیازی به نورد استریم از سوی روسیه ایجاد کند. این امر تاثیر مطلوب محرومیت روسیه را در پی دارد و در عین حال به متحدان آمریکا اطمینان می دهد هر چه نیاز داشته باشند تامین می شود.
'بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها یا به اختصار، اف.‌دی.‌دی که در سال 2001 تاسیس شد، یک اندیشکده نومحافظه کار مستقر در واشنگتن، دی سی است که تمرکز آن بر امنیت ملی و سیاست خارجی است.
رئیس این سازمان 'می کلیفورد' و مدیر اجرایی آن 'مارک دوبوویتز' است. این نهاد از جمله سازمان های خواهان تحریم نهادهای مختلف ایران از جمله بخش انرژی، بانک مرکزی و سوئیفت بوده است.
بیشتر بودجه این بنیاد از سوی اهدا کنندگان حامی اسرائیل، تأمین گردیده است و از جمله اهداکنندگان مالی این نهاد می توان به 'شلدون ادلسون' مولتی میلیارد یهودی اشاره کرد که از حامیان مالی کارزار انتخاباتی 'دونالد ترامپ' نیز بوده است'.
اروپام**7276 ** 1546

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات