به پایان رسیدن مرمت سقف کاخ مروارید


به پایان رسیدن مرمت سقف کاخ مروارید

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: اگر بودجه مورد نیاز برای مرمت کاخ مروارید به طور منظم تخصیص داده می‌شد و دست ما برای کارکردن باز بود این پروژه دو ساله به اتمام می‌رسید ولی با این وضع بودجه و عدم کمک‌های دیگر دستگاه‌ها، این کار زمان می‌برد.

حسین امین افشار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بودجه سال گذشته برای مرمت و بازسازی کاخ مروارید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. البته با احتساب بیمه، مالیات و … چیزی حدود ۹۵۰ میلیون تومان برای مرمت این کاخ، قرارداد بسته شد.

وی توضیح داد: بخشی از مبلغ این قرارداد به حوزه طرح و اجرا و بخشی از آن نیز به مطالعات سازه‌ای بنا اختصاص داده شد.

وی ابراز کرد: هم مشاوری که سال ۹۶ بحث شناخت اولیه مجموعه یعنی فاز صفر و مطالعات میدانی مجموعه را انجام داده بود و هم مشاوری که در قرارداد پایانی با میراث فرهنگی همکاری دارد، اعلام کردند که با توجه به آزمایشات مکانیکی خاک، مقاوم سازی و … این سازه قدرت تحمل وزن یک برف را هم ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم روی آن باری اضافه کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم گرفتیم در وهله اول به سمت مقاوم سازی بنا حرکت کنیم و این فرایند تا مراحلی پیش رفته است. سقف آلومینیومی کاخ مروارید طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف از محور اصلی خارج و دچار ریزش شده بود.

امین افشار گفت: سقف این مجموعه با یک سری تکنیک‌های خاص مهندسی به حالت اولیه برگردانده شد و برخی فریم‌های آن تعویض شد.

معاون میراث فرهنگی البرز توضیح داد: این مقدمات تاکنون انجام شده و امیدواریم بخش بعدی اعتبارات به زودی تخصیص پیدا کند تا مراحل بعدی مرمت انجام شود.

وی اظهار کرد: مرمت کاخ مروارید امری زمان بر است چون در پروژه‌های این‌چنینی باید مرمت همه موارد از سازه گرفته تا الکتریکال و معماری و … در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما به احتساب بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود فازهای عملیاتی را پیش می‌بریم و مجبوریم توقف داشته باشیم و بخش‌های دیگر را هم سر و سامان دهیم و همه کارها را منظم و در کنار هم پیش ببریم.

امین افشار گفت: اگر بودجه به طور منظم تخصیص داده می‌شد و دست ما برای کار کردن باز بود این پروژه دو ساله به اتمام می‌رسید ولی با این وضع بودجه و عدم کمک‌های دیگر دستگاه‌ها، این کار زمان می‌برد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان