150 گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض


150 گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض

تهران- ایرنا- مسئول آزمایشگاه بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تعداد گونه جانوری کشور را 1200 گونه اعلام کرد و گفت: از این تعداد 150 گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر عبدالرضا دانشور آملی روز پنجشنبه در نشست تخصصی به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در باغ گیاه شناسی ملی، اظهار داشت: اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، بز مرخز، گاو سیستانی و گاو گلپایگانی و گوسفند مغانی؛ از جمله گونه های جانوری کشور و در معرض خطر انقراض هستند.
وی افزود: براساس آماری که سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده بین 15 تا 20 درصد گونه های جانوری در معرض خطر انقراض و بین یک تا پنج درصد گونه های جانوری به شدت در معرض انقراض قرار دارند.
دانشور بر لزوم حفاظت از گونه های جانوری کشور تاکید کرد و گفت: حفاظت در مناطق طبیعی از جانوران، نگهداری آنها در ایستگاه های تحقیقاتی و در نهایت نگهداری سلول های سوماتیک، اسپرم، تخمک و دی ان ای/DNA آنها از مهمترین اقدامات برای حفاظت از گونه های جانوری کشور است
عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: در حال حاضر 1200 گونه جانوری شامل پستاندارن، پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان در کشور وجود دارند که حدود 200 گونه آنها، پستاندار هستند.

** حدود یک هزار نمونه اسپرم و سلول گونه های جانوری نگهداری می شود
وی، عمده ترین بانک ژن جانوری را مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و مرکز اصلاح نژاد دام کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود یک هزار نمونه اسپرم و سلول گونه های جانوری در این 2 مرکز نگهداری می شود.
مسئول آزمایشگاه بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ادامه داد: در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران، بیش از 400 نمونه سلولی از گونه های دامی در معرض انقراض نگهداری می شود.
وی، سلول گونه های دامی مانند اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، بز مرخوز، گاو سیستانی و گاو گلپایگانی و گوسفند مغانی را از جمله نمونه های در معرض انقراض اعلام کرد که سلول های آنها در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی نگهداری می شوند.
عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تاکید کرد: اگر دولت حمایت های لازم از جمله تخصیص بودجه مناسب را در دستور کار قرار دهد، می توان جلوی انقراض گونه های جانوری را گرفت.
وی اظهار داشت: اولویت حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بین مسئولان وجود ندارد و حمایت های مناسب از مراکزی که در این زمینه فعال هستند، انجام نمی شود.
نشست تخصصی به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران امروز (پنجشنبه) با حضور جمعی از صاحب نظران این حوزه در باغ گیاه شناسی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور برگزار شد.
علمی ** 1201 ** 9157

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز